• Anonym (??)

Fråga till tjejer, diskbråck o ischias!

Jag har sedan flera månader diskbråck med nervpåverkan, konstaterat genom MR. Varje gång jag pratat med läkare och sjukgymnast har de frågat om jag har problem med att hålla tätt, vilket jag inte har haft någon gång.

Men jag har väldigt ofta känslan av att vara kissnödig som om jag har urinvägsinfektion, alltså lite kissnödig hela tiden, och en konstig känsla i yttre delar av underlivet. Vet inte om det kan kopplas ihop med nervpåverkan, någon med erfarenhet?

Känns så dumt att försöka förklara för läkarna eftersom det då låter som att jag förklarar som om jag vore kåt, och det är absolut inte den känslan.

• Svar på tråden Fråga till tjejer, diskbråck o ischias!
  • Anonym (S90)

Nej, jag tror inte att det du känner är nervpåverkan. Jag har haft flera diskbråck med nervpåverkan, även blivit opererad. Det brukar snarare te sig som dina läkare säger att man inte kan hålla tätt, du känner helt enkelt inte när du behöver kissa.

Däremot har många tjejer ovanan att springa och kissa i tid och otid, då blir muskeln i urinblåsan alldeles förslappad och det känns som att man behöver kissa jämt. Även efter sex och innan mens kan det kännas så. Förklarar du som du skrev här att du känner dig kissnödig ofta så lär inte läkaren tycka att det låter som att du skulle vara kåt.

• Anonym (??)
    Anonym (S90) skrev 2019-12-20 01:07:48 följande:

Nej, jag tror inte att det du känner är nervpåverkan. Jag har haft flera diskbråck med nervpåverkan, även blivit opererad. Det brukar snarare te sig som dina läkare säger att man inte kan hålla tätt, du känner helt enkelt inte när du behöver kissa.

Däremot har många tjejer ovanan att springa och kissa i tid och otid, då blir muskeln i urinblåsan alldeles förslappad och det känns som att man behöver kissa jämt. Även efter sex och innan mens kan det kännas så. Förklarar du som du skrev här att du känner dig kissnödig ofta så lär inte läkaren tycka att det låter som att du skulle vara kåt.

Tack för svar. Dock har jag inte ovanan att springa och kissa i tid och otid, och nej det är inte efter sex eller innan mens. så det är inte problemet för mig. Det är mer när även benet och foten domnat. Dessutom var det inte kissnödigheten som jag tyckte var jobbig att förklara för läkaren utan den konstiga känslan i ytter delarna!!
  • Anonym (S90)

Okej jag förstår. Jag kan ju inte säga att det inte är nervpåverkan, bara att det inte låter så utifrån min erfarenhet. Haft diskbråck i 13 år nu och flera diskbråcksoperationer tyvärr. Det brukar som sagt vara tvärtom, att man inte känner det. En frisk kropp talar om att du är kissnödig (även om den gör det alltför ofta) och även vaknar man nattetid över att behöva kissa. Med nervpåverkan kommer det bara, du vaknar inte av att du behöver gå utan du vaknar istället av att du kissar i sängen. Hoppas det blir bättre för dig snart!

• Anonym (??)
    Anonym (S90) skrev 2019-12-20 21:35:31 följande:

Okej jag förstår. Jag kan ju inte säga att det inte är nervpåverkan, bara att det inte låter så utifrån min erfarenhet. Haft diskbråck i 13 år nu och flera diskbråcksoperationer tyvärr. Det brukar som sagt vara tvärtom, att man inte känner det. En frisk kropp talar om att du är kissnödig (även om den gör det alltför ofta) och även vaknar man nattetid över att behöva kissa. Med nervpåverkan kommer det bara, du vaknar inte av att du behöver gå utan du vaknar istället av att du kissar i sängen. Hoppas det blir bättre för dig snart!

Var hos läkare idag igen och frågade då, och ja det kan vara därför jag känner som jag gör. Det kan vara olika påverkan beroende på skadan.

Tack, Nu väntar jag äntligen på operation, sen hoppas jag det blir bra.

Har dina diskbråck aldrig läkt alltså?
  • Anonym (S90)

Jag har blivit bra direkt efter sen har det kommit tillbaka ungefär ett par år senare. Nu väntar jag på steloperering så jag förhoppningsvis slipper få det igen. Alla fyra op på samma nivå.

• Anonym (??)
    Anonym (S90) skrev 2019-12-20 23:17:01 följande:

Jag har blivit bra direkt efter sen har det kommit tillbaka ungefär ett par år senare. Nu väntar jag på steloperering så jag förhoppningsvis slipper få det igen. Alla fyra op på samma nivå.

Ajdå, hoppas det kan bli någorlunda ordning på ryggen efter steloperering för dig.

Hur kom det sig att du fick diskbråck från början? Haft problem tidigare med ryggen?
  • Anonym (S90)

Tack. Jag fick första när jag var 16. Läkaren säger att det är genetiskt och född sån här.

• Anonym (S90)

Tack. Jag fick första när jag var 16. Läkaren säger att det är genetiskt och född sån här.

Svar på tråden Fråga till tjejer, diskbråck o ischias!