• Anonym (A.)

    Hormoner och svampinfektioner.

    Hallå där.

    För att försöka göra en lååång historia ganska kort...

    Sommaren 2012 som 16 åring började jag äta p-piller, neovletta. Bara någon månad därpå började h-vetet med svampinfektioner. I två år hade jag i princip konstant svamp. Jag sprack och hade så fruktansvärt ont..., kunde knappt kissa eller duscha. Jag började att behandla med de receptfria krämerna (Canesten och Pevaryl) från Apoteket, det hjälpte inte.

    Jag besökte många läkare, gynekologer samt ungdomsmottagning. Fick slutligen en 1/2 års kur av flukonazol utskrivet. De blev bättre och jag var fri ett tag, sedan kom svampen tillbaka. Fick även mellanblödningar. Bytte i februari 2014 till ett p-piller vid namn Qlaria. Blev så mycket bättre och hade ingen svamp alls, inte heller mellanblödningar....

    Några månader senare kunde jag knappt ha sex längre. Det sved och brände så hemskt efter samlag. De inre blygdläpparna var ilsket röda och svullna. Det kändes som att hela underlivet skulle brinna upp... Jag fick även en liten spricka just vid slidöppningen, den var svårläkt och blödde alltid vid samlag.

    Jag var till ungdomsmottagningen för detta och hon sa att jag nog hade sköra slemhinnor (som 18 åring...) och tipsade mig därför att smörja med östrogensalva efter samlag... Det hjälpte inte alls.

    Jag var så rädd att jag drabbats av vestibulit. Jag fick även en UVI i samma veva. Åt antibiotika och fick tillbaka svampen som ett brev på posten. Vilket kaos det var.

    Mellan 2015 och 2019 var jag totalt hormonfri, och tro de eller ej - jag har inte haft en enda svampinfektion!

    Meeen så var de ju så att jag i juli i år ville prova med spiral då jag är less på halvdant sex och kondomer. Jag gick till BM och fick en Kyleena insatt. Första 3 månaderna fungerade det fint, lite småblödningar här och var men det bör man ju vänta sig när man satt in en spiral.

    Sen kom värkarna. Kramper som satt 2 minuter, för att sedan släppa och komma åter efter 10 minuter. Så höll det på 2 dagar. Små blödningar som aldrig gav med sig. Olust i kroppen. Ont i brösten. Mensvärk var och varannan dag. I oktober kom svampen tillbaka, jippie! Kändes som att Ove Sundberg kom och knackade på. Fyfan så jobbigt.

    Medicinerade bort den med flukonazol.

    Mannen min sticker sig på trådarna vid nästan varje samlag.

    Svampen kom tillbaka igen i början på denna vecka, så idag fick det vara nog! Spiralen hade halkat ner enligt BM och den togs ut. Nu är jag utan preventivmedel. Igen.

    Någon annan med svampbekymmer som verkar ha samband med hormoner? Hur gör ni?

    Jag är väldigt noga med att lufta underlivet. Sover alltid naken. Olja och absolut ingen tvål i underlivet. Jag klassar mig som självutnämnd candida-expert efter alla dessa år...

    Tack på förhand,

  • Svar på tråden Hormoner och svampinfektioner.
  • Anonym (Oj)

    Jag har haft liknande problem men fick vestibulit efter en jobbig antibiotika/svamp/hormoner-period och hade det i 10 år. Så skulle råda dig att helt sluta med hormoner och hitta annat pmedel. Och om du behöver antibiotika, ta fluconazol i förebyggande syfte.

  • Anonym (N)

    Men var det en hormon eller kopparspiral du satte i? Liiite konstigt om du satte i en hormon, vilket det låter som, när du redan vet att du får problem med hormoner? Blev du rekommenderad det? Men den är ute nu, vet inte om du vill prova igen men i så fall vill jag rekommendera kopparspiral, inga hormoner! Att det sticks för killen går över efter ett tag, det kan dom ju leva lite med med tanke på smärtan vi går igenom kan jag tycka lite hehe.

    (Vården verkar alltid rekommendera hormonspiral före koppar vilket jag tycker är grymt konstigt men jag är inte läkare)

    Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver men du har definitivt haft det mycket värre än mig! Jag åt minipiller, (brukar va samma som är i hormonspiraler) och det var torrt, ofta svamp osv och när jag slutade och satte i spiralen så blev det SÅ mycket bättre!

    En fråga till dig som är candidaexpert!

    - Känner du att rakning av underlivet förvärrar/ ger dig svamp?

  • Anonym (A.)
    Anonym (N) skrev 2019-12-20 16:47:37 följande:

    Men var det en hormon eller kopparspiral du satte i? Liiite konstigt om du satte i en hormon, vilket det låter som, när du redan vet att du får problem med hormoner? Blev du rekommenderad det? Men den är ute nu, vet inte om du vill prova igen men i så fall vill jag rekommendera kopparspiral, inga hormoner! Att det sticks för killen går över efter ett tag, det kan dom ju leva lite med med tanke på smärtan vi går igenom kan jag tycka lite hehe.

    (Vården verkar alltid rekommendera hormonspiral före koppar vilket jag tycker är grymt konstigt men jag är inte läkare)

    Jag känner igen mig i mycket av det du beskriver men du har definitivt haft det mycket värre än mig! Jag åt minipiller, (brukar va samma som är i hormonspiraler) och det var torrt, ofta svamp osv och när jag slutade och satte i spiralen så blev det SÅ mycket bättre!

    En fråga till dig som är candidaexpert!

    - Känner du att rakning av underlivet förvärrar/ ger dig svamp?


    Ja, en Kyleena. Finns ju 3 typer av hormonspiraler.

    -Mirena, som är den största och den som utsöndrar mest mg hormon

    -Kylerna, den mellersta

    - och slutligen Jaydess, den med minst hormon men också den som bara kan sitta i 3 år.

    Kyleenan utsöndrar en jämn hormonmängd tillskillnad från de andra två som har högst hormonutsöndring i början, för att sedan minska under åren.

    Min BM berättade att Jaydess utsöndrar lika mycket hormon som om du skulle äta ett p-piller i månaden. Mirenan motsvarar ett p-piller var 3e dag, så jag antar att Kyleenan är någonstans mitt i mellan och kanske skulle funka för mig som verkar vara känslig mot hormoner. Men icket.

    Enligt min BM, finns väl ingen direkt evidens men hennes egen erfarenhet antar jag, så är det fler kvinnor som får svampbesvär av kopparspiralen. Men kanske värt att testa den ändå... jag är bara så nervös inför att blöda ihjäl (viss ironi).

    Ja hon såg ju att den hade halkat ner i livmoderhalsen, därav hade trådarna blivit för långa och stack :)

    Ja fy de är så jobbigt. Har du kopparspiral nu? Inga besvär med svamp?

    Hmm... nja kan väl inte direkt säga att jag känner någon skillnad där. Men däremot har jag svårt för trosor som är annat än bomull. Men det sägs ju att lämnar man håret kvar skapar man en luftspalt, och fiffi gillar ju luft.
  • 841

    hej

    Köp en alum Från apoteket kan lägga en länk där nere. Den kommer komma hem i ett hård stenliknande form.du ska krossa den och göra i pulver form och spara i en burk.

    Användning. När det är läggdags för dig blanda en t sked i en kopp vatten och ta lite ren bomull o tvätta underlivet med denna vatten. Du behöver inte gå in med bomull utan bara utsidan tvätta 5 6 gånger. O sen kan du go o lägga dig. nästa morgon tvätta underlivet med ren vatten. Gör den behandling en vecka du kommer se skillnad och den här funkar för slapp underliv också

    Lycka till ????

    www.apotekhjartat.se/produkt/edwin-jagger-antiseptic-alum-block/

Svar på tråden Hormoner och svampinfektioner.