• Fri 20 Dec 2019 20:11
    1639 visningar
    5 svar
    5
    1639

    Misstänker att jag fått med mig vägglöss!!

    Hej!

    Jag har precis kommit hem från en 2 veckors utbildning där jag bott på hotell under hela vistelsen.

    De sista dagarna började jag få några små utslag och röda prickar på rygg, armar och bröst, dessa kliar även en del. Först tänkte jag att jag fått några slags soleksem då jag solat solarium 2 ggr därborta, trots att det aldrig hänt mig förut.

    Igårkväll kom jag hem och upptäckte imorse att jag fått ytterligare några nya utslag och prickar.

    Det var då det slog mig! Det kan väl inte vara så att det fanns vägglöss på hotellrummet?! Nu efter timtals googlande känner jag mig fruktansvärt orolig!

    Som tur är har jag inte börjat packa upp min resväska än och den har nu fått åka upp på vinden i kylan.

    Såg även några små svarta prickar på golvet kring elementet på rummet, det som verkar kunna vara ett tecken på vägglöss. Tänkte inte mer på det när jag var där men nu oroar jag ihjäl mig.

    Någon som har erfarenhet av detta och tror sig veta om det kan vara så att det faktiskt var vägglöss? Isåfall vad gör jag för att förhindra att dessa sprider sig in i min lägenhet?

    Vad finns det annars för möjliga anledningar till att jag vaknat upp med dessa utslag och vad jag tror kan jag vara bett? Och hur kommer det sig att det fortsätter uppkomma nya nu när jag kommit hem?

    Så tacksam för svar! Får panik av detta!

  • Svar på tråden Misstänker att jag fått med mig vägglöss!!
  • Fri 20 Dec 2019 20:15
    #1
    +1

    När jag reste mycket blev jag drabbad av vägglöss två gånger, fick dock aldrig med mig dom hem. Betten känns igen som "myggbett", men gärna på rad efter varandra och inte såå utspritt. Hur ser dina utslag ut?

  • Fri 20 Dec 2019 20:31
    #2

    Känns betryggande att höra att du som stött på vägglöss iallafall inte fått med dig dom hem!

    Bifogar bilder på några av mina utslag och prickar!

  • Fri 20 Dec 2019 22:20
    #3

    Mina bett var mycket större och mer svullna än sådär. Hade också mååånga fler, runt 60-100 bett om jag gissar. Dom kom fram flera timmar efter jag sovit, men det beror ju på hur man reagerar på deras 'gift', hur lång tid det tar innan dom blir synliga. Men om du är väldigt orolig skulle jag fryst ner alla kläder i plastpåsar i frysen några dygn, och hålla koll runt sängen och andra trämöbler.

  • Fri 20 Dec 2019 22:24
    #4

    Kan tillägga att jag inte tycker dina utslag ser ut att komma från vägglöss. Googla bilder på bett så får du se att det ofta är en större rodnad runt betten också.

  • Anonym (Lusen­)
    Fri 20 Dec 2019 22:52
    #5

    Man reagerar olika på vägglöss så det kan mycket väl vara det. när det är flera bett på rad är det ofta vägglöss. Jag drabbades också av detta när jag bodde på ett ställe i Varberg i höstas. Blev livrädd att jag fått med det hem. Ringde försäkringsbolag och Anticimex. Mina råd är att snabbt flytta bort väskan från vinden, den måste ut. Vägglöss fixar kallt väder väldigt länge och kan mycket väl krypa in dina väggar på vinden. Lyft in kläder i plastpåsar, rätt in i tvättrumman. Lägg i plastpåsen i en ny plaståse inne i trumman så att inga löss eller ägg kan trilla ner på golvet. Tvätta ALLT i 60 grader. Håll väskan ute och öppna alla fack och allt i den.

    Tejpa runt hela kanten på din säng, med dubbelhäftande tejp om du fortsätter att få nya bett när du är hemma. För att Anticimex ska undersöka vill de först ha bevis och eftersom vägglöss kryper upp i sängen från springor i möbler och golv så fastnar de i tejpen och då får man snabbt bevis. Det är viktigt att agera snabbt för de förökar sig fort.

    Vi lät tejpen sitta i 2-3 veckor för att vara säkra på att vi inte fått med dem hem. Betten kan komma ?med fördröjning?, alltså man får ingen reaktion och synligt bett förrän efter 1-2 veckor. Det var det som gjorde att vi trodde att vi fått med dem hem. Men det hade vi inte. Tack och lov! Och du, snälla kontakta hotellet så att de lössen inte fortsätter att sprida sig.

Svar på tråden Misstänker att jag fått med mig vägglöss!!