• Catnap

    Mens efter förlossning

    Ni som har fött flera barn och ammat, när kom er mens tillbaka efter förlossningen? Kom den lika lång tid efter varje förlossning eller var det väldigt olika?

    Min mens kom tillbaka 4 månader efter första förlossningen. Har gått och tänkt att det nog dröjer lika lång tid den här gången också, men så kanske det inte alls brukar vara?

  • Svar på tråden Mens efter förlossning
  • Anonym (Sanna)

    Första ammades. Kom igång efter 2 månader, var gravid 4 månader efter förlossningen.

    Andra ammades. Kom igång ca 12 månader efter förlossningen.

    Tredje barnet ammas inte - ingen mens ännu efter 1,5 månader.

  • Catnap
    Anonym (Sanna) skrev 2019-12-21 13:26:25 följande:

    Första ammades. Kom igång efter 2 månader, var gravid 4 månader efter förlossningen.

    Andra ammades. Kom igång ca 12 månader efter förlossningen.

    Tredje barnet ammas inte - ingen mens ännu efter 1,5 månader.


    Vilken skillnad mellan första och andra! Var det väldigt olika amningsmönster? Eller vet du om det kan ha berott på något annat?
  • Anonym (Sanna)
    Catnap skrev 2019-12-21 13:35:03 följande:

    Vilken skillnad mellan första och andra! Var det väldigt olika amningsmönster? Eller vet du om det kan ha berott på något annat?


    Nope... Nästan exakt lika. Tur bara, antar jag, eftersom vi ville skaffa ett till barn tätt.
  • Catnap
    Anonym (Sanna) skrev 2019-12-21 13:45:54 följande:

    Nope... Nästan exakt lika. Tur bara, antar jag, eftersom vi ville skaffa ett till barn tätt.


    Intressant. Ja, vi ville också ha tätt sist så vi hade väl också tur då. Nu får det gärna dröja lite längre, får se om vi har tur igen då
  • Otit

    Första barnet: efter ca 8-9 månader när jag delammade

    Andra barnet: efter ca 13 månader. Hade då dela mat i ca 6 månader och nästan slutat helt.

  • Lustablong

    Fick tillbaka mensen 4 veckor efter förlossningen. Avslaget upphörde efter 7 dagar och jag klarade mig på trosskydd på dag 5-7. Delammade båda barnen i 4 månader. Hade hoppats på att mensen skulle vara borta liiiite längre då jag upplever den som jobbig.

  • Catnap
    Lustablong skrev 2019-12-21 23:03:30 följande:

    Fick tillbaka mensen 4 veckor efter förlossningen. Avslaget upphörde efter 7 dagar och jag klarade mig på trosskydd på dag 5-7. Delammade båda barnen i 4 månader. Hade hoppats på att mensen skulle vara borta liiiite längre då jag upplever den som jobbig.


    Skönt ändå med så lite avslag! En annan fick gå med förlpssningsbinda i en månad. Men galet att kroppen kan bli redo för en ny graviditet så fort efter en förlossning
Svar på tråden Mens efter förlossning