• Anonym (Lämnad)

    Det här med underhåll

    Hur mycket betalar eller får ni som inte lever ihop och har barn i underhåll. Jag blev lämnad för 2 år sedan och funderar på om inte mitt ex kommer för billigt undan.

    Har en son på 15. Han är hos sin pappa varannan helg. Åker dit på fredagkvällen och kommer hem på tisdagen efter skolan. Han äter middag här innan han åker till sin far på fredagen. På måndagen äter han frukost hos sin pappa och kanske någon kvällsmacka. Jag bor jämte skolan så pappan hämtar upp honom här efter jobbet och kör honom direkt till träningen. Middag äter han här innan. På tisdagarna äter han frukost hos sin pappa, sen till mej direkt efter skolan.

    Pappan betalar 1300 kr i månaden till mej. Jag får hela barnbidraget. Jag ensam köper alla kläder till pojken och allt annat som behövs. Nu i höstas t ex behövde han ny cykel. Hans far gjorde inte en ansträngning till att lägga till pengar. Samma till hans intressen. Det är jag som ser till att han har prylarna han behöver.

    Lönemässigt tjänar jag ca 5000 mer än honom i månaden. Jag har dock en hyra på 3000 kr mer i månaden än han och studieskulder på 3500 i månaden. Han har inga skulder.

    Min son bor ju lite mer än varannan helg hos din pappa. Dock äter han ju dom stora målen mat här. Det enda extra i matväg för pappan är två frukostar och ev kvällsmacka efter träningen ( pojken äter aldrig mer än en smörgås till frukost och sällan något efter träningen så den merkostnaden är försumbar). Hur gör ni där andra föräldern har barnen varannan helg. Får ni fullt vårdnadsbidrag eller dras det av för det?

  • Svar på tråden Det här med underhåll
  • Anonym (xyz)

    Om det inte är varannan vecka så brukar det ligga runt 1400kr/mån, så det låter inte helt upp åt väggarna fel med 1300. Vad kom ni fram till när ni gjorde upp om vårdnad, boende och umgänge?

  • Anonym (mmm)

    Om man tittar på FK:s information om vad man får vid underhållsstöd, så kan du väl titta och jämföra med det underhållsbidrag ni har kommit överens om, och fundera på vad som verkar rimligt, ha det som en utgångspunkt? Sedan utgår jag från att ni tillsammans räknat på det, innan ni började med underhållet? 

  • smulpaj01

    Ja det är rimligt tycker jag. Själv fick 1273kr direkt från FK men då hade jag barnet på heltid. Så ur den aspekten har du mer i UH.

  • Anonym (Lämnad)
    smulpaj01 skrev 2019-12-21 18:35:40 följande:

    Ja det är rimligt tycker jag. Själv fick 1273kr direkt från FK men då hade jag barnet på heltid. Så ur den aspekten har du mer i UH.


    Är det inte lite i underkant jag får. När man är15 ligger underhållsstödet enligt FK på 2073 kr i månaden. 1300 kr innebär är
  • Anonym (plusset)

    Tycker du får för lite. Jag får strax över 3700 kr av FK för 2 st barn i tonåren, äldsta 15 år.

  • smulpaj01
    Anonym (Lämnad) skrev 2019-12-21 19:51:59 följande:

    Är det inte lite i underkant jag får. När man är15 ligger underhållsstödet enligt FK på 2073 kr i månaden. 1300 kr innebär är


    Ja då är det för lite, sorry tänkte inte på det. 800kr till bör du få - minst.
  • Anonym (Lämnad)
    Anonym (xyz) skrev 2019-12-21 18:24:02 följande:

    Om det inte är varannan vecka så brukar det ligga runt 1400kr/mån, så det låter inte helt upp åt väggarna fel med 1300. Vad kom ni fram till när ni gjorde upp om vårdnad, boende och umgänge?


    Vi kom inte överens om någonting egentligen. Exet stack och lämnade mej. Han har bestämt summan och jag har inte orkat ta tag i det. Han behandlade mej illa och jag är tyvärr lite rädd för honom. Han sa att han skulle betala hälften vid större inköp men han har inte gjort en ansats till det. Sonen behövde t ex en ny cykel i höstas. Han gamla var två storlekar för liten och böjd ram efter en krasch ( oanvändbar) och han skulle på cykelhajk med skolan i 5 dagar. Exet visste att han inte hade någon cykel, men låtsades som ingenting. Samma sak med andra lite dyrare saker. Hans speldator är ett annat exempel. Den kraschade och nya grejer för runt 5 000 behövdes inhandlas. Det var jag som köpte det. Kan ge fler exempel. Sen är ju inte kläder särskilt billiga till en 15-åring. Jag kan ju förstås handla second hand men jag vill att han ska hänga med. Det är ju mitt val så det kan jag inte klandra exet för. Jag betalar också för kattens som är sonens. Det var exet som ville köpa katt. Jag gick med på det motvilligt. Den kostar några tusen per år i försäkringar- veterinär och matkostnader. Exet vill inte ha katten hos sej så jag har inget val. Sonen skulle krossas om vi gjorde oss sv med hans katt.

    Jag har börjat kravla mej upp ur dyngan igen och först mu orkar jag tänka på det här. Jag klarar mej visserligen på dom 1300 men samtidigt tycker jag gott att han kan betala sin del. Det är därför jag börjat fundera över det här.
  • Anonym (Mia)

    Det du behöver göra är att räkna vad sonen egentligen kostar i månaden. Tänk då på vad du lägger under ett helt år (annars missar man lätt en massa!) och dela med tolv. Matkostnaden kan du ta från konsumentverket.

    När du fått ihop en summa drar du bort barnbidraget och delar sedan på vad det blir procentuellt efter era inkomster. Ni tjänar ju ganska lika så det blir nog nästan 50/50.

    Tänk också på att det inte spelar någon roll varför du köpt olika saker (om det var nödvändigt eller inte) utan ni ska dela på de faktiska kostnader du haft för sonen.

    Lycka till!

  • Anonym (Visst)
    Anonym (Lämnad) skrev 2019-12-21 20:28:56 följande:

    Vi kom inte överens om någonting egentligen. Exet stack och lämnade mej. Han har bestämt summan och jag har inte orkat ta tag i det. Han behandlade mej illa och jag är tyvärr lite rädd för honom. Han sa att han skulle betala hälften vid större inköp men han har inte gjort en ansats till det. Sonen behövde t ex en ny cykel i höstas. Han gamla var två storlekar för liten och böjd ram efter en krasch ( oanvändbar) och han skulle på cykelhajk med skolan i 5 dagar. Exet visste att han inte hade någon cykel, men låtsades som ingenting. Samma sak med andra lite dyrare saker. Hans speldator är ett annat exempel. Den kraschade och nya grejer för runt 5 000 behövdes inhandlas. Det var jag som köpte det. Kan ge fler exempel. Sen är ju inte kläder särskilt billiga till en 15-åring. Jag kan ju förstås handla second hand men jag vill att han ska hänga med. Det är ju mitt val så det kan jag inte klandra exet för. Jag betalar också för kattens som är sonens. Det var exet som ville köpa katt. Jag gick med på det motvilligt. Den kostar några tusen per år i försäkringar- veterinär och matkostnader. Exet vill inte ha katten hos sej så jag har inget val. Sonen skulle krossas om vi gjorde oss sv med hans katt.

    Jag har börjat kravla mej upp ur dyngan igen och först mu orkar jag tänka på det här. Jag klarar mej visserligen på dom 1300 men samtidigt tycker jag gott att han kan betala sin del. Det är därför jag börjat fundera över det här.


    Har du bett pappan om hälften av vad cykel och dator kostade?
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Lämnad) skrev 2019-12-21 20:28:56 följande:

    Vi kom inte överens om någonting egentligen. Exet stack och lämnade mej. Han har bestämt summan och jag har inte orkat ta tag i det. Han behandlade mej illa och jag är tyvärr lite rädd för honom. Han sa att han skulle betala hälften vid större inköp men han har inte gjort en ansats till det. Sonen behövde t ex en ny cykel i höstas. Han gamla var två storlekar för liten och böjd ram efter en krasch ( oanvändbar) och han skulle på cykelhajk med skolan i 5 dagar. Exet visste att han inte hade någon cykel, men låtsades som ingenting. Samma sak med andra lite dyrare saker. Hans speldator är ett annat exempel. Den kraschade och nya grejer för runt 5 000 behövdes inhandlas. Det var jag som köpte det. Kan ge fler exempel. Sen är ju inte kläder särskilt billiga till en 15-åring. Jag kan ju förstås handla second hand men jag vill att han ska hänga med. Det är ju mitt val så det kan jag inte klandra exet för. Jag betalar också för kattens som är sonens. Det var exet som ville köpa katt. Jag gick med på det motvilligt. Den kostar några tusen per år i försäkringar- veterinär och matkostnader. Exet vill inte ha katten hos sej så jag har inget val. Sonen skulle krossas om vi gjorde oss sv med hans katt.

    Jag har börjat kravla mej upp ur dyngan igen och först mu orkar jag tänka på det här. Jag klarar mej visserligen på dom 1300 men samtidigt tycker jag gott att han kan betala sin del. Det är därför jag börjat fundera över det här.


    Har du bett pappan om hälften av vad cykel och dator kostade?
  • Brumma

    Har han en normal inkomst så ja, då låter det för lite.

    Tittar man på försälringskassans underhållsstöd ligger det på 2073 för en 15åring. Eftersom pappan har barnet 8-9 dygn i månaden ca så får han göra avdrag på 400-470:- i månaden, vilket skulle göra underhållet på ca 1600:-

    Såvida han/ni inte gjort en nettoavdrag?

    Har han honom på lov tex?

    Om han har honom två veckor på sommarlovet, sportlovet (eller påsklovet/novemberlovet etc), några extra dagar över jul. Då kan man räkna ihop alla dagar på ett år, säg 10 "vanliga" månader x 8 dygn plus två veckor i juli (14 dygn), ett av loven (7 dygn plus fyra för den helgen som blir vanlig samma månad) plus fyra extra dygn under jul/nyår (12 dygn). Det ger 117 dygn.

    Sedan räknar man ut vad avdraget är per dygn (2073/40) blir avdraget ca 52:- per dygn. Tar det gånger 113, vilket ger 6084:- dela sedan denna summa i 12 för att få varje månads avdrag. Summan i det fallet skulle bli 507:- månaden. Och varje månads underhåll skulle då hamna på 1566.

    Så.. räkna ut hur mkt sonen är hos pappan, gör sedan en nettoberäkning så får du summan han ska betala i underhåll.

  • Brumma

    Ps - oavsett vad pappan betalar i underhåll (det ni är överens om, det han blivit tilldömd eller det han betalar genom försäkringskassan) så har han fullgjort sitt "ekonomiska ansvar" när det är betalat. Han är alltså inte "skyldig" att betala hälften för cyklar, aktiviteter osv, det bidrar han till genom underhållet.

  • Tow2Mater
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-21 21:05:29 följande:

    Det du behöver göra är att räkna vad sonen egentligen kostar i månaden. Tänk då på vad du lägger under ett helt år (annars missar man lätt en massa!) och dela med tolv. Matkostnaden kan du ta från konsumentverket.

    När du fått ihop en summa drar du bort barnbidraget och delar sedan på vad det blir procentuellt efter era inkomster. Ni tjänar ju ganska lika så det blir nog nästan 50/50.

    Tänk också på att det inte spelar någon roll varför du köpt olika saker (om det var nödvändigt eller inte) utan ni ska dela på de faktiska kostnader du haft för sonen.

    Lycka till!


    Klart det spelar roll, saker som t ex cykel och dator ska man forst komma overens om och vilken prisklass/summa och endast efter det kan man dela den faktiska kostnaden.
  • Anonym (Mia)
    Tow2Mater skrev 2019-12-22 13:42:52 följande:
    Klart det spelar roll, saker som t ex cykel och dator ska man forst komma overens om och vilken prisklass/summa och endast efter det kan man dela den faktiska kostnaden.
    Det är klart att det bästa är att försöka komma överens, det säger sig själv.

    Lagen tar vid när man inte kan komma överens och då är det de faktiska kostanderna som boföräldern haft för barnet som gäller.
  • Brumma
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-22 16:13:00 följande:

    Det är klart att det bästa är att försöka komma överens, det säger sig själv.

    Lagen tar vid när man inte kan komma överens och då är det de faktiska kostanderna som boföräldern haft för barnet som gäller.


    Dock inte ngt man kan kräva utanför underhållet. När underhåll är betalt har man, enligt lag, "fullgjort sitt ekonomiska ansvar" . Boföräödern kan med andra ord inte komma efter och säga att man skall dela kostnaden för diverse inköp, det ska vara medräknat i underhållet.
  • Anonym (Lämnad)
    Tow2Mater skrev 2019-12-22 13:42:52 följande:

    Klart det spelar roll, saker som t ex cykel och dator ska man forst komma overens om och vilken prisklass/summa och endast efter det kan man dela den faktiska kostnaden.


    Det är därför jag inte bett om pengar för dom här sakerna utan betalt själv.
  • Anonym (Visst)
    Anonym (Lämnad) skrev 2019-12-23 12:40:33 följande:

    Det är därför jag inte bett om pengar för dom här sakerna utan betalt själv.


    Fast då vet du ju inte heller om han hade betalat hälften?
  • Anonym (S)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-22 16:13:00 följande:

    Det är klart att det bästa är att försöka komma överens, det säger sig själv.

    Lagen tar vid när man inte kan komma överens och då är det de faktiska kostanderna som boföräldern haft för barnet som gäller.


    Var haeår du fått det ifrån? Underhållsbidrag bygger helt och hållet på öveeenskommelse. Man kan den vägen inte kräva något utan att man är överens. Om man ej är överens om underhållet får man gå via FK eller stämma om underhåll.
Svar på tråden Det här med underhåll