• Kimros

    Input på diskussion

    Hej!

    Är det fel av mig eller min partner att skriva/tycka så här?

    Personen det gäller var på en träff med sina vänner.

    "Du frågade vad det är. Tycker det är synd att du inte ringde o prata lite med 3åring innan läggdags. 3åring har frågat efter dig hela dan. När han kom hem satte han sig och snyfta på mattan för att du inte är hemma. O han ville inte lägga sig utan dig. Men sånt tänker du inte på. Godnatt. Jag hoppas verkligen att du haft en fin dag, för mig gör det inget om du inte hör av dig. Bra att slappna av o bara ha kul. Men du har en liten plutt hemma som inte förstår."

  • Svar på tråden Input på diskussion
  • Anonym (Sandra)

    Man får tycka precis vad man vill.

    Men jag tycker att om treåringen tyckt det var jobbigt hade jag som hemmavarande förälder bara kunnat be den andra föräldern ringa en snabbis om det hjälpt barnet

    Har man sagt tidigare att det är OK att partnern går ut känns det lite tråkigt med ett skuldbeläggande sms

  • EmberEyes
    Kimros skrev 2019-12-21 23:34:47 följande:

    Hej!

    Är det fel av mig eller min partner att skriva/tycka så här?

    Personen det gäller var på en träff med sina vänner.

    "Du frågade vad det är. Tycker det är synd att du inte ringde o prata lite med 3åring innan läggdags. 3åring har frågat efter dig hela dan. När han kom hem satte han sig och snyfta på mattan för att du inte är hemma. O han ville inte lägga sig utan dig. Men sånt tänker du inte på. Godnatt. Jag hoppas verkligen att du haft en fin dag, för mig gör det inget om du inte hör av dig. Bra att slappna av o bara ha kul. Men du har en liten plutt hemma som inte förstår."


    Utan att känna till bakgrunden till det hela...

    Att vara den hemmavarande föräldern och reagera på det här sättet är oacceptabelt. Skuldbeläggande, offerkofta, passivt (och aktivt) aggressivt, och fult beteende i allmänhet.

    Det ska gå att vara ute med sina vänner någon gång ibland utan att himlen trillar ner. En förälder ska kunna säga till sitt barn "mamma/pappa är inte här idag/ikväll, men han/hon älskar dig och kommer och pussar dig godmorgon imorgon bitti".

    Till och med en "vanlig barnvakt" brukar kunna avleda ett barn mesta tiden, så om en förälder inte lyckas så är frågan om föräldern kanske har misslyckat fatalt i hela sitt föräldraskap de senaste tre åren, och inte bara misslyckats med att vara en vettig och sansad partner.
  • Anonym (S)

    Alltså det låter väldigt passivt aggressivt ärligt talat. Först komma med vass kritik, och sen inte riktigt kunna stå för den och försöka linda in det på slutet.

    Känns också som att detta ärende borde kunna vänta till att pesonen kom hem, om skribenten verkligen menar att personen ska slappna av och ha kul.

    Väldigt motsridigt meddelande och sådant som är bättre attvta i ett samtal, är väl mina tankar.

Svar på tråden Input på diskussion