• Anonym (anna)

Jag hör saker som inte finns

Jag har vid många tillfällen börjat höra saker som inte finns. Jag är medveten om att det är hallucinationer, men vet inte varför jag fått så, förutom att jag är väldgt trött och stressad.

Detta händer även på arbetstid ibland, ofta är det som mumlande människor, men jag hör inte vad de säger.

Vid ett par tillfällen har jag hört folk som bråkar och sprungit till platsen (har flera våningar på vårt jobb och mycket bråk i allmänhet) men när jag kommit dit är det helt tyst och ingen där. Det är helt verkligt fram tills det jag ser att det jag hört inte kan vara på riktigt.

Händer även ofta när jag sover att jag vaknar och hör saker i lägenheten, även om ingen är hemma.

Det känns inte som jag tror en psykos känns, eftersom jag ju mestadels är medveten om att det inte händer på riktigt mer än just någon minut i studen, men det känns otäckt och det är ju inte normalt.

• Svar på tråden Jag hör saker som inte finns
  • Anonym (anna)

Klickade iväg lite snabbt.

Vad tycker ni jag borde göra?
    Sjukskrivning? För vad?
    Prata med läkare förstår jag, men känns väldigt jobbigt att göra det. Pinsamt på något sätt.

• MotorcycleEmptiness
    Anonym (anna) skrev 2019-12-21 23:39:24 följande:

Sjukskrivning? För vad?
    Prata med läkare förstår jag, men känns väldigt jobbigt att göra det. Pinsamt på något sätt.

Svårt att säga. Ja, du ska såklart ta kontakt med läkare och beskriva det du upplever så exakt som möjligt.

Ta det lugnt, har många konstiga drömmar själv. 
  • MotorcycleEmptiness
    Anonym (anna) skrev 2019-12-21 23:39:24 följande:

Sjukskrivning? För vad?

Svårt att säga. Ja, du ska såklart ta kontakt med läkare och beskriva det du upplever så exakt som möjligt.

• Anonym (anna)
    MotorcycleEmptiness skrev 2019-12-21 23:52:39 följande:

Drömmar?

Fast detta händer dagtid, vaken.

Har hänt att jag hör saker medan jag ska ha möte med mina kollegor. Kan man ha hörselhallucinationer utan att ha psykos?
  • MotorcycleEmptiness
    Anonym (anna) skrev 2019-12-21 23:57:05 följande:
    Drömmar?

Fast detta händer dagtid, vaken.

Har hänt att jag hör saker medan jag ska ha möte med mina kollegor. Kan man ha hörselhallucinationer utan att ha psykos?
    Skicka ett PM så kan vi prata.
  • Anonym (.)

Är de något som hänt i ditt liv nyligen? Mycket stressad? Äter du någon medicin? Eller sjuk på annat sätt?

Det låter som om din hjärna behöver ett break. Inte så vanligt att få hallucinationer. Du borde verkligen gå till läkaren.

• Anonym (anna)
    MotorcycleEmptiness skrev 2019-12-21 23:57:36 följande:
    Skicka ett PM så kan vi prata.
    Kanske inte vågar. 
  • Anonym (anna)
    Anonym (.) skrev 2019-12-22 00:12:30 följande:

Är de något som hänt i ditt liv nyligen? Mycket stressad? Äter du någon medicin? Eller sjuk på annat sätt?

Det låter som om din hjärna behöver ett break. Inte så vanligt att få hallucinationer. Du borde verkligen gå till läkaren.

Jag har jobbat mycket mer än jag orkar och sover inte bra. Gått igenom en separation. Är ganska ensam och ledsen. Jag har i grunden postraumatiskt stressyndrom, men har aldrig haft psykotiska symptom. Jag har även adhd och medicinerar mot det, något som jag slutat med då jag var rädd för att hallucinationerna beror på den medicinen.
  • Anonym (.)

Ja du har ju väldigt mycket faktorer till att du är slutkörd.

När slutade du med adhd medicinerna? Va de efter de som hallucinationerna började?

Har du gått till läkaren för detta?

Det absolut viktigast är ju att du måste få sova. Finns ju bra mediciner du kan ta en period tills du mår bättre.

Ptsd kan ju dyka upp under hela livet på olika sätt.

• Anonym (anna)
    Anonym (.) skrev 2019-12-22 00:21:25 följande:

Ja du har ju väldigt mycket faktorer till att du är slutkörd.

När slutade du med adhd medicinerna? Va de efter de som hallucinationerna började?

Har du gått till läkaren för detta?

Det absolut viktigast är ju att du måste få sova. Finns ju bra mediciner du kan ta en period tills du mår bättre.

Ptsd kan ju dyka upp under hela livet på olika sätt.

Jag har ptsd sen jag var barn. Har inte berättat för någon, enbart för en vän.

Nej, det började ett halvår innan jag slutade ta medicinerna, jag sover bättre utan dem i alla fall, men hallucinationerna försvinner ändå inte. De kan bli bättre om jag är ledig i ett par tre dagar, men väldigt sällan jag har den möjligheten. 

Jag har precis börjat träffa en psykolog. Ska berätta för honom, även om det känns lite jobbigt. Är rädd för att någon ska säga att jag blivit galen typ och aldrig kommer bli bra.

Känner också en väldigt obehaglig känsla sedan jag började höra saker, saker känns overkliga, svårt att förklara.
  • Mackan1978

Jag tror du ska låta bli medicinerna..

• Colourfulrainbow

Sluta aldrig med några mediciner rakt av utan att tala med en läkare. Det har jag gjort och det var förjävligt.

Du måste öppna upp dig om det här, det är inte pinsamt för fem öre.

Har du funderat på att ta något för sömnen? Benzo kan ge hallucinationer, men det finns andra sömnmedel som inte gör det, tänker främst på antihistamin eller theralen.

Sjukskrivning kan nog behövas. Du behöver sömn och lugn och ro.

• Anonym (A)

Sluta inte med mecinerena utan att ha pratat med läkaren.

• Duppedu

Svar: Ja, du kan ha hörselhallucinationer utan att ha en psykos.

Om det är till någon tröst fick jag en ordentlig psykos (långt mer än att höra lite ljud, psykos är något helt annat) och fick höra att jag aldrig skulle bli bra. Kroniskt sjuk. Några år senare var jag helt återställd, medicinfri och fungerade som vanligt.

Det - kan - vara förstadiet till en psykos eftersom du upplever andra symptom också, som derealisation. Ta itu med det så snart du kan genom att prata med läkare/psykolog så kan förebyggande insatser sättas in och du kan avvärja att det blir värre.

Det är lite som vilken annan sjukdom som helst. Ju fortare du behandlar desto lättare är det att behandla. Helst innan det går för långt liksom.

• Rosebud

I gränslandet mellan vaken och sömn hör jag ibland ljud som inte finns. Oftast smällar, dunsar eller skrik. Antar det är kroppens sinnen som går ner på sparlåga?

Fenomenet är vanligast efter många, långa dagar med för lite sömn och för mycket input i form av syn, prat och text.

• Anonym (anna)
    Mackan1978 skrev 2019-12-22 05:00:06 följande:

Jag tror du ska låta bli medicinerna..

Ja, det gör jag. Mitt humör och depression osv har blivit bättre. Men jag har svårare att klara av jobbet.
  • Anonym (anna)
    Duppedu skrev 2019-12-22 13:10:11 följande:

Svar: Ja, du kan ha hörselhallucinationer utan att ha en psykos.

Om det är till någon tröst fick jag en ordentlig psykos (långt mer än att höra lite ljud, psykos är något helt annat) och fick höra att jag aldrig skulle bli bra. Kroniskt sjuk. Några år senare var jag helt återställd, medicinfri och fungerade som vanligt.

Det - kan - vara förstadiet till en psykos eftersom du upplever andra symptom också, som derealisation. Ta itu med det så snart du kan genom att prata med läkare/psykolog så kan förebyggande insatser sättas in och du kan avvärja att det blir värre.

Det är lite som vilken annan sjukdom som helst. Ju fortare du behandlar desto lättare är det att behandla. Helst innan det går för långt liksom.

Ok, vet inte ens vad derealisation innebär? Känns att allt är overkligt?

Jag har en väldigt obehaglig känsla som är lite äcklig på något sätt, men jag kan ju fortfarande sköta jobbet någotsånär, även om jag tror att jag framstår snurrig ibland. Ibland hör jag liksom någon ropa och kommenterar på det, men ingen annan har hört det, så det är i mitt huvud. Tex

Men det är som det ligger ett filter över verkligheten, och det är en hemsk känsla.

Skönt att det gick bra för dig. Har du inga symptom kvar alls?
  • Anonym (anna)
    Rosebud skrev 2019-12-22 13:11:24 följande:

I gränslandet mellan vaken och sömn hör jag ibland ljud som inte finns. Oftast smällar, dunsar eller skrik. Antar det är kroppens sinnen som går ner på sparlåga?

Fenomenet är vanligast efter många, långa dagar med för lite sömn och för mycket input i form av syn, prat och text.

Ja, så har jag alltid haft också. Men det här kan vara mitt på dagen när jag är vaken och aktiv, det är det som är så otäckt.
  • Anonym (anna)
    Colourfulrainbow skrev 2019-12-22 10:01:43 följande:

Sluta aldrig med några mediciner rakt av utan att tala med en läkare. Det har jag gjort och det var förjävligt.

Du måste öppna upp dig om det här, det är inte pinsamt för fem öre.

Har du funderat på att ta något för sömnen? Benzo kan ge hallucinationer, men det finns andra sömnmedel som inte gör det, tänker främst på antihistamin eller theralen.

Sjukskrivning kan nog behövas. Du behöver sömn och lugn och ro.

Jag kan inte ta benso då jag hade det på recept i många år och slutade med den för ett par år sedan, vilket var ett helvete jag aldrig vill gå igenom igen.

Jag tar ibland theralen, men tycker inte det gör så mycket skillnad. Samma med atarax.
  • Anonym (anna)
    Anonym (A) skrev 2019-12-22 12:56:45 följande:

Sluta inte med mecinerena utan att ha pratat med läkaren.

Läkaren gick inte att få kontakt med på nästan 5 månader, då slutade jag, för ingen verkar direkt bry sig.
Svar på tråden Jag hör saker som inte finns