• Wkdvlsö

    Hunddagis eller inte, vad är skillnaden?

    Jag ska flytta till våren pga jobb men är osäker på hur jag ska göra med min hund. Hunddagis i staden jag ska flytta till sätter 1-3 hundar i små boxar och tar ut dem några få gånger för promenad. Jag förstår att detta är vanligt.

    Min hund är skygg av sig, ofta rädd för hundar av andra raser, och till och med vägrade gå in på det ena dagiset när vi blev kallade till för hon var så rädd. Jag kan inte föreställa mig att hon skulle må bra av att sitta i en liten box med hundar hon inte känner.

    Så vad är egentligen skillnaden på att de sitter i en liten box hela dagen utan mycket mänsklig kontakt, än att ha dem hemma själva där de är trygga?

    Innan jag flyttar kommer jag få välkomna hem en hund av samma ras. Specifikt för rasen är att de anses behöva syskon, och är latmaskar inomhus men behöver springa av sig några gånger i veckan. Om jag inte drar ut henne på promenad ligger hon gärna och slappar hela dagarna i ända. När hundarna är bekväma med varandra och jag har flyttat, är det inte okej att lämna dem hemma då? Jag kommer ha en trädgård och uterum med värme där de kan springa och vila fritt. Om jag tar dem på långa promenader på morgonen, på eftermiddagen och på kvällen borde det väl vara okej? Låter de springa av sig i skogen på helgerna? De skulle vara hemma själva mellan 6-8 h på vardagarna.

  • Svar på tråden Hunddagis eller inte, vad är skillnaden?
  • Anonym (mmm)

    finns det ingen granne eller någon arbetslös person som du kan anlita? Någon som kan ha hunden hemma hos sig och gå promenader, så slipper hunden vara hemma ensam i flera timmar men den behöver heller inte vara på ett hunddagis? 

  • Anonym (mmm)

    kan en hund vara inne 6-8 timmar utan att behöva kissa? 

  • Wkdvlsö
    Anonym (mmm) skrev 2019-12-22 08:56:01 följande:

    finns det ingen granne eller någon arbetslös person som du kan anlita? Någon som kan ha hunden hemma hos sig och gå promenader, så slipper hunden vara hemma ensam i flera timmar men den behöver heller inte vara på ett hunddagis? 


    Ja, det hade varit det bästa och jag har under en kort period haft det så, men personerna verkade inte behandla min hund på ett bra sätt. Jag litar därför inte på random människor i en stad jag inte känner.

    Min hund kommer att ha tillgång att fritt gå ut i trädgården för att kissa om det behövs. Just nu bajsar och kissar hon på morgonrundan, kissar vid lunch, och kissar igen på eftermiddagen. Om hon är hemma kan hon bara gå ut och kissa när det behövs.

    Vad jag upplever är att min hund behöver är inte att gå på promenader. Hon behöver vara någonstans hon är trygg.
  • EmberEyes

    En hund ska inte lämnas ensam en hel arbetsdag, rekommendationen för en frisk, fullvuxen hund är max 6 timmar.
    Skillnaden är också  att det finns personal till hands hela tiden, och de är duktiga, utbildade personer som verkligen älskar sitt jobb. Och om det behövs sitter de tillsammans med den rädda hunden i boxen mer eller mindre hela dagen.

    Nu känner jag inte till just ditt dagis, men de jag har varit i kontakt med har dels delat in hundarna i olika grupper på 4-6 hundar i samma storleksklass som får gå ut ihop. De "små båsen" är ungefär dubbelt så stora som mitt badrum (med badkar, ingen "Stockholmsdusch").

    Däremot så måste du själv känna efter om dagis är rätt för just din(a) hundar. Det kanse är bättre (ch billigare) att anlita en dagmatte/husse, speciellt om du har två hundar.

    Jag tycker att det låter väldigt otryggt att hunden ska kunna gå ut i trädgården själv när du inte är hemma. Vem som helst kan stjäla den, eller göra den illa, eller för den delen försöka använda hunddörren för att ta sig in i ditt hem.

  • Sarah889

    Låter snarare som att du är snål och inte vill lägga ut pengar på hundvakt.

  • Wkdvlsö
    EmberEyes skrev 2019-12-22 11:01:44 följande:

    En hund ska inte lämnas ensam en hel arbetsdag, rekommendationen för en frisk, fullvuxen hund är max 6 timmar.

    Skillnaden är också  att det finns personal till hands hela tiden, och de är duktiga, utbildade personer som verkligen älskar sitt jobb. Och om det behövs sitter de tillsammans med den rädda hunden i boxen mer eller mindre hela dagen.

    Nu känner jag inte till just ditt dagis, men de jag har varit i kontakt med har dels delat in hundarna i olika grupper på 4-6 hundar i samma storleksklass som får gå ut ihop. De "små båsen" är ungefär dubbelt så stora som mitt badrum (med badkar, ingen "Stockholmsdusch").

    Däremot så måste du själv känna efter om dagis är rätt för just din(a) hundar. Det kanse är bättre (ch billigare) att anlita en dagmatte/husse, speciellt om du har två hundar.

    Jag tycker att det låter väldigt otryggt att hunden ska kunna gå ut i trädgården själv när du inte är hemma. Vem som helst kan stjäla den, eller göra den illa, eller för den delen försöka använda hunddörren för att ta sig in i ditt hem.


    I staden jag kommer att flytta till finns tre hunddagis.

    Det första sitter 1-3 hundar i en box om cirka 1x1,5 meter. Cementgolv. Boxarna är uppradade och det var konstant skällande och ylande. Två anställda som sade att de inte har möjlighet att vara med hundarna utöver på promenader.

    Det andra har en anställd, cirka 20 hundar. Hon är inte på plats hela tiden. Man får lämna och hämta sin hund när man vill, alla får tillgång till lokalen. Jag vill inte lämna min hund ensam utan uppsikt med hundar jag inte känner, och där okända människor har tillgång att gå in och ut som de vill.

    Det tredje dagiset har bättre standard, men de vill främst ha stora hundar och tar endast emot kastrerade. Min tik är och ska inte kastreras.

    Min hund går på ett fantastiskt dagis nu, men jag kan inte ta dagiset med mig. Det viktigaste för mig är att min(a) hund(ar) känner sig trygga och mår bra. Jag tvivlar helt enkelt på att dagisen som finns i staden kommer göra att hon konstant är rädd. Av den anledningen känns det tryggare att ha henne hemma.
  • Wkdvlsö
    Sarah889 skrev 2019-12-22 11:22:48 följande:

    Låter snarare som att du är snål och inte vill lägga ut pengar på hundvakt.


    Tack för dina förutfattade meningar. Jag betalar 3500kr för en fantastisk dagisplats redan och betalar gärna mer för att min hund ska ha det bra. Men staden jag ska flytta till är liten och trots att jag har letat så har jag inte hittat någon som kan ta sig an henne. Tidigare tog en person hand om henne i drygt en månad, men min hund mådde dåligt av det. Personen var inte rätt för henne. Det viktigaste för mig är att min hund är trygg. Med tanke på hur hon är och hur stressad hon skulle vara av att sitta i boxar på ett dagis eller ha någon, som tror att alla hundar är som att ha en dum golden, att ta hand om henne är inte något jag vill utsätta henne för.
  • EmberEyes
    Wkdvlsö skrev 2019-12-22 14:46:39 följande:
    I staden jag kommer att flytta till finns tre hunddagis.

    Det första sitter 1-3 hundar i en box om cirka 1x1,5 meter. Cementgolv. Boxarna är uppradade och det var konstant skällande och ylande. Två anställda som sade att de inte har möjlighet att vara med hundarna utöver på promenader.

    Det andra har en anställd, cirka 20 hundar. Hon är inte på plats hela tiden. Man får lämna och hämta sin hund när man vill, alla får tillgång till lokalen. Jag vill inte lämna min hund ensam utan uppsikt med hundar jag inte känner, och där okända människor har tillgång att gå in och ut som de vill.

    Det tredje dagiset har bättre standard, men de vill främst ha stora hundar och tar endast emot kastrerade. Min tik är och ska inte kastreras.

    Min hund går på ett fantastiskt dagis nu, men jag kan inte ta dagiset med mig. Det viktigaste för mig är att min(a) hund(ar) känner sig trygga och mår bra. Jag tvivlar helt enkelt på att dagisen som finns i staden kommer göra att hon konstant är rädd. Av den anledningen känns det tryggare att ha henne hemma.

    Oj, det låtre verkligen inte bra!

    Då tycker jag att du behöver hitta en pålitlig dagmatte/husse. Det brukar gå ganska fort att lära känna andra hundägare tillräckligt väl att få rekommendationer, eller tom kunna hyra in. Det finns alltid trevliga arbetslösa, pensionärer, studerande m. fl. som kan tänka sig ställa upp, det gäller bara att hitta någon som man klickar med. du (eller någon annan ) kan inte komma hem på lunchen de första månaderna tills du hittat någon som funkar?
Svar på tråden Hunddagis eller inte, vad är skillnaden?