• Anonym (Signatur)

Ben eller inga ben på sängen

Använder en 120 säng som jag nyligen satte ben på och nu är det plötsligt mer obekväm. Jag väger ganska mycket och jag misstänker att det bidrar till att jag inte sover skönt i sängen... Men den var ju bekvämare innan den hade ben så jag undrar vad ni vet om det här

Jag känner mig tyngre när jag ligger i sängen nu när den har ben. Innan kändes det som att min vikt fördelades på sängen (som låg direkt på golvet) men nu känns det som att mitten på sängen tar emot all tyngd och jag dras liksom tungt ned. Det här gör att vilken sovställning som helst är obekväm eftersom att jag ligger som en ostbåge hela tiden... Förstår ni hur jag menar? Antingen är det någon slump eller så inbillar jag mig eller så är det här en bieffekt av övervikt och upphöjd säng (pga sängbenen)

Ska jag ta av benen eller medför en säng direkt på golvet andra negativa konsekvenser? Såsom extra slitage på sängen eller något annat som påverkar sovandet?

• Svar på tråden Ben eller inga ben på sängen
  • Praktisk58

Ben har du för att det kan vara kallt på golvet och mysigt att sitta på sängkanten. Men om du inte tycker om ben så skruva bort dem bara.

• Anonym (Mia)

Visst kan man ha en säng utan ben om man vill. Men i ditt fall låter det som att sängen är för mjuk och kanske gammal och nedlegad. Ribborna i sängbottnen ska inte behöva ha stöd av golvet under.

• Anonym (Signatur)
    Praktisk58 skrev 2019-12-22 11:17:27 följande:

Ben har du för att det kan vara kallt på golvet och mysigt att sitta på sängkanten. Men om du inte tycker om ben så skruva bort dem bara.

Finns väl fler skäl till att man bör ha sängben? Finns alltid mer bakterier och mer smuts på golvet oavsett hur rent man har det... Och sängen har ju tyg runt sig, som inte går att ta av och tvätta
  • Anonym (Signatur)
    Anonym (Mia) skrev 2019-12-22 11:40:28 följande:

Visst kan man ha en säng utan ben om man vill. Men i ditt fall låter det som att sängen är för mjuk och kanske gammal och nedlegad. Ribborna i sängbottnen ska inte behöva ha stöd av golvet under.

Den är helt ny, köpte den i maj. Haft ben i en vecka

Är det inte pga jag är tung? Tror det är som du säger, den är för mjuk för "mig" (min vikt*). Kan de leda till skador för mig och min säng eller är det bara obekvämt? Antar att det sliter mer på sängen? Är det då bättre att ta av benen om den är för mjuk för mig, så golvet bidrar till att vikten fördelas?

• Anonym (Mia)
    Anonym (Signatur) skrev 2019-12-22 11:43:28 följande:
    Den är helt ny, köpte den i maj. Haft ben i en vecka Är det inte pga jag är tung? Tror det är som du säger, den är för mjuk för "mig" (min vikt*). Kan de leda till skador för mig och min säng eller är det bara obekvämt? Antar att det sliter mer på sängen? Är det då bättre att ta av benen om den är för mjuk för mig, så golvet bidrar till att vikten fördelas?

Om det är så pass obekvämt att du får ont eller sover dåligt så är det inte bra och då behöver du göra någonting åt det. Att sängen slits mer ju mer man väger är nog oundvikligt, men den borde inte bli utsliten på ett halvår om den inte är av riktigt dålig kvalitet.
  • EmberEyes

Den primära skillnaden på att ha ben på sängen eller inte handlar om komforten av att ha sängen högre upp. Vill du ha sängen högre upp så kan jag föreslå en continentalsäng.

• Anonym (Signatur)
    EmberEyes skrev 2019-12-22 14:42:11 följande:

Den primära skillnaden på att ha ben på sängen eller inte handlar om komforten av att ha sängen högre upp. Vill du ha sängen högre upp så kan jag föreslå en continentalsäng.

Stämmer verkligen det här?Obestämd
    Anonym (Signatur) skrev 2019-12-22 11:41:27 följande:
    Finns väl fler skäl till att man bör ha sängben? Finns alltid mer bakterier och mer smuts på golvet oavsett hur rent man har det... Och sängen har ju tyg runt sig, som inte går att ta av och tvätta
Svar på tråden Ben eller inga ben på sängen