• Dagsmeja

    Hjälp! Förtjockad slemhinna, är så rädd!

    Någon som haft förtjockad livmoderslemhinna utan att ha varit gravid?

    Var hos gyn igår pga molande värk i nedre delen av magen sedan juli (5 mån). Min slemhinna var 25 mm, vilket var alldeles för tjockt cykeldag 9. Hon sa dessutom att hon såg en gulekropp, som tecken på att jag nyss haft ÄL, vilket jag inte har (inga symptom, ingen stegring på ÄL-stickor, inga ÄL-flytningar, ingen tempstegring).

    Är så otroligt rädd nu, det enda som kommer upp när jag googlar är cancer. Har tre barn, sen yngsta 1,5 år. Är drygt 30 år.

  • Svar på tråden Hjälp! Förtjockad slemhinna, är så rädd!
  • Louisejp
    Dagsmeja skrev 2019-12-22 22:29:26 följande:

    Ja, flera, senast igår.


    Okej :/ vad trodde läkaren att det var då? Hade det varit något riktigt illa borde väl det synas med ultraljudet?
  • Anonym (Djdjk)

    Hur följer läkaren upp? Sa hen ingenting mer om vad det kunde vara?

  • Dagsmeja

    Ska tillbaka och mäta igen efter nästa mens (ca 2 v). Har regelbundna blödningar, inga mellanblödningar. Tre graviditeter, tre barn. Tagit ÄL-test senaste 4 mån som gett utslag, plus äl-symtom, så antar att jag även haft ÄL.

  • XLinaX
    Dagsmeja skrev 2019-12-23 12:17:11 följande:

    Ska tillbaka och mäta igen efter nästa mens (ca 2 v). Har regelbundna blödningar, inga mellanblödningar. Tre graviditeter, tre barn. Tagit ÄL-test senaste 4 mån som gett utslag, plus äl-symtom, så antar att jag även haft ÄL.


    Oroa dig inte för cancer. Har man förtjockad slemhinna i livmodern pga cancer har man mellanblödningar samt rikliga flytningar.
  • Anonym (Tjejkompisen)

    Jag hade det vid ett vul för många år sen. Har en hel del mellanblödningar men inget annat konstigt. Har lite högt östrogenvärde också. Är äldre 35+ och verkade som gyn tyckte det var bra med tjock för yngre ofta har tjockare.

  • Dagsmeja
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2019-12-23 14:12:52 följande:

    Jag hade det vid ett vul för många år sen. Har en hel del mellanblödningar men inget annat konstigt. Har lite högt östrogenvärde också. Är äldre 35+ och verkade som gyn tyckte det var bra med tjock för yngre ofta har tjockare.


    Har det påverkat din fertilitet på nåt sätt? Vet att man inte ska ha för tunt för att ägget ska fästa, men hur tjockt är ?för tjockt??
  • Dagsmeja
    XLinaX skrev 2019-12-23 14:09:04 följande:

    Oroa dig inte för cancer. Har man förtjockad slemhinna i livmodern pga cancer har man mellanblödningar samt rikliga flytningar.


    Nej, vet att jag inte borde. Men när man väl börjar fundera..
  • Anonym (Tjejkompisen)
    Dagsmeja skrev 2019-12-23 21:27:52 följande:

    Har det påverkat din fertilitet på nåt sätt? Vet att man inte ska ha för tunt för att ägget ska fästa, men hur tjockt är ?för tjockt??


    Jag har varit väldigt fertil, blivit gravid trots ppiller och sånt. När jag försökt bli gravid så har det gått på första eller andra försöket.
  • Dagsmeja

    Fick göra en undersökning där man såg en polyp i livmodern. Förmodligen det som gjort att endometriet sett väldigt tjockt ut, och förmodligen den som gör att jag inte blir gravid. Tidigare har det gått på första försöket, men nu är vi inne på femte eller sjätte månaden utan framgång. Har fått remiss för att op:a bort den, men verkar dröja tyvärr.. 

Svar på tråden Hjälp! Förtjockad slemhinna, är så rädd!