• Sun 22 Dec 2019 14:45
    623 visningar
    12 svar
    12
    623

    Dela mammas arv med brorsans fru istället för med bror?

    Mamma har gått bort och min storebrors fru var med och delade på mammas saker, istället för min bror? Jag kan inte riktigt komma över det. Inte för att jag ville ha sakerna kanske, utan mer för att det kändes väldigt fel. Vad säger ni, är det en ?hang up? och det är bara att glömma och gå vidare, eller är det fel?

  • Svar på tråden Dela mammas arv med brorsans fru istället för med bror?
  • Barbro­45
    Sun 22 Dec 2019 15:08
    #1

    Det var kanske din bror som ville att hans fru skulle göra det i hans ställe. Han kanske tyckte att det var jobbigt att gå igenom sin mors saker, han kanske tyckte att hans fru skulle vara bättre på det än han då det var saker efter en kvinna. 
    Har du frågat din bror varför?

  • Sun 22 Dec 2019 15:19
    #2

    Jo, så var det nog aldelens säkert. Men det kändes ändå konstigt att dela sakerna med henne och inte min bror.....

  • Sun 22 Dec 2019 15:56
    #3

    Eftersom det är du och din bror som ärver er mamma så är det ni som ska dela upp sakerna. Om hans fru går in i hans ställe ska det finnas fullmakt från hans sida att hon är hans ombud. Finns inte detta har det hela alltså gått fel till.

  • Barbro­45
    Sun 22 Dec 2019 16:09
    #4
    -1
    Snabban skrev 2019-12-22 15:19:31 följande:

    Jo, så var det nog aldelens säkert. Men det kändes ändå konstigt att dela sakerna med henne och inte min bror.....


    Förstår din känsla, man vill kanske gärna prata om de saker man tar hand om. Lite samtal, minns du...., tänk att hon hade den här kvar....., undrar varför hon sparade det här.... När det gällde sånt så hade du nog behövt din bror.
  • Magica­l
    Sun 22 Dec 2019 16:28
    #5
    +1

    Så du har inte pratat med brorsan om detta? Det var väl det mest naturliga att fråga innan ni delade upp sakerna? Du borde sagt något i stunden i alla fall, sagt att du blev överraskad av att hon var där och inte brorsan, då hade hon förklarat, tänker jag. 

  • Magica­l
    Sun 22 Dec 2019 16:28
    #6

    Så du har inte pratat med brorsan om detta? Det var väl det mest naturliga att fråga innan ni delade upp sakerna? Du borde sagt något i stunden i alla fall, sagt att du blev överraskad av att hon var där och inte brorsan, då hade hon förklarat, tänker jag. 

  • Sun 22 Dec 2019 16:58
    #7
    -1

    Jag tycker att det känns olustigt att ta upp. Jag vill inte skapa någon konflikt, så jag har inte pratat med någon av dom om det. Men blir inte kvitt olustkänslan. Att jag frågar henne, om det är ok att jag tar ex en kastrull som vi kokat julskinkan i, i alla år (minnen), men för henne är det bara en kastrull osv. Eller att hon tar en klocka, som för henne är en klocka, men för mig är det något som jag var tillsammans med min mamma och köpte. Det hade varit skönt att kunna sluta tänka på det och gå vidare. Men det är något som gnager och jag kan inte skäppa olustkänslan...

  • Sun 22 Dec 2019 18:50
    #8

    Är bouppteckningen färdig? Om inte så får ni inte börja dela upp bohaget än. Är det verkligen så att du och din bror ärver, eller går det till er pappa. Hur ser hennes testamente ut?

    Det är väldigt viktigt att det hela går rätt till, annars kan det få konsekvenser längre fram.

    Lästips: lawline.se/answers/kan-man-fordela-bohag-innan-bouppteckningen

  • Mon 23 Dec 2019 13:09
    #9

    Hej,

    Det är vi som ärver. Vi delade upp saker när vi sålde hennes lägenhet. Bouppteckning är inte klar ännu.

  • Mon 23 Dec 2019 13:26
    #10

    Vad blir, i realiteten, skillnaden för dig om din bror eller hans fru är med och delar upp sakerna?

    Han kunde ju ändå ha valt klockan som du har minnen av (trots att han kanske inte var med när den köptes) och låtit dig få skinkkastrullen även om han också var med i julförberedelserna.

    Eftersom du inte tycks ha frågat din bror om orsaken kan vi ju bara spekulera.

    Kanske hade han bett sin fru vara med istället för honom för att det blev för jobbigt känslomässigt.

    Kanske är det istället strunt samma för honom vilka saker han får, så han överlåter åt henne att välja sådant som de har behov av/passar i deras gemensamma hem.

    Eller kanske funkade det helt enkelt inte med jobb eller annat för honom att komma ifrån då ni skulle tömma lägenheten och hon var juste och ställde upp för honom.

    Det kan ju vara så att de pratat innan om vad han ville att hon skulle välja när ni delade på sakerna och i praktiken är nog skillnaden inte så stor för sig, du skulle ju ändå ha varit tvungen att dela om din bror var med. Den enda som skulle kunna förlora på ert upplägg är väl brodern om han inte tänkt på att be sin fru välja saker med stort affektionsvärde för honom.

  • Mon 23 Dec 2019 21:10
    #11

    Tack! Du har helt rätt! Skillnaden hade kanske inte blivit annorlunda, det var bara vägen dit, som gav en besk eftersmak. Man vill bara få bort eftersmaken och gå vidare.....

  • Fri 27 Dec 2019 23:16
    #12

    hej, jag tror ändå inte att du orsakar en konflikt bara genom att fråga brorsan om hur det kom sig att han valde att låta frun kolla igenom sakerna. Om du visar att du kan godta svaret. Och sen kan du säga typ att jag hoppas du inte ångrar dig. För egen del så hade jag gärna pratat minnen med dig och för mig var det viktigt i sorgen att få gå igenom grejerna. Sen tror jag du kan behöva prata med någon. Om hur du känner för att kunna komma över olustkänslan.

Svar på tråden Dela mammas arv med brorsans fru istället för med bror?