• Veligatanten

    Skärmtid?

    Jag har en 13-åring vi kallar hen P. Som bor varannan vecka hos mig och min sambo M sen snart 10år. Vi har också en 8åring tillsammans.

    P tycker om tv-spel så som fortnite och Minecraft. 2-3h varje vecka har P aktiva sporter. Sköter skola, läxor och gör sysslor hemma. Jag tycker att när P kommer hem från skolan, gjort läxor och sysslor så är det ok med skärmtid tills vi vuxna kommer hem. Då är det mat och socialtid med oss, vissa dagar sport. Sen tycker jag att 1h innan läggdags så kan barnen få skärmtid. På helgen skärmtid innan frukost kl 10 och jag tycker att de kan få spela 3h under dagen och sedan även ha myskväll vid tv'n med film som är ca 2h. Min sambo dock tycker inte barnen ska få ha spel alls! Han tycker barnen blir dumma. Och att de inte lär sig någonting. Han har gått med på 3h skärmtid på hela helgen! Och 1h vardagar. Jag tycker det är alldeles för lite och vet inte alls hur jag ska ta det här med honom, han blir bara jätte arg. Jag orkar inte bråka men vill kunna hjälpa barnen speciellt P då det är detta han tycker är roligt. Och der är även så han kommunicerar med sina vänner. Hur gör ni?

  • Svar på tråden Skärmtid?
  • Tow2Mater

    Vi har mycket mer skärmtid, och pojken är bland toppen i både smarthet och prestation i klassen och bland vänner, så jag ser inget samband mellan hans spletid och "dumhet".

  • Anonym (qwerty)

    I mina öron låter din sambo som en oerhört osympatisk jävel. Men då är jag lite partisk som har spel som absolut störst hobby, vilket då har gjort att vi inte har något som heter skärmtid hemma hos oss.
    Spel är för mig det bästa sättet att koppla av på och jag föredrar datorn framför tv'n alla dagar i veckan. 
    Jag tycker också att man inte ska behöva ha speciellt mycket tvångstid med familjen när man är tonåring, vilket trettonåringen är nu. Man får ett ökat behov av egentid då. Återigen, jag vet att jag är rätt så partisk i den här frågan då jag har ett extremt behov att egentid.

    Vad jag skulle göra är att vända frågan till din sambo, hur skulle han tycka att bara ha 3 timmar på helgdagarna, 1 timme på vardagar att göra det han tyckte var roligt? Han känner också att barnen blir dumma av skärmen, be honom precisera på vilket sätt de blir dumma.

  • hammarhajen

    Barn ska vara fysiskt aktiva minst en timme om dagen, så sport 2-3 dagar i veckan är på tok för lite. Tänk också på att många idrotter har en bra sammanlagd stund av varje träning som är stilla, t.ex. samling, när man får en instruktion, står i led och väntar på sin tur, pratar taktik etc. 

    Det finns mycket bra med skärmar, men när de leder till att vi normaliserar både stillasittande och omedelbar belöning så mycket som vi gör är jag helt övertygad om att vi måste hjälpa barn och ungdomar att begränsa och aktivt hjälpa dem att också göra annat. 

    Prata med barnen om hur kroppen och hjärnan fungerar och kanske ställ kravet att för att få spela efter middagen så går man gemensam kvällspromenad först. Passar på att samtala tillsammans, gå och fixa små ärenden, umgås. 

  • Ess

    Helt krasst så har han inte med att göra med hur mycket ditt barn sitter vid datorn, det avgör du. Däremot får ni jämkas när det gäller ert gemensamma.

  • Anonym (xaxxon)

    Den här tråden har ju varit uppe förrut.

  • Anonym (xaxxon)

    Skärmtid 1h innan läggdags är idioti, det gör att barn sover sämre.
    Att spela är ok men din sambo har rätt i att det behövs regleras. 

    Låt skärmtid vara tills ni kommer hem på vardagar, och 3h per dag under helgen.

Svar på tråden Skärmtid?