• Anonym (Trött på att må dåligt)

När kommer effekten av sertralin?

Hej

Är 18 år gammal, och är deprimerad sedan juli 2018. Började med antidepressiva i september. Åt då fluoxetin i åtta veckor, utan någon effekt. För tre veckor sedan börjar jag med sertralin och äter nu 75mg men känner ingen effekt än så länge. Har även daglig spänningshuvudvärk. Det hjälper inte med Ipren, alvedon osv. Huvudvärken lindrar lite när jag äter något.

• Svar på tråden När kommer effekten av sertralin?
  • Anonym (Trude)

Man brukar börja få effekt efter 2-3 veckor. I början kan man tom känna sig sämre. Hoppas det vänder för dig snart.

• Anonym (anonym)

Jag äter fyra olika psykofarmaka, kommer inte ihåg om det är sertralin. Jag äter det pga jag har LPT. 
    Tycker det inte gör någon skillnad. Har ätit detta i flera år(ja, jag har LPT i flera år).  

Anonym (Trude) skrev 2019-12-22 19:28:14 följande:

Man brukar börja få effekt efter 2-3 veckor. I början kan man tom känna sig sämre. Hoppas det vänder för dig snart.

Jag hoppas det vänder. Är så trött på att må såhär
    Anonym (anonym) skrev 2019-12-22 19:32:16 följande:

Jag äter fyra olika psykofarmaka, kommer inte ihåg om det är sertralin. Jag äter det pga jag har LPT. 

Tycker det inte gör någon skillnad. Har ätit detta i flera år(ja, jag har LPT i flera år).  

Vad är LPT?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Trött på att må dåligt) skrev 2019-12-22 19:34:52 följande:
    Vad är LPT?
    Lagen om psykiatrisk tvångsvård. Som gör att man kan vårdas mot sin vilja, t.ex att vara inlagd. 
  • Anonym (:))

Försök hålla ut. Jag tar också Sertralin och de första åtta (!) veckorna var nästan outhärdliga. Jag grät dagligen nästan. Vanligtvis är jag en sådan person som gråter väldigt sällan. Vi höjde min dos successivt.

Det kan vara så att 75 mg är en för låg dos för dig. Har du fått någon uppföljning med läkare?

Jag mår bättre nu. Sertralin kan göra under. Jag gick från att inte kunna ha en fungerande vardag till att plugga på heltid på universitetet.

Håll ut!

• Anonym (...)

Fick effekt efter att jag höjt till 150mg, har nu sänkt till 100mg efter ca 3 år. Provat att sänka till 75mg men det gick inte. Prata med läkare om ditt mående och ev höjning av sertralinet. Det kommer att vända och du kommer att få må bra i gen. Kram

• Anonym (:))
    Anonym (...) skrev 2019-12-22 20:17:12 följande:

Fick effekt efter att jag höjt till 150mg, har nu sänkt till 100mg efter ca 3 år. Provat att sänka till 75mg men det gick inte. Prata med läkare om ditt mående och ev höjning av sertralinet. Det kommer att vända och du kommer att få må bra i gen. Kram

Får jag lov att fråga dig varför du sänkte din dos till 100 mg, och hur mådde du när du sänkte till 75 mg?
  • Anonym (...)

Jag sänkte till 100 mg efter några år då jag upplevde att jag mådde så mycket bättre. Provade sänka till 75mg men symtom som ångest, oro och poststrematriskstress syndrom återkom. Insett att jag alltid kommer att få äta Sertralin för att må bra men ser det som en diabetiker som behöver insulin dagligen för att må bra.

Anonym (anonym) skrev 2019-12-22 19:35:42 följande:

Lagen om psykiatrisk tvångsvård. Som gör att man kan vårdas mot sin vilja, t.ex att vara inlagd. 

Okej
Svar på tråden När kommer effekten av sertralin?