• Lotta23

    MA i v 15-16

    Hej!

    Jag fick igår reda på att jag är gravid, och är sjukt chockad.

    Jag räknar på att jag är mellan ca 15-16 v långt gången men har en känsla av att fostret inte lever.

    Jag tar mediciner som garanterat till 100% tar skada på fostret.

    Och utöver det så har jag inte haft några känningar alls.

    Alltså ingen viktuppgång, ingen växande mage, inga öma bröst, illamående, trötthet, craving, fosterrörelser alltså verkligen ingenting.

    Min mens har krånglat ett tag men jag har inte kopplat att det skulle kunna vart en graviditet utan bara gått på att jag fick mens men att det va ja lite konstig.

    Imorgon ska jag ringa till gyn och antagligen få en akuttid.

    Men ni som har fått/haft ett missed abortion i ca vecka 15-16, vad hände då?

    Alltså fick ni göra en skrapning?

    Föda fram?

    Vänta tills ni fick ett naturligt missfall?

    Medicin?

    Ja jag vill verkligen veta allt.

    Är så sjukt rädd för vad som ska hända och har aldrig vart igenom något liknande förr.

    Jag har 2 barn sen tidigare så jag vet hur det känns att vara gravid och jag vet hur det är att föda.

    Men med abort och MA osv har jag verkligen ingen aning om.

    Snälla hjälp.

  • Svar på tråden MA i v 15-16
  • Anonym (Li)

    Fick MA i v 16, fostret dött v 15. Fick göra en tvåstegsabort, dvs först ta piller och sen återkomma 3 dagar senare för att sättas igång. Det var som en miniförlossning.

    Men du, din brist på symtom behöver inte betyda MA. Och om du skulle vilja behålla tycker jag du ska prata med en läkare om de läkemedel du tagit. Det behöver inte vara så nattsvart, tänker jag.

  • Lotta23
    Anonym (Li) skrev 2019-12-22 20:11:08 följande:

    Fick MA i v 16, fostret dött v 15. Fick göra en tvåstegsabort, dvs först ta piller och sen återkomma 3 dagar senare för att sättas igång. Det var som en miniförlossning.

    Men du, din brist på symtom behöver inte betyda MA. Och om du skulle vilja behålla tycker jag du ska prata med en läkare om de läkemedel du tagit. Det behöver inte vara så nattsvart, tänker jag.


    Så man måste alltså föda ut den i den veckan isf??

    Har även läst ang begravningar osv, va det något du fick göra också?

    Nej jag vet att det inte är helt kört, men jag skulle vilja säga med 99% chans så bör det vara så.

    Mina mediciner är väldigt starka och har även druckit alkohol under dessa veckor, alltså stor mängd.

    Jag har iaf inga förväntningar ????
  • Anonym (J)
    Lotta23 skrev 2019-12-22 20:36:31 följande:
    Så man måste alltså föda ut den i den veckan isf??

    Har även läst ang begravningar osv, va det något du fick göra också?

    Nej jag vet att det inte är helt kört, men jag skulle vilja säga med 99% chans så bör det vara så.

    Mina mediciner är väldigt starka och har även druckit alkohol under dessa veckor, alltså stor mängd.

    Jag har iaf inga förväntningar ????
    Om det är ett MA behöver du kanske inte föda ut barnet såvida det inte dött mellan vecka 12 och nu. Om fostret är litet, exempelvis dött sen vecka 8 eller till och med tidigare så räcker det med cytotec eller skrapning vid behov.
Svar på tråden MA i v 15-16