• Emmiealina

    PCOS och gravid...metformin?

    Min läkare vill att jag ska äta metformin under graviditeten då man sett i studier från skandinavien att det hjälper mot sena missfall och tidiga förlossningar. Någon som också fått metformin utskrivet? En biverkning är att barnet efter två års ålder har lättare för att bli tjock så kosthållningen är viktig (det är den för oss i alla fall så ser inte det som något problem).

    Jag har också diabetes typ 1 men det var endast för pcos som läkaren ville att jag skulle ta det. Någon här som tagit/tar metformin av samma orsak?

  • Svar på tråden PCOS och gravid...metformin?
  • F24

    Hej,

    Jag fick diagnos pcos för 6 månader sen av min barnmorska då hon såg blåsor på äggstockarna och jag ville bli gravid. Fick metformin glucophage och efter 4 mån blev jag gravid , är nu gravid i 3dje månaden och min läkare tyckte jag skulle fortsätta med metformin eftersom jag har mått bra av dom. Om jag ville kunde jag sluta oxå sa hon.

    Hon nämnde inga biverkningar alls med att fortsätta eller sluta. Jag bor i Dubai och alla länder e ju lite olika med sånt här. Jag fortsatte iallafall äta metforminen och är gravid

  • Emmiealina

    Okej jag förstår, jag mår illa av metformin men vågar såklart inte sluta med dem om det minskar risken för missfall.

  • bonzo
    F24 skrev 2019-12-23 18:04:55 följande:

    Hej,

    Hur många tabletter av metformin åt du för att bli gravid? Jag äter en tablett 500 mg per dag.. men inte lyckats bli gravid ännu.. kanske borde öka dosen

    Jag fick diagnos pcos för 6 månader sen av min barnmorska då hon såg blåsor på äggstockarna och jag ville bli gravid. Fick metformin glucophage och efter 4 mån blev jag gravid , är nu gravid i 3dje månaden och min läkare tyckte jag skulle fortsätta med metformin eftersom jag har mått bra av dom. Om jag ville kunde jag sluta oxå sa hon.

    Hon nämnde inga biverkningar alls med att fortsätta eller sluta. Jag bor i Dubai och alla länder e ju lite olika med sånt här. Jag fortsatte iallafall äta metforminen och är gravid


  • F24

    Hej!

    Började med 1000 mg som jag åt på kvällen innan sängdags , höjde sedan till 1500 och tog då 1000 mg på kvällen (för att inte bli yr) och sedan 500 på morgonen.

  • F24

    Tror tyvärr inte 500 mg gör någon skillnad alls. Min barnmorska sa att minst måste jag äta 1000 men bäst var 1500 om jag klarade de utan för många biverkningar, vilket jag gjorde

Svar på tråden PCOS och gravid...metformin?