• Anonym (anony­m)
    Mon 23 Dec 2019 20:04
    788 visningar
    7 svar
    7
    788

    LVM och sen?

    Jag har en släkting som just nu befinner sig på ett lvm-hem. Hen har ett mångårigt blandmissbruk bakom sig men har fram tills de senaste åren ändå lyckats hålla en fin fasad tills allt rasade med buller och bång. Tror inte någon misstänkt vad som pågått i det fördolda. Förr oss närstående känns det skönt att hen nu är under vård, men vad kan man vänta sig efter lvm:et? Hur ser statistiken ut? Hur stor chans är det att hen lyckas få och behålla ett normalt liv med jobb och bostad? Och finns det någon uppföljande vård eller släpps man bara vind för våg? Uppskattar berättelser från någon som själv varit med om detta, antingen själv eller som anhörig.

  • Svar på tråden LVM och sen?
  • Mon 23 Dec 2019 21:35
    #1

    Efter en tid på LVM-hem brukar man få komma ut till en öppnare institution under pågående LVM för att se om man klarar det. I den bästa av världar ser socialtjänsten till att fixa en bra eftervård, under förutsättning att personen tackar ja till insatser. I värsta fall släpps man vind för våg vare sig man vill eller ej. Prognosen för varaktig nykterhet är tyvärr dyster rent statistiskt, men jag har skett det ske så man ska inte ge upp på individen. Mycket handlar om vad hen har kvar hem? Jobb?

  • Gadda
    Mon 23 Dec 2019 21:51
    #2
    Anonym (anonym) skrev 2019-12-23 20:04:21 följande:

    Jag har en släkting som just nu befinner sig på ett lvm-hem. Hen har ett mångårigt blandmissbruk bakom sig men har fram tills de senaste åren ändå lyckats hålla en fin fasad tills allt rasade med buller och bång. Tror inte någon misstänkt vad som pågått i det fördolda. Förr oss närstående känns det skönt att hen nu är under vård, men vad kan man vänta sig efter lvm:et? Hur ser statistiken ut? Hur stor chans är det att hen lyckas få och behålla ett normalt liv med jobb och bostad? Och finns det någon uppföljande vård eller släpps man bara vind för våg? Uppskattar berättelser från någon som själv varit med om detta, antingen själv eller som anhörig.


    Tyvärr så har jag erfarenhet utav en partner som haft LVM tre gånger. 
    Det har inte lett till någonting bra, tror att ca 90% återfaller i missbruk och många dör pga att de tar överdos när de kommer ut. Det är bara en slöseri utav tid.

    På alla LVM han var på smugglades det in droger och de flesta där tog droger varje vecka. Sen knöt de kontakter med varandra och fick ett större missbruksnätverk. Fast det höll sig bara i något år, pga att en narkoman inte är kapabel till att hålla reda på sina telefoner :S
  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Mon 23 Dec 2019 22:25
    #3

    Sorgligt att läsa. I det här fallet finns varken jobb eller bostad kvar, så man förstår ju att det blir en tuff väg tillbaka. :(

  • Gadda
    Wed 25 Dec 2019 22:55
    #4

    Definitivt. Men ifall om man är motiverad, är jag övertygad om att 6 månader iväg från sitt destruktiva beteende kan få en att tänka. Men personen måste ha nått den insikten själv.. Så jag skulle råda dig till att ha en öppen konversation och förklara hur hens missbruk påverkar dig....

  • Gadda
    Wed 25 Dec 2019 22:55
    #5

    Definitivt. Men ifall om man är motiverad, är jag övertygad om att 6 månader iväg från sitt destruktiva beteende kan få en att tänka. Men personen måste ha nått den insikten själv.. Så jag skulle råda dig till att ha en öppen konversation och förklara hur hens missbruk påverkar dig....

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Thu 26 Dec 2019 10:43
    #6
    Gadda skrev 2019-12-25 22:55:46 följande:

    Definitivt. Men ifall om man är motiverad, är jag övertygad om att 6 månader iväg från sitt destruktiva beteende kan få en att tänka. Men personen måste ha nått den insikten själv.. Så jag skulle råda dig till att ha en öppen konversation och förklara hur hens missbruk påverkar dig....


    Det är just det som bekymrad, att insikten inte kommer trots flera månader i behandling. Bara total förnekelse och ilska över att alla andra har förstört hens liv.
  • Gadda
    Sun 19 Jan 2020 22:10
    #7
    Anonym (anonym) skrev 2019-12-26 10:43:48 följande:

    Det är just det som bekymrad, att insikten inte kommer trots flera månader i behandling. Bara total förnekelse och ilska över att alla andra har förstört hens liv.


    Det brukar vara så om man har ett aktivt missbruk. Kan du inte övertyga personen att ge det en chans att se om den kommer tänka i samma banor efter sex månader i nykterhet. Jag menar inlåst med maten serverad är ju den bästa situationen du kan få om du någonsin tänkt sluta..
Svar på tråden LVM och sen?