• Lotchi

    Vilda syskon som jämt bråkar och röjer

    Har tre barn, två av dem nära i ålder 3 och 4, båda killar. Helt ärligt så har dem gått bananas. Jag vet att det är en tuff ålder, men ska Det vara så här? De bråkar, skriker, tjivas, busar, röjer, stökar ner, gråter, skrattar och är allmänt vilda HELA tiden!! Jag blir GALEN! Jag försöker att sätta tydliga ramar, vara ute mycket, berömma, inget socker osv osv. Men det hjälper knte. Känner mig helt överkörd. Någon som har något tips på hur man kan gå dem att lugna ner sig och lyssna?

  • Svar på tråden Vilda syskon som jämt bråkar och röjer
  • Anonym (Feel you)

    Jag har tvillingpojkar som är tre år. De är likadana. Det är helt sjukt. Jag själv är en lugn person. Jag försöker vara pedagogisk, sätta gränser, vara organiserad. Men de är riktiga vildingar. Man är helt slut efter en dag med dom. Jag blir helt galen. Jag vet inte vad jag ska göra. Försöker ta ut dom mycket och det är bra under tiden vi är ute men så fort vi kommer hem igen är det samma visa. Även när de inte bråkar utan bara leker och har roligt med varandra så går det ovanligt vilt till. De hoppar typ på varandra och pussas och kramas och brottas samtidigt och det är alltid nån som slår sig. Tänker alltid om det är nåt fel på föräldraskapet. Å andra sidan känner jag också att jag gör allt som man ska göra (med undantaget att jag lätt tappar tålamodet och ryter till). Hoppas att det bara är en fas och att de snart lugnar ner sig för vet inte hur länge till jag orkar detta!!!

  • Anonym (Eeeh ja)

    Har två syskon 10 och 7 som bråkar hela tiden så det blir inte bättre med tiden precis. Haha

  • Lotchi
    Anonym (Feel you) skrev 2019-12-24 09:43:09 följande:

    Jag har tvillingpojkar som är tre år. De är likadana. Det är helt sjukt. Jag själv är en lugn person. Jag försöker vara pedagogisk, sätta gränser, vara organiserad. Men de är riktiga vildingar. Man är helt slut efter en dag med dom. Jag blir helt galen. Jag vet inte vad jag ska göra. Försöker ta ut dom mycket och det är bra under tiden vi är ute men så fort vi kommer hem igen är det samma visa. Även när de inte bråkar utan bara leker och har roligt med varandra så går det ovanligt vilt till. De hoppar typ på varandra och pussas och kramas och brottas samtidigt och det är alltid nån som slår sig. Tänker alltid om det är nåt fel på föräldraskapet. Å andra sidan känner jag också att jag gör allt som man ska göra (med undantaget att jag lätt tappar tålamodet och ryter till). Hoppas att det bara är en fas och att de snart lugnar ner sig för vet inte hur länge till jag orkar detta!!!


    Gud va skönt att höra att det finns fler. Men hur ska man orka?
  • legomum

    I den åldern tycker jag att det var enkelt men vid 5 så vände det helt. Det har bara blivit värre och värre efter skolan (6 års) startat.

    Det enda som verkligen fungerat är att vara ute då orkar de vara lugna inne.

    (Tvillingpojkar 6 år)

  • Lotchi
    AnnaSthlm skrev 2019-12-24 17:55:20 följande:

    Låt pappan kliva in. Ägna mer tid åt dig själv.


    Jag försöker, men det är svårt då de även är väldigt mammig. Pappan tar även hans om stora barnet, hus osv
  • Anonym (...)

    För att svara "Feel You", ja det är något fel på föräldraskapet...

  • legomum
    Anonym (Feel you) skrev 2019-12-24 09:43:09 följande:

    Jag har tvillingpojkar som är tre år. De är likadana. Det är helt sjukt. Jag själv är en lugn person. Jag försöker vara pedagogisk, sätta gränser, vara organiserad. Men de är riktiga vildingar. Man är helt slut efter en dag med dom. Jag blir helt galen. Jag vet inte vad jag ska göra. Försöker ta ut dom mycket och det är bra under tiden vi är ute men så fort vi kommer hem igen är det samma visa. Även när de inte bråkar utan bara leker och har roligt med varandra så går det ovanligt vilt till. De hoppar typ på varandra och pussas och kramas och brottas samtidigt och det är alltid nån som slår sig. Tänker alltid om det är nåt fel på föräldraskapet. Å andra sidan känner jag också att jag gör allt som man ska göra (med undantaget att jag lätt tappar tålamodet och ryter till). Hoppas att det bara är en fas och att de snart lugnar ner sig för vet inte hur länge till jag orkar detta!!!


    Att vara tvillingförälder är svårare än att ha ett barn i taget. Två barn som samtidigt börjar gå... två barn som samtidigt får tänder... två som vill sitta i knät samtidigt... två som gråter.

    Men istället för att se allt är så svårt så ändra ditt tänk lite. Istället för att tänka att de är så vilda så tänk att de har mycket energi att göra av med. Brottas de så var med och dämpa lite. När de kan sitta och bygga/leka med något mer stilla låt dem göra det själva.

    Jag var ute 2 till 3 stycken tvåtimmars pass varje dag med barnen i den ålder just pga all energi de hade.

    Vi var bokstavligen ute förmiddag, eftermiddag och efter middagen (sedan somnade de vid 18.30)

    Va ute mera och engagera barnen mer inomhus istället för endast fri lek, det är mina tips tvillingmamma till en annan.

    Fö är det INGA fel på ditt föräldraskap.
  • Anonym (...)

    Hur vet du att det inte är något fel på föräldraskapet? Visst, vara ute och göra av med energin gör säkert gott. Men jag har inte läst någonstans här där man nämner att det är viktigt att lyssna på barnet...vad de vill, känner, undrar, 

  • Lotchi
    Anonym (...) skrev 2019-12-25 09:37:13 följande:

    För att svara "Feel You", ja det är något fel på föräldraskapet...


    Hej, har du barn? Har du flera? Var inte så hård, hjälper knappast. Jag är övertygad om att Feel you, likadant som mig själv faktiskt gör allt för att hantera situationen på bästa sätt
Svar på tråden Vilda syskon som jämt bråkar och röjer