• Josefiiin85

    Prematur född 35+6

    Hej

    Är alldeles kraftlös och sliten efter mat intaget på vår bebis som föddes 35+6 2,2 kg.

    Hur mkt åt era små tidiga bebisar ?

  • Svar på tråden Prematur född 35+6
  • 1234568

    Mina föddes 34+5, dom hade son till v 38-39. I början gick allt genom sonden, och sedan införde jag flaska succesivt. I v 36-37 så gick alla matningar med flaska men jag fyllde på via sonden för dom orkade inte fullt ut alla gånger. Från v 39 klarade dom sig helt utan sond.

  • 1234568

    Jag minns inte mängderna dom åt, men jag minns jag skrev upp och räknade dygnsmängden, så att jag visste dom ätit det dom skulle.

  • Josefiiin85

    M


    1234568 skrev 2019-12-25 11:02:46 följande:

    Jag minns inte mängderna dom åt, men jag minns jag skrev upp och räknade dygnsmängden, så att jag visste dom ätit det dom skulle.


  • Josefiiin85

    [quote=80121124][quote-nick]Erkens mamma skrev 2019-12-25 16:02:48 följande:[/quote-nick]Min dotter föddes 36+0, hon vägde 3014gr. Hon ammade fint och låg på ca 60 ml per mål i början.[/

    Vilken hög vikt. Min föddes en dag tidigare med 2,2 kg. Jätte tufft mee maten. DÅ bb anser ja ska höja o han ska då idag få i sig 80 vilket är omöjligt på sån liten. Blir så stressad o bryter ihop varje dag vid måltidens. Sån stress

  • legomum
    Josefiiin85 skrev 2019-12-25 16:29:23 följande:

    [quote=80121124][quote-nick]Erkens mamma skrev 2019-12-25 16:02:48 följande:[/quote-nick]Min dotter föddes 36+0, hon vägde 3014gr. Hon ammade fint och låg på ca 60 ml per mål i början.[/

    Vilken hög vikt. Min föddes en dag tidigare med 2,2 kg. Jätte tufft mee maten. DÅ bb anser ja ska höja o han ska då idag få i sig 80 vilket är omöjligt på sån liten. Blir så stressad o bryter ihop varje dag vid måltidens. Sån stress


    Mina kom i v 37, något senare än din.

    Det är väl 80ml första dygnet eller hur? Då blir det ca 10ml per måltid. Så åt iaf mina på bb men de åt var tredje timme där (koppmatade)

    Sedan åt mina åt varannan till var fjärde timme beroende tid på dygnet första månaderna innan det planade ut till var fjärde timme dygnet runt. Olika mycket varje gång.

    Räkna ihop per dygn och stressa inte ihop för att din bebis inte vill ha mat i den mängd bb anser.

    Ligger du kvar på bb?
  • Maily

    Min föddes 32+0. Sondade en dag, sedan flaska. Hon åt det hon skulle enligt vad neo-personalen mätte upp, ökade fort i vikt. Maten var aldrig något problem. Hon vägde just under 2 kg när hon föddes.

  • legomum

    Så med andra ord är det ett riktmärke och inte ett krav.

    En bra sak är att göra mer mat än vad som går åt om bebis får för sig att äta lite extra, då slipper man gå och värma mer.

  • 1234568

    Det är en skillnad på om bebisen är fulltid och full vikt än om den är prematur eller låg vikt.  Mina låg omkring 2 kg (lite under) och skulle äta 8 ggr/dygn i början. Det är viktigt att dom äter tillräckligt också. Det finns tabeller på neo, detta måste dom ju informerat om?!  När vi kom hem (v.36) då räckte det med 7 ggr/dygn (så natten skulle gå smidigare). Har du en våg så väg bebisen, då ser du om han får i sig tillräckligt. Har ni kommit hem så ring BVC och be om att få komma och väga, på så sätt så vet du att han får i sig tillräckligt. 

    Det kan ju vara så att bebisen inte orkar äta så mycket som han skulle behöva, och det är ju viktigt att du isåfall märker av snarast. Mina orkade inte suga i sig så mycket som dom behövde i början, så därför fick dom sond rätt snabbt.

    Du kan inte heller följa tabeller för barn på 3 kg eller fullgångna. För en bebis på 2 kg är det viktigt att få upp vikten hyfsat snabbt, det är det inte för en fullgången bebis på samma sätt.

    Ring Neo och hör efter hur mycket han ska äta, och be bvc väga honom så vet du : )

    Det kommer gå fint. Men det är jobbigt med oron om ALLT när man kommer hem med en prematur bebis. Jag minns hur det var. Ganska snart kan du börja lita på att han äter det han ska, och sluta räkna mängden. Men det är viktigt i början.

  • Frenja07

    [quote=80121158][quote-nick]Josefiiin85 skrev 2019-12-25 16:29:23 följande:[/quote-nick][quote=80121124][quote-nick]Erkens mamma skrev 2019-12-25 16:02:48 följande:[/quote-nick]Min dotter föddes 36+0, hon vägde 3014gr. Hon ammade fint och låg på ca 60 ml per mål i början.[/

    Vilken hög vikt. Min föddes en dag tidigare med 2,2 kg. Jätte tufft mee maten. DÅ bb anser ja ska höja o han ska då idag få i sig 80 vilket är omöjligt på sån liten. Blir så stressad o bryter ihop varje dag vid måltidens. Sån stress[/

    Snarare ditt barn som har låg vikt i förhållande till graviditetsvecka.

  • legomum
    1234568 skrev 2019-12-25 19:47:50 följande:

    Det är en skillnad på om bebisen är fulltid och full vikt än om den är prematur eller låg vikt.  Mina låg omkring 2 kg (lite under) och skulle äta 8 ggr/dygn i början. Det är viktigt att dom äter tillräckligt också. Det finns tabeller på neo, detta måste dom ju informerat om?!  När vi kom hem (v.36) då räckte det med 7 ggr/dygn (så natten skulle gå smidigare). Har du en våg så väg bebisen, då ser du om han får i sig tillräckligt. Har ni kommit hem så ring BVC och be om att få komma och väga, på så sätt så vet du att han får i sig tillräckligt. 

    Det kan ju vara så att bebisen inte orkar äta så mycket som han skulle behöva, och det är ju viktigt att du isåfall märker av snarast. Mina orkade inte suga i sig så mycket som dom behövde i början, så därför fick dom sond rätt snabbt.

    Du kan inte heller följa tabeller för barn på 3 kg eller fullgångna. För en bebis på 2 kg är det viktigt att få upp vikten hyfsat snabbt, det är det inte för en fullgången bebis på samma sätt.

    Ring Neo och hör efter hur mycket han ska äta, och be bvc väga honom så vet du : )

    Det kommer gå fint. Men det är jobbigt med oron om ALLT när man kommer hem med en prematur bebis. Jag minns hur det var. Ganska snart kan du börja lita på att han äter det han ska, och sluta räkna mängden. Men det är viktigt i början.


    Visst är det skillnad på fullgångna och prematur. Min länk och bild visar till fullgångna bebisar hur de kan äta

    Neo borde ju ha koll och inte göra den jämförelsen.
  • Erkens mamma
    Josefiiin85 skrev 2019-12-25 16:29:23 följande:

    [quote=80121124][quote-nick]Erkens mamma skrev 2019-12-25 16:02:48 följande:[/quote-nick]Min dotter föddes 36+0, hon vägde 3014gr. Hon ammade fint och låg på ca 60 ml per mål i början.[/

    Vilken hög vikt. Min föddes en dag tidigare med 2,2 kg. Jätte tufft mee maten. DÅ bb anser ja ska höja o han ska då idag få i sig 80 vilket är omöjligt på sån liten. Blir så stressad o bryter ihop varje dag vid måltidens. Sån stress


    Jo hon hade blivit stor om hon stannat kvar tiden ut.

    Ja 80 låter mycket på 2,2 kilos bebis.. Hur går han upp i vikt?

    Vad säger dem om du berättar hur du upplever det?
Svar på tråden Prematur född 35+6