• Guldlampa

    Upprepade tidiga missfall, tips på Gyn att få hjälp

    Hej!

    Första gången jag skriver i ett forum någonsin. Jag har googlat mycket och hittat många trådar som är cirka 10 år bakåt. Men jag skulle gärna vilja ha lite mer uppdaterad information.

    Jag är 30 årig kvinna i Stockholm som nu sen i juli 2019 haft tre upprepade missfall. Varje missfall har varit runt vecka 5 och kommit bara några dagar efter jag plussat. Vi har försökt få barn sen i januari 2019 och jag har även PCOS. Gått på Letrozol-kur januari - juni och detta ledde aldrig till graviditet utan det var när vi "pausade" till sommaren. Jag fick även ett missfall oktober 2018 tidigt. Idag kom mitt fjärde på själva julafton. Nu när jag trodde att det äntligen var vår tur och att året skulle sluta lite bättre än det varit. 

    Det gör så fruktansvärt ont, och jag blir så ledsen och orolig. Jag vet att jag är ung, och har många år framför mig. Men nu börjar jag tappa hoppet. Min Gyn LOVADE mig på telefon efter mitt förra missfall att jag skulle ringa direkt nästa gång jag plussade och hon skulle skriva ut gulkroppshormon och eventuellt trombyl. Fick en tid igår och var där och kollade ultraljud, men det är ju för tidigt att ens se något, och hon vägrade skriva ut detta. Jag ifrågasatte men hon sa att mina missfall skett så tidigt att de inte räknas (?). Och att det är SÅ vanligt med missfall och att jag inte ska oroa mig. Jag tror inte det är så vanligt att få fyra upprepade missfall? Hört tidigare om ett missfall. Men aldrig fyra i rad.

    Min fråga: Vilka bra läkare/gyn finns det i Stockholm som tar detta på allvar? Har hittat många trådar om överaktivt immunförsvar, fertilitetplus-kliniken på Gärdet och även de som har åkt till Aten. Jag vill börja få hjälp i Sverige och måste genast byta gynekolog nu. Jag kan tänka mig på till privat klinik, men får helst tis om de som är kopplade till vården och därav lite "billigare". Jag orkar snart inte mer. Är så orolig att något är fel. Jag förstår givetvis att jag ska vara tacksam över att jag blivit gravid. Men när det varje gång varit ett missfall nu så önskar man hellre att det hade varit en vanlig mens. 

    Tacksam för svar, tips från er som varit med om samma, har andra erfarenheter. Vad gjorde ni? Vad hände? Ber om ursäkt om detta tidigare pratats om, men jag har sökt en hel del i forumet. 
     


    missfall
Svar på tråden Upprepade tidiga missfall, tips på Gyn att få hjälp