• Anonym (Varförsåsvårt)

Kommer aldrig få vänner

Varför är det så svårt att skaffa vänner i Sverige ?
    Man kanske säger hej till sin granne och pratar väder, mer än så blir det inte. Det är aldrig någon som bjuder in på en öl trots att man kanske klippt sin grannes gräsmatta när denne varit på semester, bara som ett exempel.

Jag är inte ofräsch eller luktar illa på något sätt, det enda som verkar finnas är tillfälliga förhållanden med vänner, går det ens skapa djupa relationer efter 30?

Jag har tyvärr mer och mer börjat inse att det är kört att skaffa vänner i Sverige efter 35, framförallt då många har familj av dom som verkar bra.

Tror inte heller jag kommer finna någon partner, det är aldrig någon som kommer fram till mig spontant och pratar och verkar intresserad av mig. Om jag ringer någon och frågar om man ska hitta på något så har dom redan andra planer, känns som man måste boka flera veckor i förväg.

Jag har därför gett upp på alla mina gamla vänner, dom har övergett mig sedan länge och det finns knappt några kvar på min hemort.
    Sedan bor jag i en lite kommun i Sverige, men har hört att det är typ lika svårt att träffa någon i Stockholm.

Jag har börjat inse mer och mer att vänner går inte skaffa efter en viss period i livet, det är tråkigt att det ska vara så strikt i Sverige. Vet ej hur man ska gå till väga, på jobbet är typ bara jobbsnack och sen går man hem efter dagen.

• Svar på tråden Kommer aldrig få vänner
  • Anonym (Kjbo)

Du låter deprimerad. Kanske det som avskräcker eventuella vänner?

• Anonym (Varförsåsvårt)
    Anonym (Kjbo) skrev 2019-12-25 16:49:55 följande:

Du låter deprimerad. Kanske det som avskräcker eventuella vänner?

Jag har varit deprimerad i perioder i mitt liv, ibland längre stunder men aldrig fått hjälp för det. Har än så länge inte börjat använda alkohol eller droger.
    Har heller aldrig velat berätta för någon hur dåligt jag ibland mår. För några år sedan hade jag självmordstankar, på en konferens med jobbet funderade jag allvarligt ett tag på att hoppa ut genom fönstret på högsta våningen.

• Anonym (Varförsåsvårt)

Jo jag tror också att ensamheten är en stor del av min depression, dom förhållande jag haft har alla varit otrogna till slut, eller redan i början av förhållandet.

• Steven01

Jag förstår att det är tungt, jag tolkar det också som att du inte kommer från sverige från början? Det du ska göra är att engagera dig i något, en hobby eller nån förening. Det är lättare att lära känna svenskar och få vänner om man gör något tillsammans, sen är det ju lättare att prata om man delar samma intressen.

• Anonym (Varförsåsvårt)
    Steven01 skrev 2019-12-25 17:08:48 följande:

Jag förstår att det är tungt, jag tolkar det också som att du inte kommer från sverige från början? Det du ska göra är att engagera dig i något, en hobby eller nån förening. Det är lättare att lära känna svenskar och få vänner om man gör något tillsammans, sen är det ju lättare att prata om man delar samma intressen.

Har varit i föreningar också, men inte fått vänner som håller längre perioder.
    Jo jag är svensk men är bitter på det svenska klimatet och hur instängda människor är.
  • Anonym (Mm)

Det är jättesvårt, är en stor sorg för mig med. Det är mkt lättare att hitta en partner än en vän till och med. Har inte heller några vänner :/

• Anonym (-)
    Anonym (Mm) skrev 2019-12-25 19:51:27 följande:

Det är jättesvårt, är en stor sorg för mig med. Det är mkt lättare att hitta en partner än en vän till och med. Har inte heller några vänner :/

Hittar varken partner eller vän. Ensammare än så blir det inte.
  • Anonym (×)

Jag flyttade hit till Sverige för 13 år sen, är 40 idag.

Hittade en partner när jag var 32 och skaffade familj med han.

Har några bra vänner, och den sista som har blivit en riktig nära vän träffade jag för 2 år sedan.

Alltså ingenting är omöjligt.

• Anonym (op)
    Anonym (Varförsåsvårt) skrev 2019-12-25 17:04:54 följande:
    Jag har varit deprimerad i perioder i mitt liv, ibland längre stunder men aldrig fått hjälp för det. Har än så länge inte börjat använda alkohol eller droger.
    Har heller aldrig velat berätta för någon hur dåligt jag ibland mår. För några år sedan hade jag självmordstankar, på en konferens med jobbet funderade jag allvarligt ett tag på att hoppa ut genom fönstret på högsta våningen.
    Var i landet bor du ungefär?

Jag har samma erfarenhet. Och har också varit deprimerad. Tror många vänner försvann då jag var det eftersom jag inte orkade vara social under en längre period, sedan har jag flyttat också, och då blev det ännu svårare.

Det enda jag kan få numera är män som vill mer än vara kompisar tyvärr. 
  • Anonym (op)
    Anonym (Mm) skrev 2019-12-25 19:51:27 följande:

Exakt!

Synd att det är så. Hade gärna haft killkompisar så väl som tjejkompisar.
  • Anonym (G)
    Anonym (×) skrev 2019-12-25 20:30:46 följande:
    Jag flyttade hit till Sverige för 13 år sen, är 40 idag.
    Hittade en partner när jag var 32 och skaffade familj med han.
    Har några bra vänner, och den sista som har blivit en riktig nära vän träffade jag för 2 år sedan.
    Alltså ingenting är omöjligt.
    Härligt.
  • Anonym (Varförsåsvårt)
    Anonym (op) skrev 2019-12-25 21:06:56 följande:
    Exakt!

Synd att det är så. Hade gärna haft killkompisar så väl som tjejkompisar.
    Jo fast jag tror det är väldigt svårt efter 30 att få nya kompisar, tom pensionärer har det ju lättare i och med att dom kan gå med i PRO eller andra pensionärsföreningar.
    För oss i 40 års åldern finns det ju inte många föreningar att träffa jämlika.

• Walker90

Jag fick mina 4 närmaste vänner när jag var ca 27-28 år och om en vecka fyller jag 30 år. Samtliga av mina vänner träffade jag på jobbet.

Det som gör att jag skaffar vänner ganska enkelt är att jag är ganska rakt på sak. Jag frågade de nya personerna på jobbet om privatliv, intressen, om de ska med på bio och om vi ska byta nummer. Jag är på och tänker att det värsta som kan hända är att de säger nej.

Det går få vänner i vuxen ålder men det är lite svårare. Jag gick en kvällskurs och frågade hela klassen om de ville ses på fritiden och plugga ihop men alla 7 sa nej. Det var inte roligt alls men livet går vidare.

• Sommarvintervår

Först borde du söka hjälp för din depression, den står i vägen och gör allting väldigt tungt och grått. För mig gav antidepressiva och samtalskontakt mig ett enormt bättre liv! Om du inte orkar ta det genom vårdcentralen så testa Mindler, en app som du kan boka möten med psykolog online, väldigt bra, endast 100kr/gång och kräver ingen remiss

När du mår något bättre skulle jag rekommendera Gofriendly och att gå på något av deras event. Det är en app för att hitta nya vänner (endast för tjejer) som är helt underbar! det gör stor skillnad eftersom alla som är där verkligen vill hitta nya vänner

Lycka till och unna dig själv att söka hjälp, livet behöver inte vara så tungt.

• Anonym (Ensam)

Känner mig lika bitter som dig. Har pojkvän men saknar vänner.

Eftee jag spenderade myclet tid i amsterdam för några år sen insåg jah hur instängda vi svenskar är.. där kom det fram folk på gatan till mig o pratade o alla var så vänliga.

Svar på tråden Kommer aldrig få vänner