• smölan

    Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?

    Jag o min sambo väntar vårt första gemensamma barn o är beräknade mitten av april.

    Vi har bokat tid i februari för borgerlig vigsel då vi gärna vill gifta oss, o vill gärna göra det innan bebis kommer.

    Jag är väldigt dåligt påläst om borgerliga vigslar. Har förstått att man kan få ha lite önskemål i så, men att det tar cirka 30 min (stod det vid bokningen).

    Hur var er borgerliga vigsel? Då tänker jag främst på er som har ceremonin där de "vanligtvis" har borgerliga vigslar, dvs inte där ni själva valt ut en plats.

    Vi ska ju va på den plats där de brukar hålla i dessa typer av vigslar, så därför är jag mest nyfiken på denna typ.

    Jag kommer ju vara i typ 7 månaden då, så jag vet heller inte riktigt vad jag ska ha på mig.

    Vad hade ni? Hade ni riktig typisk bröllopsklänning ändå eller valde ni något mer dämpat?

    Hur gick själva ceremonin till? Jag vill ju fortfarande ha den där delen där man byter ringar med varandra, får frågan om man tager den andra till sin make/maka osv. Är det standard även på borgerliga vigslar att man gör så?

    Vill liksom inte åka dit o skriva på ett papper o sen hem typ haha. Vet som sagt inte hur de går till riktigt.

    Så hur gick det till, vad sades / gjordes o vad hade ni på er?

  • Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?
  • Dirgeofnovember

    Kan säkert variera men ex-frun och jag blev tillfrågade om vi hade några önskemål när vi sökte om borgerlig vigsel. Det skedde på kommunhuset och vigseln sköttes av kommunfullmäktiges ordförande, närmaste familjen närvarade. Hon hade enklare klänning och jag en kostym. Vi hade en ganska traditionell ceremoni där vi avlade egenskrivna löften och bytte ringar. Det vart så klart inge snack om gud, vilket var hela poängen för oss båda med detta sätt men ska jag vara helt ärlig så minns jag inte direkt vad vigsel förrättaren sa specifikt mer än att det var sekulärt.


    I efterhand, om man bortser från det faktum att relationen inte funkade av olika anledningar, så hade jag nog hellre försökt ordna det utomhus. Det kändes rätt trist att ha det i ett tråkigt rum på kommunhuset.

    Som sagt så varierar det säkert från kommun till kommun.

  • caveat emptor

    Vi gifte oss på en herrgård med en borgerlig vigselförrättare. Själva ceremonin tog cirka tio minuter, hon läste en dikt och pratade lite om äktenskapet. Sen fick vi byta ringar och kyssa varandra.

    Vi stannade kvar på herrgården och åt trerättersmiddag och bröllopstårta. Vi hade åtta gäster och vi var de enda som var där. Jättetrevligt bröllop som allt som allt varade i ungefär fem timmar.

    Jag var gravid i sjunde månaden och hade en lila knälång gravidklänning. Min man hade kostym med lila slips.

    Nu på fredag firar vi femårig bröllopsdag :)

  • Limajo

    Jag gifte mig borgerligt i stadshuset i Stockholm. Även om ceremonin var kort var det både pampigt och stämningsfullt tack vare den vackra lokalen och omgivningarna. Men det kan ju vara olika i olika orter. Sedan åt vi middag på restaurang med närmsta familjen.

    Man får svara ja i den borgerliga ceremonin, jag kommer inte ihåg ordagrannt men det kan du googla.

    Vad gäller kläder så är det ju helt upp till dig. Vi var uppklädda, jag hade vit två-delad sidenklänning och maken hade frack. Men man kan ju komma i enklare finkläder också.

Svar på tråden Borgerlig vigsel - hur gjorde ni?