• Ladyqueen

    Jag är arg,ledsen och helt överlycklig!

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida LÄNGE. Vi har försökt med husmorstips, tabletter, ändrat livsvanor m.m. Men ingenting har hänt, och vi börjar känna oss hjälplösa. Vi har press på oss från alla håll och jag kan snart inte hålla uppe fasaden jag har. Jag är så trött på att ta graviditetstest efter graviditetstest och det bara visar negativt. Sjukvården kan inte konstatera vad som är fel heller...

    Idag så kom min lillasyster och berättade att hon är gravid....Det är ingenting som dom har planerat och hon har dessutom spiral. I samma vända som jag kände världens största lycka, så kände jag mig så otroligt ledsen och förbannad. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag ville bara sätta mig i ett hörn och gråta. Hur ska jag tackla dessa känslor? Min lillasyster är den mest värdefullaste människan jag har i mitt liv och självklart så vill jag ställa upp och finnas där för henne. Men just nu så känner jag mig så arg. Jag vet inte hur jag ska tackla allt det här. 

    Är det någon som har suttit i min situation och kan säga att det kommer att bli bättre? 

  • Svar på tråden Jag är arg,ledsen och helt överlycklig!
  • Muse

    Du är inte ensam, under de år jag kämpade för att bli gravid tyckte jag periodvis att det var oerhört tungt att mötas av gravidbesked efter gravidbesked. Tog nästan tio år innan jag hade lyckats få mina två efterlängtade barn så det hann bli en del... Det betyder inte att man inte önskar dem allt gott, bara att man blir påmind om sin egen sorg och i mitt fall känslan av nån slags utanförskap när nästan alla i min närhet hade småbarn och delade erfarenheter medan jag kände att jag stod och stampade utan att veta om det nånsin skulle bli min tur.

  • Muse

    Jag skulle vilja säga att det blir bättre, men om jag ska vara ärlig blev det först bättre när jag hade fått egna barn. Det som iaf hjälpte lite var att vara ärlig med att jag hade svårt för att bli gravid så att man slapp upprätthålla någon fasad inför de närmaste.

  • Ladyqueen

    Precis, ALLA mina vänner har barn vilket har gjort att vi glidit isär. När man väl träffas så pratar alla om deras barn och hur graviditeten var. När jag har umgåtts med lillasyster så har det alltid varit så skönt för det har ju aldrig varit nå snack om barn. Vilket jag har tyckt varit så skönt och jag har kunnat slappna av. Jag är bara så ledsen och samtidigt arg över att dom inte ens har försökt och lyckas iaf...Medans vi får kämpa och ingenting händer....

  • Velouria

    Såklart du har de här känslorna. Överlycklig för fin systers skull och att du blir moster. Arg och ledsen för din situation.

    Bästa är att vara ärlig mot din syster om hur du känner det. Gråt av dig och låt allt komma ut. Låt dig vara glad de stunder du kan vara glad och låt dig vara ledsen de stunder du är ledsen. Försöker du hålla uppe en fasad så kommer du att duka under. Fortsätt försöka bli gravid. Det finns också hjälp att få om det visar sig att du inte kan bli gravid på naturlig väg. Tappa inte hoppet.


    Integrerbart DNA
  • Daphodil

    Jag har varit i liknande situation. Tycker du verkar sund som både kan glädjas åt systern men tillåta dig själv att vara ledsen för din egen skull. Du har rätt till dina känslor.

  • Nattali89

    Jag känner med dig. Vi har försökt i flera år ska göra våran andra behandling i ivf. Jag har blev gravid i somras men under ett vul i v12 så fick jag reda på att den inte levde. Mina två bästa vänner berättade i höstas att dom va gravida och jag kunde inte känna någon lycka ihop med dom. Jag vill så.gärna finnas för dom och va med under deras resa va glada med dom. Men hela min kropp bromsar mig jag ligger bara och gråter när jag tänker på dom vad dom går.igenom nu och kommer få som jag inte har eller kommer få på ett bra tag. Orättvisan kommer krypandes att det ska gå så.lätt för andra medans en Annan får.kämpa.både psykiskt och fysiskt.

  • Ladyqueen
    Velouria skrev 2019-12-25 21:35:13 följande:

    Såklart du har de här känslorna. Överlycklig för fin systers skull och att du blir moster. Arg och ledsen för din situation.

    Bästa är att vara ärlig mot din syster om hur du känner det. Gråt av dig och låt allt komma ut. Låt dig vara glad de stunder du kan vara glad och låt dig vara ledsen de stunder du är ledsen. Försöker du hålla uppe en fasad så kommer du att duka under. Fortsätt försöka bli gravid. Det finns också hjälp att få om det visar sig att du inte kan bli gravid på naturlig väg. Tappa inte hoppet.


    Jag är bara så rädd att hon kommer att känna sig dum inför mig. Alltså hon vill mig väl och hon kanske inte delar med sig allt om jag berättar hur det ligger till tänker jag. Men jag ska göra ett försök å prata med henne. 
  • Ladyqueen
    GGN skrev 2019-12-25 22:04:19 följande:

    Press från vem då??


    Jag börjar närma mig 30 sträcket och då verkar det nästan vara ett krav att man ska ha barn. Nä, kanske inte riktigt så. Men det är så många som frågar hela tiden;  När ska ni ha då? Är det inte dags snart? 


    För det mesta så svarar jag nu för tiden bara; Jag vet inte om jag VILL ha barn, bara för att få tyst på dom...

  • Ladyqueen
    Nattali89 skrev 2019-12-25 22:34:15 följande:

    Jag känner med dig. Vi har försökt i flera år ska göra våran andra behandling i ivf. Jag har blev gravid i somras men under ett vul i v12 så fick jag reda på att den inte levde. Mina två bästa vänner berättade i höstas att dom va gravida och jag kunde inte känna någon lycka ihop med dom. Jag vill så.gärna finnas för dom och va med under deras resa va glada med dom. Men hela min kropp bromsar mig jag ligger bara och gråter när jag tänker på dom vad dom går.igenom nu och kommer få som jag inte har eller kommer få på ett bra tag. Orättvisan kommer krypandes att det ska gå så.lätt för andra medans en Annan får.kämpa.både psykiskt och fysiskt.


    Exakt, Nu kommer hon att få uppleva det jag har kämpat så hårt för att få. Och just att hon har spiral för att hon INTE ville bli med barn just nu. Självklart är hon glad, men man har ju preventivmedel av en anledning...
  • soltroll
    Ladyqueen skrev 2019-12-25 21:02:46 följande:

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida LÄNGE. Vi har försökt med husmorstips, tabletter, ändrat livsvanor m.m. Men ingenting har hänt, och vi börjar känna oss hjälplösa. Vi har press på oss från alla håll och jag kan snart inte hålla uppe fasaden jag har. Jag är så trött på att ta graviditetstest efter graviditetstest och det bara visar negativt. Sjukvården kan inte konstatera vad som är fel heller...

    Idag så kom min lillasyster och berättade att hon är gravid....Det är ingenting som dom har planerat och hon har dessutom spiral. I samma vända som jag kände världens största lycka, så kände jag mig så otroligt ledsen och förbannad. Jag visste inte vart jag skulle ta vägen. Jag ville bara sätta mig i ett hörn och gråta. Hur ska jag tackla dessa känslor? Min lillasyster är den mest värdefullaste människan jag har i mitt liv och självklart så vill jag ställa upp och finnas där för henne. Men just nu så känner jag mig så arg. Jag vet inte hur jag ska tackla allt det här. 

    Är det någon som har suttit i min situation och kan säga att det kommer att bli bättre? 


    Förstår dig till 100%!! Jag har varit med om det flera gånger, nu senast för ett par veckor sedan! Känslorna går över till glädje senare speciellt när bebis är född! Men sålänge måste man försöka lägga undan avundsjukan och samtidigt brottas med sitt dåliga samvete för att man inte bara känner lycka för sina syskons glädje. Det Är svårt! Nu sist när jag fick höra att min bror ska bli pappa började jag störtgråta, vi hade precis fått tid för utredning och allt känns så orättvist, än så länge känner jag bara att jag vill undvika hela min familj och det känns så skönt att julen är över så jag kan hålla mig borta ungefär. Känns hemskt att man känner så.. märker att alla försöker undvika ämnet fast att jag har sagt att det är ok så märks det att alla känner obehag när jag är i närheten.
  • Smulantobe

    Känner igen det där med att ha blandade känslor. För mig har det inneburit en lättnad att berätta för nära och kära om vår barnlängtan. Jag vet, det ÄR orättvist. Men när det nu är som det är så är det skönt med stöttning från dom som står en nära. Så vill egentligen bara uppmuntra dig att prata med din syster! Det är värt det!

    Framgår inte vad länge är, men om ni inte redan gjort det så vill jag också råda er att göra en fertilitetsutredning. Och så vill jag tipsa om Jag vill ha barn-podden, mycket bra där, både om sorgen och det praktiska. Lycka till, både med samtalet m syster och med graviditet! Och grattis till syskonbarnet! Jag har tre och de är verkligen mina ögonstenar <3!


    Planerar äggdonation 2020 | Tidigare: 2019 3 st IVF med 1 ET/försök, 1 IVF med 0 ET
Svar på tråden Jag är arg,ledsen och helt överlycklig!