• Vårdepp

    Min åttaåring kan inte somna

    Är så less nu att jag inte låter som att jag älskar mitt barn, men det gör jag. Jag har två flickor och den yngsta på åtta år somnar inte hur länge man än läser för henne och vaknar lätt trots att hon nu sedan flera månader har fått sova i sängen bredvid min (alltså dubbelsäng). Hon vill pilla på mig och känna att jag är där, och hon väcker mig. På dagarna är hon gnällig, klagar så fort hon inte kan hitta på något osv. Jag känner mig så dålig, för jag känner folk som har förlorat barn och som inte fått några, men jag börjar känna mig bitter. Jag älskar inte min sambo längre, och vi har sedan många år separata sovrum på grund av att han snarkar och inte vill göra något åt det. Jag tycker inte det känns roligt med familj längre. Det är inte så jättelänge sedan jag ville skaffa en trea, men nu känner jag nästan att jag längtar tills de jag har flyttar hemifrån och jag själv också. Nån som har en lösning på barn i så hög ålder som inte sover som de ska?

  • Svar på tråden Min åttaåring kan inte somna
  • Barbro45

    Din dotter är kanske känslig för stämningen i hemmet. Du och din sambo verkar inte ha det så bra tillsammans, hon känner att något är fel, blir otrygg, gnällig och kontaktsökande. Kanske kan ni vuxna börja ta tag i er relation.

  • AmericanMommy

    Är hon åtta år så är hon gammal nog att du kan be henne att inte väcka dig. Hon sover ju redan bredvid dig, så det finns ingen anledning att hon måste väcka dig när hon vaknar. Prata med henne och berätta att hon får gärna fortsätta att sova bredvid dig men att hon måste respektera din sömn.

  • hammarhajen

    Kanske prova att trötta ut henne mer på dagarna? 

    Enligt rekommendationen ska ju barn vara fysiskt aktiva med hög puls minst en timme om dagen, inte så många når upp till det. Även om fotbollsträningen är 60 minuter så ingår att skjuta straff en i taget, stå still för samling etc.

    Kanske testa att ta en promenad varje kväll som ny rutin. Och gör något rejält aktivt varje dag, t.ex. gå till simhallen, åk pulka eller skridskor. Sikta på ca två timmar utomhus varje helgdag, så kommer rörelsen automatiskt. 

    Och ingen skärm timmen innan läggdags. 

  • tofslan

    Hej! Låter kämpigt på många sätt. Vara ute mycket som ovan skrivit!

    Men en annan tanke är - det kan inte vara så att du försöker få henne att sova mer än hon behöver? Tänker eftersom hon både har svårt att somna och vaknar på natten. En del barn har ju litet sömnbehov. Min åttaåring har ungefär lika stort sömnbehov som jag, sover ca 9h. Försöker jag lägga tidigare blir det bara knas.

  • Bleha

    Rekommenderar som jag gjort i andra trådar. Prova tyngdtäcke (välj rätt vikt bara) har bevisad positiv effekt på både vuxna och barn. Tror det var 90% eller något liknande som blir hjälpta. Effekterna är att man somnar fortare, sover djupare, vaknar mer sällan och sover längre (om man annars vaknar tidigt). 

Svar på tråden Min åttaåring kan inte somna