• Linus88

    Skatt och egenavgifter

    Hej

    Tänkte snart dra igång ett företag (enskild firma)

    Visst är det månadens resultat man skattar på samt egenavgifterna baseras väl också på månadens resultat?

    Hur blir det med skatt och egenavgifter om man har underskott någon månad? Eller dom drar utifrån vad man anger i ansökan? Sen får man betala mer om man har större vinst och få tillbaka om man har mer förlust eller?

    Om man räknar med en vinst på 200 kr i månaden exempelvis det blir ju 2400 per år, så betalar man skatt o egenavgifter på dom 2400 då eller?

  • Svar på tråden Skatt och egenavgifter
  • Angeleyez

    Årets resultat. Man lämnar in vad man tror man kommer ha för resultat så räknas det ut skatt på det och delas upp på 12 månader.

  • Linus88

    Ah okej.

    Misstänkte de var så.

    Tack för svar :)

  • Linda5

    Tänk på att det du plockar ut som lön räknas som vinst. Du måste alltså betala egenavgifter på det oxo. Glöm inte heller att sätta av till moms.

    När jag räknar på tjänster så brukar jag tänka att för varje 1000 lapp jag tar ut måste det finnas 1200kr kvar till staten

  • qwoxy

    Om det är mer än en hobby skulle jag rekommendera att du funderar på ett aktiebolag. Jag tycker det blir enklare och renare att särskilja bolagets ekonomi från privatekonomin.

    Du behöver 25 000 i aktiekapital, men värre än så är det inte.

  • MammaTillDansband
    Linus88 skrev 2019-12-26 15:32:45 följande:

    Hej

    Tänkte snart dra igång ett företag (enskild firma)

    Visst är det månadens resultat man skattar på samt egenavgifterna baseras väl också på månadens resultat?

    Hur blir det med skatt och egenavgifter om man har underskott någon månad? Eller dom drar utifrån vad man anger i ansökan? Sen får man betala mer om man har större vinst och få tillbaka om man har mer förlust eller?

    Om man räknar med en vinst på 200 kr i månaden exempelvis det blir ju 2400 per år, så betalar man skatt o egenavgifter på dom 2400 då eller?


    Till att börja med kan du avskriva rådet ovan om att ha din (eventuella) hobbyverksamhet i aktiebolagsform, det låter som onödigt mycket krångel.

    När du registrerar dig som enskild företagare får du uppge hur mycket du beräknar att årets vinst ska vara, och sen ska du varje månad betala 1/12 av årets egenavgifter och skatter = preliminärskatten. I början kanske du inte ens gör vinst, utan har en förlust att hantera och behöver alltså inte betala någon preliminärskatt.
    Du måste inte betala exakt den summan, du kan betala mer eller mindre beroende på vinsten, men det bör vara någorlunda korrekt när året är slut, annars åker du på restskatt om du betalat för lite. Enskilda månader är inte så viktiga, det är årets totala vinst som räknas.
    Jag rekommenderar att du besöker Skatteverkets informationsträffar för nyföretagare, där kan du lära dig mycket! www.skatteverket.se och så letar du dig fram till din region. Där kan du också lära dig om bokföring och moms och annat nödvändigt.
    .
  • Don3

    Du bör göra som qwoxy säger och köra AB, blir mycket enklare att hålla isär och är absolut inte svårare än EF.

  • MammaTillDansband
    Don3 skrev 2020-02-24 07:43:22 följande:

    Du bör göra som qwoxy säger och köra AB, blir mycket enklare att hålla isär och är absolut inte svårare än EF.


    Men allvarligt talat, tycker du att en person som inte vet hur preliminärskatt fungerar ska dra igång ett aktiebolag? Hur tänkte du nu? Du vet inte ens vad TS har för affärsidé eller trolig omsättning, så då är det inte ett relevant råd att TS ska starta AB.
  • MammaTillDansband

    ...och dessutom är det inte ett dugg svårare att hålla isär privatekonomi och företagets ekonomi med en enskild firma än aktiebolag. En har förstås separata bankkonton för det privata och företaget. Busenkelt.

  • Linda5

    Tycker också att det är bättre att starta ett AB. Då har man en mycket bättre översikt. Vet många som drabbats av hög restskatt pga att dom inte haft koll på egenavgifterna. Mycket lättare att följa resultatrapporten om man har AB och momsar varje vecka.

  • MammaTillDansband
    Linda5 skrev 2020-02-24 09:59:54 följande:

    Tycker också att det är bättre att starta ett AB. Då har man en mycket bättre översikt. Vet många som drabbats av hög restskatt pga att dom inte haft koll på egenavgifterna. Mycket lättare att följa resultatrapporten om man har AB och momsar varje vecka.


    Men om en som har AB betalar in för lite skatt och egenavgifter blir det ju också restskatt, fast för AB:t. Det är fortfarande pengar som ska betalas.
    Det är inget som hindrar att en person som driver enskild firma tar ut resultatrapporter ofta. Och veckomoms, hur hög omsättning har ditt företag?
  • Don3
    MammaTillDansband skrev 2020-02-24 09:41:34 följande:

    Men allvarligt talat, tycker du att en person som inte vet hur preliminärskatt fungerar ska dra igång ett aktiebolag? Hur tänkte du nu? Du vet inte ens vad TS har för affärsidé eller trolig omsättning, så då är det inte ett relevant råd att TS ska starta AB.


    Ja det tycker jag. Har du svårt att förstå?

    Eftersom jag själv har AB och är väl påläst så är det vad jag rekommenderar speciellt nu när det är nästan gratis att starta.

    1. Det finns ingen risk att blanda ihop företagets och dina pengar.

    2. Skulle det gå åt helvete är det ABt som går i konkurs så du tar inte mer risk än de 25kkr du måste sätta in för att starta.

    3. Bokföringen är likadan.

    4. Eftersom vi inte vet vad som är tänkt är ju klart AB bättre, tänk om det är att köpa grävmaskin och utföra jobb inom. Skulle kunna få vem som i personlig kk.

    5. Skatten på AB blir lägre speciellt om man gör det i liten skala och bara tar utdelning.

    Har du några argument eller bara tycker du?
  • MammaTillDansband
    Don3 skrev 2020-02-24 18:50:32 följande:
    Ja det tycker jag. Har du svårt att förstå?

    Eftersom jag själv har AB och är väl påläst så är det vad jag rekommenderar speciellt nu när det är nästan gratis att starta.

    1. Det finns ingen risk att blanda ihop företagets och dina pengar.

    2. Skulle det gå åt helvete är det ABt som går i konkurs så du tar inte mer risk än de 25kkr du måste sätta in för att starta.

    3. Bokföringen är likadan.

    4. Eftersom vi inte vet vad som är tänkt är ju klart AB bättre, tänk om det är att köpa grävmaskin och utföra jobb inom. Skulle kunna få vem som i personlig kk.

    5. Skatten på AB blir lägre speciellt om man gör det i liten skala och bara tar utdelning.
    1: Det räcker att ha separata bankkonton, man måste inte ha separata organisationsnummer också.
    2: Det är stora krav på befattningshavarna i ett AB som börjar gå dåligt, om de inte agerar korrekt riskerar de att bli personligt betalningsskyldiga ändå.
    3: Då så, då kan en lika gärna ha enskild firma.
    4: Vi vet inte, som sagt. Oavsett bolagsform behöver ens företag tjäna pengar, om företaget går så dåligt att personlig konkurs hotar hjälper det ju inte att ha AB.
    5: Det går att få till förmånlig beskattning även som enskild företagare, finns regler som kompenserar gentemot skattefördelarna med att ha AB.

    Många som ska starta företag är så himla bekymrade över skatteregler för deras framtida vinster, när de borde lägga fokus på att öht göra vinst till att börja med. Det är inte det lättaste alltid, speciellt inte i uppstartsfasen.
  • Linda5
    MammaTillDansband skrev 2020-02-24 17:54:34 följande:
    Men om en som har AB betalar in för lite skatt och egenavgifter blir det ju också restskatt, fast för AB:t. Det är fortfarande pengar som ska betalas.
    Det är inget som hindrar att en person som driver enskild firma tar ut resultatrapporter ofta. Och veckomoms, hur hög omsättning har ditt företag?
    Ja fast i en resultatrapport på en EF ser du inte lika tydligt.
    I ett AB plockar du lön och bokför lön, automatiskt i resultatrapporten ser du resultatet.
    I en EF tar du eget uttag och i resultatrapporten ser du bara det uttaget inte vad egenavgifterna blir för detta. Man får då ha i baktanke att man ka betala
    ca. 50-60% i egenavgift (den som är inlämnad är ju preliminär). Har man sen utgifter på företaget så stämmer ju inte heller alla siffror i slutändan.
    Sitter med 1 AB och 2 EF och det är mycket enklare att holla koll på ABt. 
    Omsättningen på ABt ca. 8 0000 000:-
    Omsättning EF 100 000:-  
    Omsättning EF 200 000:-
    Har hela tiden sten koll på ABt medans EFn är mer osäkert då vi alldrig vet exakta egenavgiften.
  • qwoxy
    MammaTillDansband skrev 2020-02-24 07:29:15 följande:
    Till att börja med kan du avskriva rådet ovan om att ha din (eventuella) hobbyverksamhet i aktiebolagsform, det låter som onödigt mycket krångel..
    Det var ett kort inlägg, orkade du inte läsa hela? Så länge det inte är en ren hobbyverksamhet, skrev jag.
Svar på tråden Skatt och egenavgifter