• Maddie

    SÖKER BARNSAGA OM MAGISKT BERG OCH TRE FÖRÄLDRALÖSA SYSKON SOM BOR I SKOGEN.

    Det finns en saga som jag brukade lyssna på när jag var barn, på ett kassettband. Sagan handlar om tre föräldralösa barn som bor i en hydda i skogen. Barnen är fattiga och hungriga. En dag kommer en gammal man till hyddan och är hungrig, barnen gav honom vatten och frukt och som tack fick barnen vägbeskrivningen till ett magiskt berg. På toppen av berget fanns en porlande källare, en fågel som kunde prata och ett träd där det aldrig slutade växa frukt. Mannen sa att barnen får absolut inte kolla sig över axeln om de bestiger berget.

    Den äldsta brodern ville först bestiga berget och innan han for iväg så gav han sin syster en magisk kniv, han sa att den dagen kniven färgas röd då är han död. Brodern gick iväg och när han skulle bestiga berget så hörde han ett konstigt ljud bakom sig, han kollade bakåt och då förvandlades han till sten. När systern såg att kniven var färgad röd då for den andra brodern iväg, också han lämnade en magisk kniv. Samma hände igen och då for systern iväg. Hon satte in öronproppar när hon besteg berget och på toppen fanns allt mannen sagt. Hon tog med fågeln, en kvist från trädet och en skinnpåse med lite vatten från den porlande källaren. Hon stänkte vatten på alla stenar och då förvandlades alla stenarna tillbaka till människor och där fanns bröderna. När dom kom hem till hyddan så planterade hon kvisten, la påsen med vatten i en grop och på morgonen fanns där ett träd som aldrig slutade producera frukt och en porlande källare. Fågeln flög till kungariket där kungen och drottningen bodde, de hade förlorat sina tre små barn när ett troll eller något kidnappade dom, så kungen åkte och hämtade sina tre barn som bodde i hyddan....

    .

    Någon som känner igen sagan och vet var jag kan hitta den? Jag vill gärna läsa den för min son, med den riktiga orden.

  • Svar på tråden SÖKER BARNSAGA OM MAGISKT BERG OCH TRE FÖRÄLDRALÖSA SYSKON SOM BOR I SKOGEN.
  • complicit
    PappaAnnorlunda skrev 2019-12-26 23:59:32 följande:

    Låter som Barnen från Frostmofjället.


    Då har du inte läst den boken, det låter inte alls som den.
Svar på tråden SÖKER BARNSAGA OM MAGISKT BERG OCH TRE FÖRÄLDRALÖSA SYSKON SOM BOR I SKOGEN.