• Mammaönskan

    Spänd livmoder

    Jag håller på att bli tokig. Varje månad, mellan ägglossning och mens tror jag att jag är gravid, men blir lika besviken varje gång. Nu har det gått 15 månader sen första försöket.

    Det som gör att jag inte kan sluta tänka på det är att jag känner av när ägglossningen är och sedan går jag runt med spänt livmoder/nedre delen av magen ända fram till mens. Detta sker varje månad... Någon som känner igen sig? Varför är det så? När mensen kommer övergår det till mensvärk 2-3 dagar och så släpper det helt fram till nästa ägglossning.

  • Svar på tråden Spänd livmoder
  • Linniiis

    Jag tror att det har med ökade nivåer av progesteron och en kraftigt växande slemhinna som följd. Men som sagt bara något jag har för mig att jag har läst, en killgissning helt enkelt :)

    När man försöker blir man ju helt plötsligt mycket mer medveten om alla kroppens signaler när man verkligen känner efter.

  • Mortiscia80
    Linniiis skrev 2019-12-27 16:27:47 följande:

    Jag tror att det har med ökade nivåer av progesteron och en kraftigt växande slemhinna som följd. Men som sagt bara något jag har för mig att jag har läst, en killgissning helt enkelt :)

    När man försöker blir man ju helt plötsligt mycket mer medveten om alla kroppens signaler när man verkligen känner efter.


    Det borde väl snarare vara tvärtom isf? Slemhinnan tunnas ju ut vid mens, men det pågår ju bara någon dag, inte upp till två veckor.
  • Linniiis
    Mortiscia80 skrev 2019-12-28 11:27:49 följande:

    Det borde väl snarare vara tvärtom isf? Slemhinnan tunnas ju ut vid mens, men det pågår ju bara någon dag, inte upp till två veckor.


    Progesteron är det hormon som utsöndras efter ägglossningen som gör att slemhinnan växer extra mycket mellan ägglossning till mens. Befruktas dock inte ägget så slutar produktionen av progesteron och slemhinnan stöts ut i en mens.
  • Mortiscia80
    Linniiis skrev 2019-12-28 12:37:04 följande:
    Progesteron är det hormon som utsöndras efter ägglossningen som gör att slemhinnan växer extra mycket mellan ägglossning till mens. Befruktas dock inte ägget så slutar produktionen av progesteron och slemhinnan stöts ut i en mens.
    Tack för förklaringen! Just den där första halvan berättade inte min gyn när jag var där för några veckor sedan x(
  • Tiden81

    Hej, jag känner helt och fullt igen mig. Vi har försökt i 3 år även med ivf. Efter ägglossning fram till mens spänner det och drar i livmodern. Minns inte att jag hade då tills för några års sedan. Funderar på om allt står rätt till i livmodern men dom har ju kollat. Ha en fin kväll!

Svar på tråden Spänd livmoder