Jag har i och för sig otrygg-undvikande, men har också funderat på det, varför det blev så. Jag är uppväxt i kärnfamilj, inga stora problem mellan mina föräldrar, inte slagsmål, alkohol osv. Dock tror jag att min mamma, som är ganska högt utbildad, var missnöjd över att ta hand om barn och hushåll (och samtidigt yrkesarbeta) i kombination med att min bror var mycket sjuk och hon var tvungen att lägga mycket tid på det. Samt att jag tyvärr var utsatt för ett annat (ondsint) barn under hela min uppväxt. Ett barn som mina föräldrar inte skyddade mig mot, utan släppte in i vårat hem. Så jag kände att jag inte kunde lita på någon. Det är analysen jag gjort till varför jag har undvikande beteende. Samt varför jag trivs bäst när jag är helt själv. Konstant oro när jag var liten, att ett annat, ondsint barn, som jag vet ville mig illa, tilläts vara i min närhet, i vårt hem. Det är något jag aldrig riktigt kommer att förlåta mina föräldrar för. Att de tillät detta, att de inte satte striktare gränser mot detta ondsinta barn. Detta är, vad jag tror, det som gjort att jag blivit otrygg-undvikande. Jag tror definitivt inte att det enbart är föräldrarnas direkta behandling som avgör vilken anknytning man får. Det kan också, som i mitt fall, vara indirekt på så sätt att man inte känner att de skyddar en mot de som vill en illa.