• Anonym (Anna)

Gå ner i vikt men orkar inte vara hungrig hela tiden

Jag rör på mig helt ok men jag hade absolut behövt minska på läsk och på bröd (äter en del kakor ibland men inte ofta). Jag tror också att jag äter för stora för portioner mat ibland.

Men vad är knepet för att gå ner i vikt utan att vara hungrig hela tiden? Det ä ju då jag blir sugen på onyttigt. Vad är bra mat man kan äta mer av och som ändå är relativt mättande? Jag älskade avokado innan men är så trött på det så kan inte äta det.

• Svar på tråden Gå ner i vikt men orkar inte vara hungrig hela tiden
  • Anonym (H)

Ju mindre du äter desto mer sällan blir du hungrig till slut. Jag blir som mest hungrig när jag ätit mycket och kan gå en hel dag utan att äta och inte vara hungrig. Annars så ät så mycket selleri du vill.

• Anonym (Body)

Ät mycket nyttig och mättande mat såsom morötter, blomkål, bönor, ärtor, kyckling, tonfisk osv.

Drick inget som innehåller mer än några få kcal. Drick vatten, hemmagjort citronvatten, kaffe, the men absolut inte läsk, energidryck och alkohol.

Ganska enkelt i praktiken, svårare på fredagskvällen än måndagsförmiddagen .

Ett annat tips är att styrketräna, det bränner bra med kalorier!

• Anonym (A)

Ät nyttig och kalorisnål mat.

• Sarah889

Om det är sötad läsk du dricker så kan du börja med att byta ut den mot lightläsk.

• Anonym (Lina)

Jag undrar också.

Jag äter också för mycket, blir sugen. Behöver gå ner ca 20 kilo. Det är hopplöst.

Vet ju egentligen vad man borde göra,äta mindre, utesluta allt onyttigt, röra på mig mer. Men misslyckas gång på gång.

Och som sagt vissa dagar har man lycnats äta " normalt"

Men då kvällen kommer är man då vrålhungrig! Vilket resulterar i alldesles för många mackor innan läggdags.

För mig triggas suget igång då man tvingas fika onyttigt för att vara social.

• Anonym (Body)
    Anonym (H) skrev 2019-12-27 16:47:47 följande:

Ju mindre du äter desto mer sällan blir du hungrig till slut. Jag blir som mest hungrig när jag ätit mycket och kan gå en hel dag utan att äta och inte vara hungrig. Annars så ät så mycket selleri du vill.

Så ditt tips på att gå ner i vikt är att inte äta? Lever du kvar på 70-80-talet? 2020 gäller bra mat och vettig träning, ingen jäkla jojobantning och svält!
  • Tow2Mater

Gor en råkostsallad på vit- eller rodkål med olivolja/vit vinäger/salt/peppar, ev lite riven morot i. Det kan du fylla upp magen med så mycket du orkar.

• Anonym (jag)

Jag har en app på tfn, en gratisapp som jag kan lägga in hur mycket jag äter osv och som mäter mina steg. Den har gjort det lättare att välja bort onyttigheter eftersom det sällan är värt en timmes promenad för en glass typ. Där kan jag också se vilka livsmedel som man kan äta mycket av, tomater tex. 

För mig fungerar det bäst med fem matstunder om dagen. Jag är aldrig hungrig utom kanske just före lunch den dagen vi äter senare. (Jag jobbar i skolan och en av dagarna äter vi 30 min senare än vanligt, då kan jag bli lite hungrig) 

Frukost har jag svårt för så då tar jag något att dricka bara, tex fil. Eller så äter jag kvarg, antingen med hallon och lite lite honung eller bara som den är. Ibland äter jag ett ägg istället, kanske två om jag är hungrig vilket är sällan på morgonen. 

Fm så äter jag antingen en frukt, en morot, en bit gurka eller en tomat, ett ägg, en liten smörgås, kvarg enligt ovan eller dricker fil. 

Lunch, det som serveras i matsalen utom den dagen då jag inte äter pedagogisk lunch. Jag tar hälften av tallriken med grönsaker (de har assietter som tallrikar där, ett bra tips) en fjärdedel med potatis, pasta eller vad som nu serveras och en fjärdedel med kött, veg alt, fisk etc. 

Em, samma som fm. 

Middag, i stort sett vad jag vill men enligt lunchprincipen. Äter vi tex på MAX väljer jag bara burgaren, inte med pommes utom vid några tillfällen och jag väljer alltid sallad wrap istället för bröd. Tar jag läsk så tar jag light/zeroläsk. 

Ibland tar jag något till kvällen, men oftast bara te. Har jag soppa kvar kan jag ta det. 

Jag har inte gjort några inställningar på min app utan valde att ta det som var förinställt. 1600 kalorier per dag om jag går 6000 steg. Vanligen går jag mer men jag äter sällan mer än 1600 kalorier ändå, jag behöver inte. 
    Ibland äter jag mindre än så då jag älskar sallader och soppor. 

Grön ärtsoppa, potatissoppa, morotssoppa är mina favoriter. Tomatsoppa kan också vara gott. Oftast har jag faktiskt i en skvätt kaffegrädde i, annars bara röd mjölk. Jag kokar grönsakerna under lock tills de är mjuka. kryddar och mixar sen så jag kan dricka soppan ur mugg. 

• Tow2Mater
    Anonym (Body) skrev 2019-12-27 16:51:48 följande:
    Så ditt tips på att gå ner i vikt är att inte äta? Lever du kvar på 70-80-talet? 2020 gäller bra mat och vettig träning, ingen jäkla jojobantning och svält!
    T ex 80/20 metoden är ganska ny (om än baserad på ganska mycket sunt fornuft), och verkar fungera for många.
  • Anonym (...)

Periodisk fasta? Då behöver du bara vara hungrig ett tag, lättare när man vet att man får äta sig mätt efter ett visst klockslag. Brukar knapra på något litet under fastan så hungern är inget direkt problem. Man blir piggare och har en massa positiva hälsoeffekter.

Svar på tråden Gå ner i vikt men orkar inte vara hungrig hela tiden