När kan barnen rasta hunden?
När jag var 3 år rastade jag min grannes samojed runt kvarteret. Vi hade egna Schäfrar som jag inte fick gå med för mamma men det gjorde jag ändå när hon somnade och hundarna gnällde. Hade då en nykläckt lillasyster. Jag växte upp på Brukshundklubben. Allt vardagligt, allmänt var vardag så som kurser och privata träningsklubbar. Jag var även med på tävlingar som funktionär. När jag var 8 år var jag frekvent hundvakt åt grannens Dobermannvalp. En hund som jag fick 5 månader senare för att familjen inte klarare av den. Utöver de egna hundarna hade vi många inackorderade. En uppfödare som fick hjärtinfarkt, vänner till familjen som behövde valobservatörer, kullar till uppfödare som blev häktade för skattebrott osv. Vid 14 års ålder blev jag kennelflicka. Skötte det dagliga, hängde med på utställningar och tävlingar, lärde mig trim och klipp, tog hand om pensionathundar och deras omplaceringsverksamhet. När jag var 12 fick jag börja tävla och 6 månader senare hade jag kört upp 4 hundar till SLCH. Jag kunde utan problem styra våra 6 Schäfrar utan koppel ned till byn och hem. En promenad på 6 km. Jag hade hundarna med till stallet när jag red mina hästar. De följde lydigt med.
Men idag. Mina barn är uppväxta på samma sätt. Vi bor på landet med 8 km till närmsta granne. Inga bilar passerar. Och folk tjurar över att jag låter mina barn tar hundarna på promenad. De möter ingen. Hundarna är extremt lydiga. De kommer att tävla hundarna vid uppnådd ålder. Ändå anses jag vara oansvarig. Berättade på jobbet om upplägget att barnen rastar och de gick i taket. Inga hundmänniskor, bor centralt.