• Anonym (Trådstart)

Vilken utbildning och yrke passar mig?

Behöver tips på vilken utbildning och yrke som skulle passa mig. Tycker inte test på nätet ger något.

Kriterier:

- Jag är mycket blyg och tystlåten så inget som kräver att man pratar mycket, håller presentationer, ringer massa samtal eller liknande.

- Inget som kräver högre matte B/2 för att komma in.

- Ge en lön på minst 30 000 i månaden innan skatt (inte nödvändigtvis direkt efter utbildningen men efter ett par år).

- Vanliga arbetstider (dagtid vardagar).

- I alla fall relativt lätt att få jobb.

Hade jag jag kunnat välja fritt hade jag blivit fertilitetsläkare eller embryolog men det går bort bland annat pga berhörighetskraven i matte. Jag har försökt läsa matte 3 och det går inte.

Intressen är fertilitet, genetik, genmanipulation, kloning, växtförädling, pyssel, bakning, politik, husritning, inredning, djuruppfödning/avel.

Förutom fertilitetsläkare och embryolog har jag funderat på florist, frisör, förskollärare, barnmorska, sjuksköterska, frisör, djurvårdare, bagare, konditor, arkitekt, inredningsarkitekt, arkeolog, forskare men de passar av olika anledningar inte in på kriterierna och går bort.

• Svar på tråden Vilken utbildning och yrke passar mig?
  • Sarah889

Om du är blyg och tystlåten så är ju frisör också helt uteslutet

• Anonym (xaxxon)

Det där med 30.000 i lön är ju ett enormt märkligt kriterie, eftersom det kan ta flera år att komma upp i sådan lön även med högskoleutbildning. 
    Jag skulle föreslå att du blir lokförare. Det är bra lön, bra schema och perfekt när du är blyg.

• Anonym (Liinda)

Lokförare lät ju som ett vettigt alternativ?

Bara lite nyfiken på varför sjuksköterska går bort? Du behöver inte svara såklart men är själv sjuksköterska så.. lönerna börjar ju minst sagt öka och är ju brett så man kan ju välja en specialitet med mindre patientkontakt tex..

• Anonym (53)

Nästan alla yrken du nämner är sociala vilket då inte passar dig som du själv sa. Sen ett jobb med 30K i lön utan en vidare utbildning är svårt.

Tror du får nöja dig som städare, gå ensam o jobba med en lön på 18-23K

• Anonym (Trådstart)
    Sarah889 skrev 2019-12-27 20:04:19 följande:

Om du är blyg och tystlåten så är ju frisör också helt uteslutet

Ja, precis som jag skrev i trådstarten.
  • Anonym (Trådstart)
    Anonym (53) skrev 2019-12-27 22:58:13 följande:

Nästan alla yrken du nämner är sociala vilket då inte passar dig som du själv sa. Sen ett jobb med 30K i lön utan en vidare utbildning är svårt.

Tror du får nöja dig som städare, gå ensam o jobba med en lön på 18-23K

Tänker inte nöja mig med någonting, det är därför jag frågar och undersöker vilka möjligheter som finns. Herregud vad bitter du verkar vara.
  • Anonym (Trådstart)
    Anonym (Liinda) skrev 2019-12-27 22:52:29 följande:

Lokförare lät ju som ett vettigt alternativ?

Bara lite nyfiken på varför sjuksköterska går bort? Du behöver inte svara såklart men är själv sjuksköterska så.. lönerna börjar ju minst sagt öka och är ju brett så man kan ju välja en specialitet med mindre patientkontakt tex..

För att jag kan inte småprata på ett sånt sätt som sjuksköterskor behöver klara. Hade antagligen inte ens blivit godkänd på VFU?n.
  • Anonym (Trådstart)
    Anonym (xaxxon) skrev 2019-12-27 21:50:37 följande:

Det där med 30.000 i lön är ju ett enormt märkligt kriterie, eftersom det kan ta flera år att komma upp i sådan lön även med högskoleutbildning. 

Jag skulle föreslå att du blir lokförare. Det är bra lön, bra schema och perfekt när du är blyg.

Hur är det märkligt menar du? Jag har skrivit att jag inte förväntar mig 30k direkt efter utbildningen.
  • Anonym (Ida)

Biomedicinsk analytiker?

Arkivarie/bibliotekarie

Läkarsekreterare

• Anonym (P)

Kanske något klassiskt manligt yrke som målare, elektriker, lastbilschaufför etc. kunde vara något?

• Anonym (jag vet!)

Utbilda dig till stadsplanerare!

Jobbmöjlighetera är oändliga (jag har en släkting som tog examen för ett par år sedan) Man kan sitta instängd på ett kontor på Lantmäteriet eller mäta ut kartor; man kan designa byggnader, jobba på regeringskansliet, jobba med offentlig konst eller rita planritningar och inredningar till förskolor och mycket, mycket mer.

Det är lite matte i utbildningen, men min släkting som inte alls är bra på det där, tog sig igenom även det.

• Anonym (53)
    Anonym (Trådstart) skrev 2019-12-27 23:13:13 följande:

Tänker inte nöja mig med någonting, det är därför jag frågar och undersöker vilka möjligheter som finns. Herregud vad bitter du verkar vara.

Är inte bitter, är realist. Att ha ett icke socialt jobb utan utbildning som ger 30K låter som ett drömscenario
Svar på tråden Vilken utbildning och yrke passar mig?