• Jiller
    Fri 27 Dec 2019 21:20
    189 visningar
    7 svar
    7
    189

    Blir folk större?

    Jag har märkt att storlekarna i klädbutiker har blivit större. Jag som innan kunnat ha en S måste nu ha XS, och nej jag har inte gått ner i vikt. Blir folk tjockare eller vad beror detta på? Någon mer som märkt det?

  • Svar på tråden Blir folk större?
  • Fri 27 Dec 2019 21:24
    #1

    Ja folk blir fetare, sen om man reviderar storleken har jag dålig koll på men omöjligt är det väl ej.


    Ride it like you stole it
  • Fri 27 Dec 2019 21:48
    #2

    Tror du har krympt.

  • Fri 27 Dec 2019 21:58
    #3

    Detta heter vanity sizing. 


    Yes that's why I'm crowned queen, and I ain't lookin' for the prom king
  • Fri 27 Dec 2019 22:32
    #4
    +2

    Jag upplever snarare en mycket större variation i vilka mått som faktiskt är vilken storlek. Går jag in i en affär så kan en byxa stl M kasa ner för rumpan, en annan stl  kommer inte upp över rumpan, och en tredje sitter som en smäck.

  • Anonym (Cleo)
    Fri 27 Dec 2019 23:24
    #5
    +1

    Och jag upplever tvärtom att storlekarna blir mindre även om jag köper samma märke/butik/modell/storlek. Jag håller vikten men ändå kan jag behöva gå upp i storlek när jag köper kläder i min ordinarie storlek. En storlek M motsvarar snarare en S idag.

    Jämför jag storlekar med varandra i butiken så kan två eller rent av tre storlekar i samma plagg skilja bara nån ynka halv centimeter hit och dit fast det borde vara mycket större skillnad.

  • Sat 28 Dec 2019 01:18
    #6

    Vet att jag läst mer än en gång att man gjort standardstorlekarna större pga att vi i genomsnitt blivit större/fetare. Sen vet jag inte om man också justerat dom på längden mtp vi ju också stadigt ökar i längd.

  • Anonym (Esme)
    Wed 1 Jan 2020 13:10
    #7

    Det är ju omöjligt att svara på. Det beror i högsta grad vilken butik man går in på. En del har större storlekar och andra mindre (så vilken är den ordinarie storleken egentligen?)

    Jag kan ha S eller XS i en butik för att i nästa behöva köpa storlek M. När man handlar på nätet t.ex brukar det oftast stå att storleken är något liten , gå upp en storlek eller det motsatta. Vilket indikerar på att storlekarna varierar mycket.

Svar på tråden Blir folk större?