Anonym (Ts) skrev 2019-12-28 00:12:12 följande:
Om jag bara hade hoppat på tåget och flytt till en annan del av sverige, hade jag kunnat få hjälp? Om jag söker vård för depression och vägrar uppge namn och klipper sönder mitt id kort? Hade jag haft möjlighet att få ett nytt liv eller hade jag blivit en hemlös människa? Hade jag hamnat hos polisen då det verkar suspekt?
Inget jag har planer på att göra, men är så trött just nu och kan inte sova så jag funderar bara på vad som egentligen hade hänt?
Problemet med ovanstående scenario är att du ändå har med dig själv... Och det är DU som mår dåligt. det kommer inte att försvinna i ett nafs för att dy flyr ifrån det liv du lever idag.
Om du idag lever ett liv som du inte vill leva, då får du göra något åt det. Enklast är att skriva ner det du vill förändra och ta en sak i taget. Om du inte orkar, depressioner kan ju fungera så att bara det mest livsnödvändiga orkas med, så får du börja där. Och jag säger som någon annan redan skrev: acceptera ev medicin. Den kan få dig att se mer klart på saker och ting och när du gör det kan du ta tag i ditt mående och då kan du framöver ta tag i resten också.
Ytterligare ett problem är att nej, du kommer inte att få en ny identitet etc, du kommer att fotas och bilden kommer att läggas ut på internet bla för att få reda på vem du är.
Men visst kan du byta liv, men du får själv skaffa bostad osv.