• Xlr8

    Varför spelar kvinnor dumma?

    Har en genuin fråga till er kvinnor. Ni män som sett liknande beteende kan väl skriva något så man kan få en upp fattning om det är enstaka fall eller mer frekvent.

    !!kastar inte skit på någon utan vill få insikter!!

    När ser kommer till stereotyp manliga saker kan min sambo ingenting säger hon. Med tanke på hennes uppväxt finner jag set inte konstigt att hon bara känner igen säg dom 4 vanligaste handverktygen.

    När vi flyttade ihop tyckte jag det var lite märkligt, men då jag har en hel del erfarenheter av att hantera verktyg och göra "manliga" saker så skulle jag självklart lära henne.

    Det har visats hur man borrar i betong, sätter fast div saker på väggen i alla material, hur man snickrar & renoverar enklare saker, byter lampor å säkringarna osv.

    Varje gång jag ber henne göra något av ovanstående får man till svar " jag vet inte hur man gör".

    Ok då visar vi igen och hon får göra det, vilket hon tycker är roligt säger hon. Efter många år av detta mönster och hon har gjort flera av sakerna mer än 10 gånger trots detta kvarstår samma mönster. VARFÖR!!

    Bad henne borra, plugga och skruva fast en sak på väggen.

    Samma svar!!!! Efter säkert gjort det 25 gånger innan med mig förklarande varje gång och kollat så hon gjorde rätt.

    Hon har rätt skruv, plug och vet var slagborren finns.

    Tror inte det handlar om att hon inte vill göra dom sakerna, men hur svårt ska de vara!!! Spelar ingen roll om det gäller en tavla. Bara att borra ett hål, i med en plugg och en skruv sen klart.

    Såg även detta beteende hon polarens ex.

    Så kvinnor vad är grejen?

  • Svar på tråden Varför spelar kvinnor dumma?
  • Sommarskuggan

    Eftersom du har mer erfarenhet än henne så kanske hon inte vågar göra det själv om det blir fel? Då är det ju bättre att den med erfarenhet gör det. Sen om hon bara gjort det typ en gång vartannat år så är det klart att det glöms bort

  • Praktisk58
    Sommarskuggan skrev 2019-12-28 02:40:47 följande:

    Eftersom du har mer erfarenhet än henne så kanske hon inte vågar göra det själv om det blir fel? Då är det ju bättre att den med erfarenhet gör det. Sen om hon bara gjort det typ en gång vartannat år så är det klart att det glöms bort


    Jag tänker samma sak om damsugning då jag bara damsugit vartannat år.
  • Barbro45

    Hon kanske använder samma strategi som vissa män gör om det är något man inte vill göra för att man är rädd att vara tvungen att få göra det även fortsättningsvis.
    Säg -du är mycket bättre än jag på det där-, -du är så duktig på sånt-, det blir bara fel när jag gör det-. Om inte det fungerar så se till att resultatet blir tokigt, sätt på blöjan bakfram, kör toalettborsten i diskmaskinen, tvätta all tvätt i samma maskin. Gör allt med glatt humör men se till så att det blir fel och måste göras om.    

  • Sommarskuggan
    Praktisk58 skrev 2019-12-28 02:57:14 följande:

    Jag tänker samma sak om damsugning då jag bara damsugit vartannat år.


    Då är det illa gjort av dig då det behövs damsugas flera gånger per vecka. Att borra fast en hylla i väggen behövs max vartannat år om ens det.. eller byter ni hyllor varje år i hela huset?
  • Moder1

    Nu är jag kvinna och jag har full koll på både verktyg , glödlampsbyten, byta bildäck osv.

    Jag snickrar och fixar allt här hemma just nu sedan jag blev änka. Det är inga problem.

    MEN innan gjorde jag alla hemsysslor och då fick mannen göra de roligare sysslorna.

    Jag hade gärna bytt vissa sysslor men inte tagit på mig fler.

    Jag fick lyfta elementen för han gjorde alltid så vattnet flödade.

    Vet inte om det är så för alla, men möjligheten finns

  • Mandel

    Eftersom jag tidigare levt med en man som bara prioriterade sig själv så har jag på egen hand fått lösa även alla "manliga" sysslor som hus, bil och trädgård innebär. Annars hade det aldrig blivit gjort...

    Även skaffat BE-körkort.

    När jag fick åka till skogen och köra motorsåg och kapa stockar för att orka lasta dem för att kunna få hem det för att JAG skulle kunna kapa och klyva ved till vintern var jag så arg att jag tjöt i skogen...

    Var på maken om det och då fick jag svaret att han var stolt över mig.

    Jag hade bara bett honom om hjälp i 4 månader så stolt var kanske inte ordet jag ville höra.

    Folk i min omgivning tycker att jag är stark, driftig och företagsam eftersom jag löser ALLT på egen hand (äger eget hus) och då tror folk att jag aldrig behöver hjälp eller det värsta: att jag gillar att vara ensam.

    Så jag jobbar stenhårt på att spela dum för jag är trött på att sitta ensam hela tiden. Om jag inget kan kanske någon skulle få lust att erbjuda sin hjälp = sällskap, en stund.

    Frågan är bara hur många år den förändringen kommer att ta.


    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Magical
    Xlr8 skrev 2019-12-28 02:28:09 följande:

    Har en genuin fråga till er kvinnor. Ni män som sett liknande beteende kan väl skriva något så man kan få en upp fattning om det är enstaka fall eller mer frekvent.

    !!kastar inte skit på någon utan vill få insikter!!

    När ser kommer till stereotyp manliga saker kan min sambo ingenting säger hon. Med tanke på hennes uppväxt finner jag set inte konstigt att hon bara känner igen säg dom 4 vanligaste handverktygen.

    När vi flyttade ihop tyckte jag det var lite märkligt, men då jag har en hel del erfarenheter av att hantera verktyg och göra "manliga" saker så skulle jag självklart lära henne.

    Det har visats hur man borrar i betong, sätter fast div saker på väggen i alla material, hur man snickrar & renoverar enklare saker, byter lampor å säkringarna osv.

    Varje gång jag ber henne göra något av ovanstående får man till svar " jag vet inte hur man gör".

    Ok då visar vi igen och hon får göra det, vilket hon tycker är roligt säger hon. Efter många år av detta mönster och hon har gjort flera av sakerna mer än 10 gånger trots detta kvarstår samma mönster. VARFÖR!!

    Bad henne borra, plugga och skruva fast en sak på väggen.

    Samma svar!!!! Efter säkert gjort det 25 gånger innan med mig förklarande varje gång och kollat så hon gjorde rätt.

    Hon har rätt skruv, plug och vet var slagborren finns.

    Tror inte det handlar om att hon inte vill göra dom sakerna, men hur svårt ska de vara!!! Spelar ingen roll om det gäller en tavla. Bara att borra ett hål, i med en plugg och en skruv sen klart.

    Såg även detta beteende hon polarens ex.

    Så kvinnor vad är grejen?


    För det första är inte alla kvinnor likadana. Blir så trött på sådana rubriker (oavsett kön). Just din sambo kanske är jättedålig på praktiska saker. Kan vara så enkelt. 

    Man kan säkert ställa sig liknande fråga som din, om "män som inte kan laga mat" "män som inte kan byta blöjor" osv. Skulle du har samma rubrik då: "varför spelar män dumma?" 
  • AntilopeniSkogen
    Magical skrev 2019-12-28 10:53:33 följande:
    För det första är inte alla kvinnor likadana. Blir så trött på sådana rubriker (oavsett kön). Just din sambo kanske är jättedålig på praktiska saker. Kan vara så enkelt. 

    Man kan säkert ställa sig liknande fråga som din, om "män som inte kan laga mat" "män som inte kan byta blöjor" osv. Skulle du har samma rubrik då: "varför spelar män dumma?" 
    Enligt min erfarenhet är det vanligare att män kan laga mat än att kvinnor kan hantera en slagborrmaskin.
Svar på tråden Varför spelar kvinnor dumma?