Anonym (TS) skrev 2019-12-28 21:53:01 följande:
Jag har väldigt lite saliv. Det har gjorts massa undersökningar och tagits prover men de vet inte vad det beror på. Det har varit så så länge jag kan minnas.
Jag sköter munhygienen noga. Speciell tandkräm. Olika tabletter och sprayer för att fukta munnen och stimulera salivproduktionen. Men det gör väldigt lite nytta. Jag skulle inte kunna stå och prata i 5 min utan att dricka för det blir HELT torrt i munnen. Kan inte ens försöka svälja för det är torrt ända ner i svajlet.
Utöver detta så tar jag mediciner som, om möjligt, gör det ännu värre. Tar 5 olika mediciner dagligen. 3 av dessa har muntorrhet som vanlig biverkning.
Skulle gissa att jag lägger runt 10.000 kr/år på tandvård, laga hål. Jag har inte råd med detta så nu har jag varit så jäkla dum och försökt stoppa huvudet i sanden. Inte gått till tandläkaren på 2 år snart. Vanligtvis går jag 2ggr/år. Varje gång hittas det ett antal hål som måste lagas.
Idag lyckades jag förstöra en lagning totalt. Fick nästan halva tanden på tungan.
Detta måste ju så klart fixas men jag har f*n inte råd. Det tar knäcken på mig. Jag gör allt jag kan för att ta hand om tänderna men lik förbannat så blir det massa hål. Det känns SÅ orättvist.
Prata med din tandläkare om du kan ha rätt till tandkortet. Då får du intyg av denne så du kan söka. Mer info om detta ska finnas på din regions hemsida.