• Mimmiimimmii

    Alkohol gravid?

    Hej

    För 4dagar sedan hade jag äl o bäbisverkstaden är igång. Bortbjudna på nyår o tar det allmänt lugnt i allafall men funderar på om det kan vara skadligt med ett eller två glas vin innan man plussar? Läste om det o verkar ju vara skadligt redan första veckan ?

  • Svar på tråden Alkohol gravid?
  • Slemmis
    Mimmiimimmii skrev 2019-12-28 21:19:30 följande:

    Hej

    För 4dagar sedan hade jag äl o bäbisverkstaden är igång. Bortbjudna på nyår o tar det allmänt lugnt i allafall men funderar på om det kan vara skadligt med ett eller två glas vin innan man plussar? Läste om det o verkar ju vara skadligt redan första veckan ?


    Senast jag var gravid var jag, innan jag visste att jag var gravid så klart, rent ut sagt svinpackad och det har flera av mina kompisar också varit. Inget fel på nån av våra barn :) jag sa det till barnmorskan och hon sa att det inte var nån fara, de är skyddade de första veckorna och får inte näring via det mamman äter/dricker ändå, hon sa till å med ?utan bubblor ingen bebis? haha! Såklart inget man rekommenderar att man ska gå å supa ner sig men jag tror nog det hänt både en å två ggr att folk blivit rejält packade innan de vetat om graviditeten. Jag var inte medveten om att jag var gravid förrän det gått typ 1,5-2 månader och hann säkert ta ett par glas utöver min kalasfylla där i början. Som sagt, har ett exemplariskt barn haha!
  • viljaa

    Hej hej! Jag blev också kalasfull i samband med att bebisen blev till (hon borde kommit till 2-3 dagar innan värsta fyllan detta året). Nu är jag i v 23 och allt har sett toppen ut hittills. Barnmorskan säger att det inte är nåt att bry sig om, som fg skribent skrev så får ju bebisen näring från gulekroppen första veckorna så det är jättelugnt för dig. Man kan ju inte leva som att man är gravid innan man ens vet att man är det! Du kan nog vara lugn :)

  • viljaa
    Mimmiimimmii skrev 2019-12-28 23:06:22 följande:

    Oh skönt lindrade mitt samvete. Googlade o då blir man överkänslig????


    Tips: googla inte! Och min barnmorska säger också: läs absolut inte på familjeliv ;) Man måste verkligen ta allt med en stor nypa salt, annars blir man helt galen haha.
  • Barbro45

    Ja, naturen är rätt smart. Innan kvinnan förstår att hon är gravid så ser naturen till att det befruktade ägget, klarar sig självt, sedan när man vet då kan man ju undvika de värsta dumheterna. Lycka till, det kanske blir en sensommarbebis/höstbebis.

  • mallalala

    Är gravid med mitt tredje barn nu och har druckit med alla mellan ägglossning och innan beräknad mens. Dvs innan jag plussat. Har resonerat som så att det inte går att leva som man är gravid innan man faktiskt är det. Har man otur så tar det ju många många månader innan man plussar och då blir det väldigt stressande att leva som gravid två veckor varje månad (mellan ökning bim). Så drick du på nyår och ha kul.

Svar på tråden Alkohol gravid?