• Sat 28 Dec 2019 23:08
    1991 visningar
    11 svar
    11
    1991

    Vad göra för sonen 10 år?

    Snart dags för tioårskalas här hemma.

    Skulle vilja ha något lite mer speciellt i år.

    Tidigare kalas har varit på lekland med ca 8-10 kompisar.

    Jag bor i lägenhet & pappan bor i hus men ca 25 härifrån (dessutom litet hus) - så det är inte optimalt att ha det hos någon av oss.

    Kanske med endast ett fåtal kompisar. Tips om man skulle haft det så?

    Har funderat på att åka till en större pulkabacke, bjuda på grillad korv eller liknande. Men det är också en bit bort, inte säkert alla föräldrar vill/kan köra barnen dit. blir mycket restid (drygt 50 min enkel resa) & går inte att åka kollektivt.

    Finns en alldeles i närheten också, men där är det inte säkert att det är öppet, beror helt på hur kallt & hur mycket snö det kommer innan dess.

    Funderat på om man skulle hoppat över kalaset, bott på hotell någonstans och gjort något roligt på annan ort, finns det något mysigt under januari?

    Hade det varit december så hade jul på Liseberg kunnat vara ett alternativ tex.

  • Svar på tråden Vad göra för sonen 10 år?
  • Sat 28 Dec 2019 23:15
    #1

    Vad har du för budget?

    Tror en 10-åring uppskattar ett kalas med vännerna mer än en natt på ett hotell. Har du frågat vad din son vill göra på sin födelsedag?

  • Sat 28 Dec 2019 23:23
    #2

    Hotellnatt och något äventyrsbad kanske?

    Vill han fira med kompisar så kanske välj ut några få och kanske ha typ "killkväll" med hämtpizza och något sällskapsspel? Kareoke? Xbox?

    Boka en eller två banor på bowlinghallen och bjud in några där. Gå och käka på McDonalds efteråt. Eller kolla om bowlinghallen har nån form av kalas.

  • Sat 28 Dec 2019 23:42
    #3

    Gör något med hotell nu och ta kalaset ute när det blir varmare.

  • Sat 28 Dec 2019 23:48
    #4
    camomill skrev 2019-12-28 23:15:58 följande:

    Vad har du för budget?

    Tror en 10-åring uppskattar ett kalas med vännerna mer än en natt på ett hotell. Har du frågat vad din son vill göra på sin födelsedag?


    Inte något specifikt budgeterat, men hade tänkt försökt komma undan billigare än lekland. Undantag för hotell då, då hade det blivit mer av ett äventyr för oss och hade fått kosta lite mer.

    Han sa lekland sist när vi pratade om det, men det är för att han är van med det & lite inkörd i den banan. Han har lite svårt att tänka sig något annat om jag inte kommer med förslag.
  • Sat 28 Dec 2019 23:53
    #5
    Fjäril kär skrev 2019-12-28 23:23:57 följande:

    Hotellnatt och något äventyrsbad kanske?

    Vill han fira med kompisar så kanske välj ut några få och kanske ha typ "killkväll" med hämtpizza och något sällskapsspel? Kareoke? Xbox?

    Boka en eller två banor på bowlinghallen och bjud in några där. Gå och käka på McDonalds efteråt. Eller kolla om bowlinghallen har nån form av kalas.


    Har funderat på alla tre alternativ.

    Funderade på Fyrishov. I Örebro har vi varit. Men har för mig det ska finnas något mer stort, Västerås? Borlänge?

    Skulle kunna vara ett alternativ med några kompisar, svårt att avgränsa vilka då det är ett gäng som brukar gå på varandras kalas och leka med varandra.

    Hade vi bott större hade det inte varit något problem - då hade jag valt det.

    Funderat på endast typ två kompisar & sedan övernattning för dessa med.

    Kollade precis bowling och de har kalaserbjudande. Ska kika lite mer på det!

    Får räkna på alla förslag och se vad det landar på och sedan prata med pappa hans och sedan fråga vad sonen vill ha
  • Sat 28 Dec 2019 23:54
    #6
    Rebecca1987 skrev 2019-12-28 23:42:14 följande:

    Gör något med hotell nu och ta kalaset ute när det blir varmare.


    Han sa nyligen att han ville fylla på sommaren så att han fick paket med lite längre mellanrum Haha.

    Vet inte vad som är ?okej?, hur långt efter ?får? man ha kalas?
  • Sun 29 Dec 2019 04:45
    #7

    Jag tror inte det finns någon tids gräns egentligen. Tycker att det är upp till var och en. Hade en bekant vars son fyller i februari han ville ha ett poolparty och dom firade efter skolavslutningen när det blev sommarlov.

  • Sun 29 Dec 2019 04:55
    #8

    Min son fyller elva snart. Känns lite gammalt för vanligt kalas. Men förra året bjöd vi in till kalas på gokart ställe. Mycket populärt. I år funderde jag på atr han kan få ta med ett fåtal kompisar på bio. Inte fler än att jag kan köra alla i min bil.

  • Sun 29 Dec 2019 16:11
    #9

    Vi körde filmkväll hemma, beställde familjepizzor och köpte snacks och godis.

  • Sun 29 Dec 2019 20:02
    #10

    Finns det något laserdome i närheten av där ni bor? Eller mysterie/escaperoom?

    Klätterpark/skatepark?

    Tror att de får roligare när de får göra något än ett hotell.

  • Fri 1 May 2020 19:04
    #11

    Jag tycker också det kan vara sjukt svårt att hitta på vad man skall göra på kalaset. Man vill ju verkligen att barnen skall känna sig uppskattade och ha roligt så att de skapar minnen... 

    Sist när jag satt i detta dilemmat så hjälpte den här sidan mig med idéer och tips: familjefavoriter.com/familjebloggen/kalasteman-och-prylar

Svar på tråden Vad göra för sonen 10 år?