• Anjo123

    Hur nattar ni era 1 åringar?

    Som rubriken lyder så undrar ja hur ni nattar era små 1 åringar. Hade börjat få lite problem med det de senaste och skulle behöva lite tips. (Äter ej välling, han får nan pro 4 mjölkdryck om det skulle behövas innan läggdags.)

  • Svar på tråden Hur nattar ni era 1 åringar?
  • Otit

    Min dotter blev ett i oktober. Hon dricker välling i soffan tillsammans med storasyster. Sen på med pyjamas, tandborstning och läsa bok i sitt rum. Sen sätter vi henne i spjälsängen och sitter där tills hon somnar. Sjunger lite och håller handen.

  • Mangodill

    Vår ettåring startar nattningen med en skål gröt, sen borstar vi tänderna, tvättar av och smörjer/masserar kroppen, på med pyjamas och sen sjunger vi lite godnattvisor och myser tillsammans. Efter ca 5 min läggs hon i sängen med sitt favoritgosedjur och vi sitter kvar tills hon somnat. Ibland får vi hålla handen eller klappa på huvudet, och vissa nätter behöver hon somna i famnen innan vi lägger ner henne igen. Oftast har hon somnat inom 5-15 min.

    Hur gör ni? Vad är det ni börjar få problem med? Ibland är det en övergående fas, att barnet behöver mer närhet och trygghet av någon anledning (utvecklingssteg, tänder...), och därför har svårare för att somna. De faserna har vi valt att bara stå ut med och låta henne ha 30-45 min nattning istället för 15. Men det är såklart jobbigt.

  • Elin2014

    Jag har alltid gjort likadant, jag har satt mig på en pilatesboll med barnet i famnen, studsat lite och sjungit godnattsånger.

    Jag har fått så många varningar om att om man börjar vagga dem kommer man få fortsätta, och att de inte kommer kunna somna på egen hand... men för mig är det den bästa stunden på dagen. Ibland sitter jag kvar och håller dem fast de har somnat.

    Tiden går så fort, vid 3-4 års ålder brukar de vilja gå och lägga sig i sin egen säng, det har varit olika...

    Om det tar jättelång tid för dem att somna är de antingen alldeles för uppe i varv, eller så är det för tidigt för att sova, eller så har de sovit för mycket på dagen.

    Ibland under en utvecklingsfas kan det hända så mycket på dagen att de bara skriker hela kvällarna. Mitt främsta tips är att vara flexibel och lyhörd. Det är väldigt svårt och stressande att försöka få barn att passa tider.

  • Emmamamma

    Har alltid gjort ungefär samma rutin.

    Äta gröt, pyjamas på, släcka ner och läsa lite böcker. Sen en vällingflaska o sen lägga i sängen, just nu vår säng.. oftast klappa lite på ryggen så han kommer till ro, somnar oftast på 5-10min. Med vaggvisa på.

    Har gjort så här sedan start i princip, det funkar bra.

    Men sen vaknar han en del under natten, så nu får han ligga hos oss hela natten för vi behöver all sömn vi kan få.

Svar på tråden Hur nattar ni era 1 åringar?