• Anonym (Undrar)

Hyra ut stall?

Hej. Jag har ett litet stall med 2 boxar. Lösdriftsbox.

Jag har i nuläget inga hästar. Men funderar på om jag skulle hyra ut boxar. Vad kan man ta i hyra? Jag har inget indraget vatten. Däremot kran på boningshuset. Då kan man hämta vatten därifrån. Vad är skälig kostnad? Hur gör man med foder spån etc?

• Svar på tråden Hyra ut stall?
  • Anonym (G)

Det finns färdiga kontrakt för uthyrning av stallplatser. T ex här:

www.lrf.se/globalassets/dokument/om-lrf/branscher/lrf-hast/verktyg-och-erbjudanden/avtalsmallar/avtal-om-boxhyra.pdf

Du måste fundera på vem som ska stå för tillsynen och fodring av hästarna. Om det är du ska du ha betalt för det.

Inköp av foder och strö kan du och hästägarna komma överens om vem som gör. Är det du, ta betalt för jobbet också.

Se också till att ansvarsbiten är utredd. Hästar har en fenomenal förmåga att skada sig.

Kolla på priset för boxhyra för andra stall. Vilka ridmöjligheter som finns runt omkring påverkar priset

• Anonym (Undrar)
    Anonym (G) skrev 2019-12-29 08:44:18 följande:

Det finns färdiga kontrakt för uthyrning av stallplatser. T ex här:

www.lrf.se/globalassets/dokument/om-lrf/branscher/lrf-hast/verktyg-och-erbjudanden/avtalsmallar/avtal-om-boxhyra.pdf

Du måste fundera på vem som ska stå för tillsynen och fodring av hästarna. Om det är du ska du ha betalt för det.

Inköp av foder och strö kan du och hästägarna komma överens om vem som gör. Är det du, ta betalt för jobbet också.

Se också till att ansvarsbiten är utredd. Hästar har en fenomenal förmåga att skada sig.

Kolla på priset för boxhyra för andra stall. Vilka ridmöjligheter som finns runt omkring påverkar priset

tack för dina råd. Jag har i nuläget 8 rundbalar hösilage hemma. Som dom kan fodra med. Jag kan även beställa hem mer, varje höst. Jag har inhägnade marker hemma. Främst vinterhagar. Sommar bete har jag på promenad avstånd. Dock torkade det upp helt sommaren 18. Men om det blir en okej sommar så bör det räcka till 2 hästar. Jag kan bistå med att fylla på vatten. Ev fodra ibland. Sommarhagen behöver göras om i stängslet, då det är fårnät där. Skall jag köpa in stolpar och stängsel då? Eller ska dom göra det? Behöver även aggregat dit då. Samt batteri till det. Jag har många funderingar på vem som ska stå för vad...
  • Anonym (G)

Jag tycker att om du ska erbjuda sommarbete för häst är det du som ska se till att erbjuda riktiga staket för häst.

Alternativet är att använda vinterhagar med stödutfodring.

Hela arrangemanget hänger också på vilka hyresgäster du får. Är det t ex mindre ponnys som inte utför speciellt mycket arbete föder de sig på lite. Vem och hur det ska fodras får nu komma överens om, men du måste bestämma vilken nivå av servicegrad du kan/vill erbjuda. Så det är tydligt från början.

• Anonym (Undrar)
    Anonym (G) skrev 2019-12-29 09:10:59 följande:

Jag tycker att om du ska erbjuda sommarbete för häst är det du som ska se till att erbjuda riktiga staket för häst.

Alternativet är att använda vinterhagar med stödutfodring.

Hela arrangemanget hänger också på vilka hyresgäster du får. Är det t ex mindre ponnys som inte utför speciellt mycket arbete föder de sig på lite. Vem och hur det ska fodras får nu komma överens om, men du måste bestämma vilken nivå av servicegrad du kan/vill erbjuda. Så det är tydligt från början.

ja lite så tänkte jag också. Jag antar jag får fixa staketet till Sommarhagen. ????
  • Anonym (G)
    Anonym (Undrar) skrev 2019-12-29 09:35:13 följande:

ja lite så tänkte jag också. Jag antar jag får fixa staketet till Sommarhagen. ????

Om det är värt det, så ja. Är det en jätteinsats och sommarhage inte är viktigt för hyresgästerna, så nej. Att bygga bra stängsel kan vara ganska dyrt och arbetsamt.
Svar på tråden Hyra ut stall?