• Anonym (Tröttnat)

Konstant fett hår

Jag har alltid haft fett hår. Varje morgon så måste jag tvätta för det är så oljigt att tom min man säger att jag inte skulle kunna gå ut utan att tvätta håret. Det har varit så här hela livet. Håret är långt ch obehandlat och jag använder snälla schampon och balsam och gör inpackning en gång i veckan. Har långt hår. Använder oftast parfymfritt schampo från apoteket.

Vill inte ha råd om att inte använda schampo, att inte tvätta håret varje dag eller att tvätta med ägg eller något annat knasigt. Jag är ute efter att veta vilken sorts schampo som skulle kunna tänkas funka och vad som kanske är fel i kroppen då håret är så fett år efter år?

Håret är typiskt tunt skandinaviskt hår som jag visserligen har läst många gånger i olika artiklar att det lättare blir flottigt så det kanske bara är att gilla läget men jag slänger ut frågan ändå.

• Svar på tråden Konstant fett hår
  • Anonym (T)
    Lösningen att inte tvätta håret varje dag är inget "knasigt" råd. Håret blir fett om du tvättar det varje dag för att det "vänjer" sig att tvättas varje dag - du torkar ut hårbotten vilket gör att mer talg (fett) produceras. 

Jag får bara fett hår de perioder då jag tvättar det varje dag, t ex om jag är på semester och badar varje dag och måste tvätta det. Resten av året tvättar jag håret 2 gånger i veckan och det blir aldrig någonsin fett. 

Det är samma för många jag känner och alla frisörer jag träffat har sagt samma sak, så det är nog det mest logiska även för dig att prova. Något särskilt schampo är nog svårt att hitta... eftersom alla schampon är ju till för att ta bort fett.

• Anonym (Lika)
    Anonym (T) skrev 2019-12-30 00:07:03 följande:

Lösningen att inte tvätta håret varje dag är inget "knasigt" råd. Håret blir fett om du tvättar det varje dag för att det "vänjer" sig att tvättas varje dag - du torkar ut hårbotten vilket gör att mer talg (fett) produceras. Jag får bara fett hår de perioder då jag tvättar det varje dag, t ex om jag är på semester och badar varje dag och måste tvätta det. Resten av året tvättar jag håret 2 gånger i veckan och det blir aldrig någonsin fett. 

Det är samma för många jag känner och alla frisörer jag träffat har sagt samma sak, så det är nog det mest logiska även för dig att prova. Något särskilt schampo är nog svårt att hitta... eftersom alla schampon är ju till för att ta bort fett.

Har samma typ av hår som ts och det spelar ingen som helst roll om jag bara tvättar håret 2 gånger /vecka. Det blir alltid fett morgonen efter. Har testat så i flera veckor och blir inte någon skillnad alls. Enda gången jag märkte att det blev mindre fett var när jag var gravid konstigt nog.
  • Selmans

Ja, som ovanstående säger. Du behöver en avvänjningsperiod. Sen kan du tänka efter - har du någon dålig ovana av att ständigt ta i håret? Dra handen genom det eller klia hårbotten och liknande? I så fall blir det ju snabbt fett och smutsigt. Likaså om du har feta krämer i ansiktet och på kroppen som håret kommer i kontakt med.

Hur ofta byter du örngott? Testa att göra det oftare.

Sist vill jag råda dig att hitta en kortare frisyr som passar dig. Jag har själv långt hår och vet vilket projekt en hårtvätt är. Hade jag behövt göra det varje dag hade jag garanterat kapat en del så det torkar snabbare.

Lycka till!

• Anonym (A)

Håret vänjer sig vid att tvättas varje dag och blir då fettigt. Kan du testa att använda torrschampo? Om jag inte kommer tvätta håret dagen därpå så har jag i torrschampo på kvällen, sover med det och på morgonen är håret inte fettigt.

• Anonym (Samma problem som ts)
    Anonym (T) skrev 2019-12-30 00:07:03 följande:

Lösningen att inte tvätta håret varje dag är inget "knasigt" råd. Håret blir fett om du tvättar det varje dag för att det "vänjer" sig att tvättas varje dag - du torkar ut hårbotten vilket gör att mer talg (fett) produceras. Jag får bara fett hår de perioder då jag tvättar det varje dag, t ex om jag är på semester och badar varje dag och måste tvätta det. Resten av året tvättar jag håret 2 gånger i veckan och det blir aldrig någonsin fett. 

Du kanske inte har svar på detta - men hur lång tid tar det innan håret vänjer sig vid att bli tvättat mer sällan? Som längst har jag kört på tvätt två gånger/vecka under ett års tid. Det blev då FORTFARANDE fett dagen efter tvätt...
  • Anonym (Lika)
    Anonym (Samma problem som ts) skrev 2019-12-30 00:14:06 följande:

Du kanske inte har svar på detta - men hur lång tid tar det innan håret vänjer sig vid att bli tvättat mer sällan? Som längst har jag kört på tvätt två gånger/vecka under ett års tid. Det blev då FORTFARANDE fett dagen efter tvätt...

Exakt samma här! Och har även testat att inte duscha håret på typ över en vecka (då använt torrschampo)- ingen skillnad. Tror att det där inte funkar för alla helt enkelt..
  • Limeblad

Tror det är människor med en annan hårtyp som hävdar så bestämt att det är en vanesak. Jag har då aldrig lyckats med att få mindre fett hår genom att duscha mer sällan (ja, jag har också försökt flera gånger i långa perioder). Min mamma säger att det blir bättre efter 40. Är inte där än så jag vet inte om det stämmer för mig.

• Anonym (T)
    Anonym (Samma problem som ts) skrev 2019-12-30 00:14:06 följande:
    Att döma av inläggen här så funkar det väl inte för alla då, så det är tydligen väldigt individuellt. För mig har det rättat till sig och hållit sig fräscht längre direkt efter första tvätten efter en "avvänjningsperiod"... dvs jag får stå ut med fett hår i 3-4 dagar och sedan är det bra igen. 
  • Tow2Mater

Byt schampo emellanåt, prova Head & Shoulders några dagar.

Inpackning kanske inte så ofta....

• Anonym (.)

Har du schampo för eller mot fett hår?

Svar på tråden Konstant fett hår