• KontNera

    Ivf och tidigare depresion

    Hej alla!

    Vet någon om dom kan neka IVF pga tidigare PTSD och depresion? Ja är okej nu för runt 2 år och utan diagnos, men jag hade låååååång historia och mycket problem med den (mer än 10 år, och 2 självmordförsok). Enda sak nu är att jag ibland, ca 2-4 gång i månad, tar sovtablet.

    Vi har problem att bli gravid för 16 månader. Var gravid månad 2 men missfall vecka 5. Ingenting efter. Hade letrozol för 5 månader, alltid ägglössning men ingenting :( Nu väntar vi för provsvår och vad händer näst.

    Tänkar? Tack! Och förlåt dålig svenska Skäms

  • Svar på tråden Ivf och tidigare depresion
  • SvenOlsson

    Jag har fått intrycket från andra jag pratat med att landstingen nästan tar varje chans de kan att neka den här typen av behandling. Men spontant tycker jag det inte borde vara ett hinder eftersom det inte är ett permanent hälsoproblem. Det kanske är det som ni får betona, att det finns en klar väg framåt till att du tillfrisknar helt från din depression

  • KajsaMia

    Jag har en tjejkompis som berättade för mig att hon hade ett bedömningssamtal med läkare när hon ville få göra IVF, just på grund av tidigare problem med psykisk ohälsa. Men de ville bara liksom kontrollera om allt är ok nu. Inga fördömar hade dem för henne, sade hon, fastän hennes dokumentation var också full med tidigare problem. Det viktigaste för dem var att utreda om hon mår bra nu.

    Men det hela tycker jag är lite obehaglig, för ingen bryr sig om mentala hälsa av de föräldrarna som blir gravida naturligt. Varför då plåga sådana som redan har det tufft?

    Håller tummarna för dig!!

Svar på tråden Ivf och tidigare depresion