• Anonym (Ts)

    Stanna eller gå?

    Jag och min sambo är båda 30+ och har varit tillsammans ungefär 1,5 år. I början av förhållandet kändes allt jättebra och jag flyttade till en ny stad efter en tids distansförhållande för att vi skulle kunna bo ihop. Nu har väl vardagen börjat tränga sig på, och då vi jobbar olika tider har vi därför inte jättemycket ledig tid tillsammans. När han är ledig vill han mest sitta hemma och därför hittar vi inte på så mycket tillsammans. Han dricker mer eller mindre varje ledig dag och kan inte sluta efter något glas, utan allt finns hemma dricks upp. Jag tycker det är en svår sak att ta upp och han verkar inte själv se det som ett problem. Nyligen berättade han att han hade fyllehånglat med ett gammalt ragg när han var ute och festade för ett tag sen. Han gjorde det för att han tydligen börjar bli osäker i vår relation. Däremot säger han fortfarande att han älskar mig.

    Då jag rätt nyligen flyttat hit så har jag inte så många vänner här och jag har ingen familj i närheten. Jag är väldigt rädd för att känna mig ensam, och nu vet jag inte om jag stannar kvar för att jag är rädd att bli ensam eller om jag verkligen ser någon framtid tillsammans då jag inte vet om jag kan lita på honom längre. Jag är rädd för att jag inte kommer träffa någon annan och för att tiden börjar rinna iväg för att hinna skaffa barn. Behövde bara skriva av mig lite, om någon har tips eller råd tas det tacksamt emot.

  • Svar på tråden Stanna eller gå?
  • Anonym (Kvinna)

    Jag hade flyttat tillbaka dit jag hade min trygghet och gjort slut sen sagt att du vet vart jag finna om du vill ha ett fungerande förhållande. Men jag tänker inte vänta på dig

  • Anonym (Ts)

    Tack för era svar, funderar på att flytta tillbaka absolut, men det är svårt med boende och jobb, vet att sånt alltid löser sig men jag är kanske lite feg. Jag har väl någonstans tänkt att det kan bli som det var innan eller att det löser sig om vi skaffar barn men jag hör ju själv hur det låter. Känns som jag klamrar mig fast vid hoppet och för att jag är rädd att vara ensam

  • Anonym (Kvinna)

    Känns som att när förhållandet börjat gå neråt efter 1,5 år så är det nog bättre att sikta på någon mer seriös. När han t om kysser en annan kvinna.

  • Anonym (Anonym)

    Flytta hem igen, och dumpa krypet. En alkoholist som hånglar med andra är kanske inte rätt kille att skaffa barn med, eller hur? Du vill väl något bättre för dina framtida barn?

    Säger som jag gör till alla andra kvinnor som oroar sig för ålder, barn och relationer: man kan inseminera i Sverige som ensamstående! Så länge man är frisk iaf.

  • Anonym (Gl)

    Nej fy! Det finns andra fiskar i havet! Flytta tillbaka om du vill, men en otrogen alkoholist Känns ju inte som

    Pappa-material för fem öre. ??

  • Anonym (Ts)

    Egentligen vet jag att jag förtjänar något bättre och jag mår själv inte så bra i vår relation som den varit senaste tiden. Sen är det svårt, jag älskar honom och har funnits där för honom så många gånger. Är lite rädd för hur han ska klara det om jag gör slut också samtidigt som jag vet att jag inte kan ansvara för någon annans liv.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2019-12-30 18:44:02 följande:

    Egentligen vet jag att jag förtjänar något bättre och jag mår själv inte så bra i vår relation som den varit senaste tiden. Sen är det svårt, jag älskar honom och har funnits där för honom så många gånger. Är lite rädd för hur han ska klara det om jag gör slut också samtidigt som jag vet att jag inte kan ansvara för någon annans liv.


    Nej det där är inte kärlek, det kallas medberoende!

    Hans mående är som sagt ditt ansvar, bra att du inser det iaf. Eller tänkte du att du ska fortsätta vara ihop med honom för att HAN inte ska må dåligt, medan du själv mår jättedåligt..? Du förstår väl själv att det inte är vettigt?
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-30 18:52:05 följande:
    Nej det där är inte kärlek, det kallas medberoende!

    Hans mående är som sagt ditt ansvar, bra att du inser det iaf. Eller tänkte du att du ska fortsätta vara ihop med honom för att HAN inte ska må dåligt, medan du själv mår jättedåligt..? Du förstår väl själv att det inte är vettigt?
    Edit: INTE ditt ansvar, så klart..... 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-12-30 18:52:05 följande:

    Nej det där är inte kärlek, det kallas medberoende!

    Hans mående är som sagt ditt ansvar, bra att du inser det iaf. Eller tänkte du att du ska fortsätta vara ihop med honom för att HAN inte ska må dåligt, medan du själv mår jättedåligt..? Du förstår väl själv att det inte är vettigt?


    Ja, jag hör hur tokigt det låter. Trodde verkligen att detta var personen jag skulle spendera hela mitt liv med, allt kändes så bra i början och jag märkte nog inte av när det började gå utför. Inser nu också att jag ignorerade tidiga varningssignaler för jag var förblindad av kärleken.
Svar på tråden Stanna eller gå?