Nu du, eftersom att jag är uttråkad kommer du få ett riktigt detaljerat svar
Om man tittar på innehållsförteckningen av Foot mender så innehåller den följande:
Aqua, - alltså vatten
Urea, - Urinsyra, som används i hudkräm som mjuknar upp huden och sägs ha förmågan att binda vatten i vävnadens horncellslager och därmed förebygga överdriven nybildning av hudceller.
Sodium Lactate, - är en saltform av mjölksyra och är fuktighetsbevarande.
Lactic Acid, - annan form av mjölksyra
Tartaric Acid, - vinsyra som har en exfolierande effekt på huden och främjar cellförnyelsen
Glycolic acid, - glykolsyra som löser upp lipiderna i överhuden och avlägsnar döda hudceller, så kallad kemisk peeling.
Panthenol, - Även känd som provitamin B5, fungera som en fuktighetsbevarande ingrediens som attraherar och behåller fukten i huden.
Glycerin, - används som konsistensgivare
Methyl Methacrylate CrossPolymer, - jag orkar inte översätta: Porous spherical microbeads (tiny little balls) that can give an elegant silky texture to the products. They are also used to scatter light to reduce the look of fine lines on the skin, as well as to absorb excess oil and give a matt finish. Alltså kort och gott mikroplast.
PEG-20 Methyl Glucose Sesquistearate, - mjukgörande
Methyl Glucose Sesquistearate, - typ samma sak som ovan
Butyrospermum Parkii Butter, - sheasmör
Octyldodecanol, - En alkohol som vad jag förstår det som fungerar som ett sorts glidmedel ovanpå huden och där man får den där mjuka, lena känslan från.
Behenyl Alcohol, fettalkohol som bevarar fukten inuti produkten. Så at den inte dunstar bort alltså typ?
Simmondsia Chinensis Seed Oil, - jojobafröolja
Caprylyl Glycol, - uppmjukande
Squalene, - uppmjukande
Mentol, - well, mentol för att få den där uppfriskande svala känslan gissar jag?
Polyacrylate?1 Crosspolymer, - vad jag förstår fungerar det typ som silikon som lägger sig som ett skyddande lager på huden. Och som ett konserveringsmedel
Retinyl Palmitate, - vad jag får fram är det en anti-aging grej. Typ syntetiskt vitamin A. Oklart varför man vill ha det på fötterna?
Sodium Gluconate. - surhetsreglerande.
Så, slutsatsen är att den inte innehåller någonting som jag inte skulle vara rädd för att smörja in på händerna. Man änvänder trots allt händerna för att smörja in fötterna
Men förutom mikroplasterna som man kan diskutera verkar det vara en extremt mjukgörande kräm och säkerligen optimal för din torra fläck