• Nathaliesol

    Sambo beter sig konstigt (förstagångsförälder)

    Jag och min sambo väntar vårt första barn, barnet kommer vilken dag som helst nu. Vi är 27 år.

    Varit lite märkligt nu på slutet.

    Jag behöver mycket närhet, han behöver space.

    Han kollar i sin mobil när jag uppriktigt ber honom att hålla om mig. Då säger han om en stund. Känner mig förnedrad och e sam.

    Vanligtvis är han trygg och fin på alla sätt. Nu känns det som han drar sig undan.

    Han går ut , vill träffa vänner, känner sig rastlös.

    Känns inte okej, när jag e ensam hemma . Inte som att jag kan fly från situationen direkt.

    Är detta vanligt beteende från män?

    Är arg och vill härifrån

  • Svar på tråden Sambo beter sig konstigt (förstagångsförälder)
  • Elle N

    Hej!

    Ingen erfarenhet av något liknande, låter inte alls kul! Jag håller tummarna för att det är något tillfälligt!

    Kramar

  • EmberEyes

    Varför är ditt behov av närhet viktigare än hans behov av utrymme?
    Om du skulle respektera hans önskan om utrymme, hade han valt att stanna hemma då, eller driver du iväg honom genom att påtvinga honom närhet när han är hemma?

  • Tiffany

    Det första jag tänker på är att han är nervös, orolig inför tillskottet.. det blir en helt ny omställning o han kanske försöker hantera den panik som kanske uppstått lite med att fly..

  • Zebran89
    Tiffany skrev 2019-12-31 03:50:36 följande:

    Det första jag tänker på är att han är nervös, orolig inför tillskottet.. det blir en helt ny omställning o han kanske försöker hantera den panik som kanske uppstått lite med att fly..


    Tänker samma
  • Nathaliesol
    EmberEyes skrev 2019-12-31 03:08:15 följande:

    Varför är ditt behov av närhet viktigare än hans behov av utrymme?

    Om du skulle respektera hans önskan om utrymme, hade han valt att stanna hemma då, eller driver du iväg honom genom att påtvinga honom närhet när han är hemma?


    Eftersom jag är gravid och det är jobbigt, borde få närhet om jag behöver . Annars är jag inte så krävande
  • Sasu
    Nathaliesol skrev 2019-12-31 12:23:14 följande:

    Eftersom jag är gravid och det är jobbigt, borde få närhet om jag behöver . Annars är jag inte så krävande


    Spelar väl ingen roll? Han har sin rätt till sitt space, du kan inte ta ifrån honom den rätten.
  • DVQ
    Sasu skrev 2019-12-31 22:20:13 följande:

    Spelar väl ingen roll? Han har sin rätt till sitt space, du kan inte ta ifrån honom den rätten.


    Har man valt att skaffa barn är det många "rättigheter" som ryker. Space är en sådan. Om killen tycker det är jobbigt att sambon vill bli omhållen ibland är det inget mot vad som väntar.

    Om jag utgår från ts beskrivning låter hennes behov fullt normala för en höggravid kvinna. Skaffar man barn kan ens gravida partner behöva extra stöd periodvis. Suck it up.

    Jag tycker också det är väldigt konstigt att man vill ut och träffa kompisar när ens barn kan födas när som helst. Det handlar inte ens om känslomässigt stöd, det handlar om att ts riskerar sitta ensam hemma i första stadiet av förlossningen. Beroende på var sambon är och vad han gör kan han riskera missa förlossningen.

    Ts, jag vet inte hur du ska tackla det här men jag tycker definitivt inte du låter övdrdrivet känslig.
  • Bleha
    DVQ skrev 2020-01-01 11:19:26 följande:
    Har man valt att skaffa barn är det många "rättigheter" som ryker. Space är en sådan. Om killen tycker det är jobbigt att sambon vill bli omhållen ibland är det inget mot vad som väntar.

    Om jag utgår från ts beskrivning låter hennes behov fullt normala för en höggravid kvinna. Skaffar man barn kan ens gravida partner behöva extra stöd periodvis. Suck it up.

    Jag tycker också det är väldigt konstigt att man vill ut och träffa kompisar när ens barn kan födas när som helst. Det handlar inte ens om känslomässigt stöd, det handlar om att ts riskerar sitta ensam hemma i första stadiet av förlossningen. Beroende på var sambon är och vad han gör kan han riskera missa förlossningen.

    Ts, jag vet inte hur du ska tackla det här men jag tycker definitivt inte du låter övdrdrivet känslig.

    Håller med! Så länge båda var överens om att skaffa barn så tycker jag verkligen att den som är gravid och går igenom hela den processen kan förvänta sig stöd av sin partner. Det är verkligen inget överdrivet hon önskar. 


     


    Dock så är det inte så enkelt som att bara släppa sin oro och obehag om det nu är det han känner. Men om det är så han känner är det något han behöver tala om med sin partner, istället för att fly undan. Det han gör är inte okej enligt mig. 

Svar på tråden Sambo beter sig konstigt (förstagångsförälder)