• Frallanz

    Snittad och magträning!

    Hej! Hoppas jag la detta i rätt kategori nu..

    Iallafall, är en mamma till två små som båda är förlösta med snitt. Ena född -15 och andra i februari i år, 10 månader sen.

    Det är så att jag tagit tag i träningen, allt går bra MEN jag kan INTE träna magen pga att snittärret spänner och ömmar såfort jag försöker spänna magmusklerna! Detta resulterar i att jag inte kan göra plankan eller situps. Provade imorse och det gjorde ont direkt efter bara ha ställt mig i position för plankan och nu har jag "träningsvärk" ungefär, över ärret.

    Min fråga är därför om fler har samma problem? Tycker efter 10 månader att det inte borde kännas såhär... nu vet jag att det är 2 snitt och därför kanske det tar lite mer tid att "läka" helt eller vad man ska säga, samt att min livmoder är förtunnad, kan det kanske vara därför? Jag kommer ringa om detta efter nyår för jag vill ju kunna träna magen också... men det jag vill veta nu är om där finns fler i samma sits? Eller som varit med om detta eller om någon har tips på hur jag ska kunna träna upp magen försiktigt i långsamt takt. Jag hinner liksom aldrig få "kontakt" med mina magmuskler innan det spänner för mycket vid ärret :( HJÄLP!

  • Svar på tråden Snittad och magträning!
  • Lillflickan

    Jag upplevde något liknande efter första snittet. Jag har snitt från naveln och ner. När jag använde magmusklerna så kändes det ?fel?. Det kändes konstigt och drog och gjorde ont. Men det värsta var att när jag använt musklerna, även om det bara var i vardagen, så kliade det något fruktansvärt sen så jag inte kunde sova ordentligt på natten. Klådan blev bättre efter några år. Men det stramar fortfarande konstigt sex år senare när jag försöker träna magmusklerna. Nu har jag dock gjort ett snitt till. Men de nya delarna känns bättre än det som jag känner är sammanväxt som är kvar från första snittet.

    Inga direkta svar kanske. Men det borde bli bättre med tiden.

    Har dock för mig att man ska vänta med plankan och sit-ups och stärka de små musklerna först. Kanske finns mammaträning där du bor? Jag körde lite med en app som heter MammaMage, men det gick sådär eftersom det kliade så mycket. Men du kanske ska börja där och stärka musklerna i stället för sittups och planka? Då kanske det går bättre? Du kanske har testat det.

  • zey

    Hej!

    Du ska absolut inte göra plankan/sit ups, efter ett snitt har musklerna tagit större stryk och man måste verkligen börja om på noll.

    Som tidigare skribent skrev så rekommenderar jag också MammaMage appen (läs mer på mammamage.se) och börja med grunderna igen.

    mammamage.se kan man också hitta utbildade människor som man kan ta ett besök eller två till, för att låta de kolla att allt har hamnat på rätt plats och se att man hittar rätt när man gör knipövningar/spänner de inre magmusklerna.

    På mammamages Instagram finns det även ett klipp där de visar hur man masserar ärret för att mjuka upp allt (rekommenderar jag verkligen, har själv gjort det och det har funkat super för mig).

    För mig gick det ca 1,5 år efter kejsarsnittet innan jag kände att jag var tillräckligt stark i de inre magmusklerna innan jag vågade mig på plankan och sit ups (finns många andra magövningar man kan göra istället). Kom ihåg att inte stressa, fokusera på rätt övningar för magen (den ska vara med i många år ;) )!

  • Frallanz

    Hej och jättetack för alla era svar!

    Precis som Ni skriver så har ni helt rätt i att man ska börja träna de "små musklerna" först i magen för att träna upp magen. Pratade nämligen med en gammal bekant o barnmorska imorse Som även jobbat som PT för gravida och nyblivna mammor! Och hon sa just det ni skriver att plankan och situps var AJA BAJA innan man tränat upp de små musklerna först och i LÅNGSAM takt... heeeelt fel av mig alltså så inte konstigt jag har (sorry) JÄVLIGT ont i området kring ärren nu. Då jag även har två snitt i bagaget så var det extra viktigt. Hon tipsade mig om att tänka på magmusklerna som en trappa, ett trappsteg i taget med de olika övningar hon nämnde och första trappan var andningsträning, där man ska (finns nog att googla fram) träna magmusklerna med sin andning o sen gå vidare med ny övning efter ett tag men att varje övning ska ta sin tid. Så ni har helt rätt tjejer!

    Man är väl rätt korkad som trodde man skulle klara av att kötta På med stackars opererade magen som är helt otränad och med kejsarsnitt i bagaget.... men men nu har jag lärt mig att kanske fråga om råd innan men var ju tvungen att prova haha.

    Gott nytt år på er!

Svar på tråden Snittad och magträning!