• linos

    Hur är Älta? Letar hus!

    Hej, ännu en hustråd - har ett tredje barn påväg och funderar sedan länge på att lämna Sthlms innerstad för hus, men har ännu inte hittat varken rätt hus eller område. Senaste budet är ÄLTA i Nacka och vi känner inte en själ där, vet inget om området mer än att härlig natur finns, behöver all input ni har :) Hur är förskolorna och skolorna? Ok med pendlingen till Gullmars/stan? Hur är de olika områdena, vilka bor där, är det mycket barnfamiljer? Sneglar också på Spånga (Solhem, Nälsta, Flysta), Stureby/Örby, delar av Älvsjö och delar av Huddinge (Stuvsta, Snättringe) - priserna varierar ju enormt mellan områden men vår prio är mysigt/barnvänligt område med bra kommunikationer, hittar vi det är det ok om det ligger en bit ut. Har ni fler tips? Tacksam för allt ni vet!

  • Svar på tråden Hur är Älta? Letar hus!
  • Daimstruten
    linos skrev 2020-01-01 15:50:30 följande:

    Någon? :)


    Jag bor inte själv i Älta utan i grannkommunen Tyresö men jag känner flera barnfamiljer (4-5 st i alla fall) som bor där och dom trivs alla jättebra. Sen tror jag Ältavägen är rätt jobbig i rusningstid om man jobbar i stan eftersom den endast har en fil och den kör förbi Sickla på väg mot Slussen. Då kanske det är lättare att ha hus närmare södra delen så man kan åka buss ut på Nynäsvägen snabbt där det är bussfil nästan hela vägen till Gullmarsplan.
  • linos

    Tack för info! Tror vår pendlingsväg skulle bli just via Gullmars som du skriver - visst är det relativt smidigt att ta sig med bil också? (I rusning är det förstås inte smidigt nånstans, men tänker att Nynäsvägen är snabb in till stan andra tider?!) Vet du ngt om hur det är med service, affärer, caféer? Eller är det mest att ?bo?, och så åker man iväg till tex Tyresö och handlar?

  • Daimstruten
    linos skrev 2020-01-08 18:54:36 följande:

    Tack för info! Tror vår pendlingsväg skulle bli just via Gullmars som du skriver - visst är det relativt smidigt att ta sig med bil också? (I rusning är det förstås inte smidigt nånstans, men tänker att Nynäsvägen är snabb in till stan andra tider?!) Vet du ngt om hur det är med service, affärer, caféer? Eller är det mest att ?bo?, och så åker man iväg till tex Tyresö och handlar?


    Ja. Det går snabbt att ta sig till Gullmars när det inte är rusningstid. Jag tror det finns en mindre matbutik i Älta. Har tyvärr dålig koll på hur det är med caféer.Kan tänka mig att friluftsområdet Hellasgården kan ha nåt, men det är ju en bit bort. Tror inte det finns några andra affärer där. Vanligtvis åker man nog till Sickla/Nacka Forum för att handla. Bor man nära Tyresösidan finns ICA Kvantum/Coop i Tyresö Centrum, men det centrumet har rätt dåligt shoppingutbud i övrigt men för att handla mat funkar det. 

    Själv bor vi i villa nära Trollbäcken centrum och tycker det är väldigt smidigt att ha nära till två mindre matbutiker, en bunt matställen om man är lat och inte orkar laga mat hemma, ett par caféer, apotek, vårdcentral, skola mm.  Det förenklar i vardagen och vi använder nästan bara bilen till att skjutsa barnen till deras aktiviteter. Glad Lilla centrumet här ser lite trist ut, men planerna finns på att det ska byggas om rejält om några år.
Svar på tråden Hur är Älta? Letar hus!