• Dewdrop

    Väger vagn med mig men inte med pappan

    Vår 7-månaders har sedan start vägrat vagnen och vi har burit henne i både sjal och bärsele där hon alltid varit lugn och somnat tryggt utan gråt. Nu helt plötsligt går vagnen toppen när pappan går med den, hon somnar lika lugnt och harmoniskt som i selen och sover lika länge där. Men när jag försöker så blir hon tjurig direkt. Försöker gå ett tag, avleder gråt med roliga ljud och så men det slutar alltid med att tårarna sprutar och hon blir jätteledsen.

    Någon som varit med om liknande? Vad kan det bero på? Någon som har tips på vad vi kan göra så att hon kan åka vagn även med mig? Min rygg börjar lite smått ge upp.

  • Svar på tråden Väger vagn med mig men inte med pappan
  • P0MP0M

    Vi hade precis samma problem. Sambon satte barnet i vagnen och tog hunden och gick ut, tio min senare sov hon. Om jag försökte (och ja jag försökte varje dag;) så blev det smått kaos. Jag fick alltid ta med selen och med lite träning lyckades jag lära mig att lägga ner så att hon fortsatte sova i vagnen. Så småningom gav det med sig (minns inte men inte mer än någon månad tror jag tog det innan hon började somna i vagnen med mig med). Tänker att ju mer fasta sovtiderna blir så är det lättare att träffa rätt och få till vagnsömnen, så kanske det blir lättare för er också med tiden. Dessutom kanske det i vårat fall i alla fall hängde ihop med att jag var fl och ?viktigast? enligt dottern just då att vara nära, vagn dög inte när alternativet var att få mammamys.

  • Dewdrop
    P0MP0M skrev 2019-12-31 22:48:42 följande:

    Vi hade precis samma problem. Sambon satte barnet i vagnen och tog hunden och gick ut, tio min senare sov hon. Om jag försökte (och ja jag försökte varje dag;) så blev det smått kaos. Jag fick alltid ta med selen och med lite träning lyckades jag lära mig att lägga ner så att hon fortsatte sova i vagnen. Så småningom gav det med sig (minns inte men inte mer än någon månad tror jag tog det innan hon började somna i vagnen med mig med). Tänker att ju mer fasta sovtiderna blir så är det lättare att träffa rätt och få till vagnsömnen, så kanske det blir lättare för er också med tiden. Dessutom kanske det i vårat fall i alla fall hängde ihop med att jag var fl och ?viktigast? enligt dottern just då att vara nära, vagn dög inte när alternativet var att få mammamys.


    Tack för ditt svar! Skönt ändå att veta att man inte är ensam på jorden och jag känner lite hopp inför att vagnen ska fungera även för mig! Tror också att det beror mycket på att jag är den primära tryggheten i och med att jag ammar, vår tjej är dessutom väldigt närhetstörstande och jag måste även typ ligga bredvid henne när hon sover på natten för att hon ska få ro. Men hoppas att allt löser sig med tiden ????
Svar på tråden Väger vagn med mig men inte med pappan