• Tellie

    Hur njuter man och unnar andra gravida lyckan?

    Jag och sambon ska snart börja andra ivf-behandlingen. Det är tufft och tär på vår relation. vi tycker olika om många delar; ska vi berätta för nån, hur många behandlingar är nog osv.. men vi tar dag för dag.

    Egentligen tycker jag att livet är rätt härligt. Jag älskar mitt jobb, vårt radhus, älskar att kunna bestämma över min tid själv, träna när jag vill osv. Barn-normen tar dock udden av det. Trots att jag längtar efter barn och är helt rätt i livet så vill jag kunna njuta av livet under tiden, trots att vi försöker och det är tufft med behandlingar och så. Men HUR gör man?

    Någon som känner samma?

    Jag vill också kunna unna kompisar och bekanta som blir gravida och är upp över öronen lyckliga. Och jag gör ju det såklart, unnar dem och är glad för dem, men ändå är det något som gör ont i mig, som att jag kommer bli ensam kvar på jorden utan barn.

    Känslan av att andra ?tycker synd om?, frågar rent ut om man är gravid bara för att man dricker alkoholfritt under perioder man försöker, gör mig också galen. Blir ibland så arg att jag undviker att umgås med dem.

    Hur tar man sig igenom den här perioden i livet?

  • Svar på tråden Hur njuter man och unnar andra gravida lyckan?
  • Barnvakten1

    Känner igen mig så mycket!! Vi har försökt i 1,5 år och är under utredning men ingen ivf än, men kommer troligen landa i det då vi inte verkar lyckas bli gravida själva. Jag försöker också njuta av friheten vi har nu, jag älskar att sova länge på morgonen, ta långluncher på stan, dricka vin osv, men samtidigt är det en sorg att vi inte blir gravida, att det är något som saknas... har varit ledig över jul och nyår nu och det har varit väldigt skönt men samtidigt jobbigt då jag fått väldigt mycket tid att fundera och tänka massa och tyvärr har det lett till att jag mår mycket sämre över barnlösheten nu än vad jag gjorde innan jul. Men en sak i taget! Vad är det ni tycker olika om? Tror du att ni kommer reda ut dessa olika tankar på ?vägen?? Förhoppningsvis blir ni ju gravida snart och det blir ju en form av lösning. Önskar er lycka till!

  • Elle N

    Jag vet inte hur man gör.

    När vi försökt i ett halvår och jag inte ens hade fått koll på min ägglossning gav jag upp lite. Övertygad om att det var något fel på mig/oss. Jag hade turen att något spännande dök upp på jobbet, jag hade bokat en första tid för utredning också, så jag var distraherad men visste också att jag iaf satt igång hjulet för att få reda på vad det ev är för fel. Jobbgrejen innebär också att det skulle passa bättre om jag inte blev gravid.

    Men det blev jag. Sen jag plussade vet jag dock inte om saker är speciellt mycket bättre. Nu kantas varje dag av analyser av graviditetstest, eller senare bristen på dem ifall jag inte Känner saker konstant. Första tiden var jag väldigt trött, sen var jag inte det längre... först gjorde det ont i magen typ hela tiden, sen kom och gick det.

    Det finns alldeles för mycket historier att läsa på Internet, de flesta dåliga, eller så är det mest sådana jag ser iaf. Jag analyserar och beräknat missfallsstatistik. Jag tar nya gravtest var tredje-fjärde dag. Jag vågar knappt tro att något växer där över huvud taget, samtidigt som en del av mig vill tro och hoppas, men samtidigt är jag livrädd för den delen ifall det blir missfall.

    Jag har precis gått in i vecka 8, har inte vågat kontakta barnmorska än, så jag vet inte ens om det finns något foster, kan vara en industri graviditet eller någon annan avstannad graviditet.

    När jag ser andra gravida tänker jag på dem som "riktiga gravida". Har svårt att inte känna avund. Ännu värre med folk som redan har sina bebisar.

    På detta känner jag en skam över att ha blivit gravid när vänner som försökt längre inte blivit det.

    Jag Är glad för andras skull, alla gravida och som har barn. Barnen är söta och jag önskar dem allt gott. Förutom när jag i hemligaste hemlighet önskar ond bråd död åt allt och alla. I en sekund. Självklart menar jag det inte. Men avundsjukan, oron, längtan... allt sammanblandat, det är en kavalkad av känslor som jag helt enkelt försöker leva med.

    Hur gör man? En bra grej för mig är att krossa den där fasaden man går runt och tror sig se... den där alla blivit gravida direkt och allt varit enkelt. Kollar man bara lite närmre, frågar lite, så får man ofta reda på ivf-historier på flera år, på flertalet missfall, på förlossningar där allt spruckit och mamman inte kunnat amma då hon akutopererats och varit för dålig för länge för att mjölkproduktionen skulle hänga med.

    Då blir jag ödmjuk. Då tackar jag högre makt för alla saker jag inte behövt vara med om, för att min resa i slutändan kanske blir en av de bättre.

    Men jag ser också till att ha bra utlopp för alla mina tankar och känslor. Ofta är det mannen. Ibland är det musik eller rörelse. Det viktigaste tror jag är att acceptera sig själv och sina känslor. Man behöver inte alltid vara stolt, inte göra allt rätt, hantera allt rätt, men man behöver vara snäll mot sig själv. Lika snäll som man skulle vara mot en bästa vän.

    Ledsen för tre mils svar. Men det här var visst lite terapi för mig själv förutom ett svar

    Önskar dig det största lycka till!

    Kramar

  • Mammaönskan

    Åh, det kändes så skönt och samtidigt så hemskt att läsa ditt inlägg TS.

    Jag och min man har också försökt i ungefär 1.5 år. Under tiden har det varit baby boom på jobbet. Verkligen! Jag har 9 kollegor på det lokala kontoret. En kommer tillbaka från mammaledigheten nu efter jul. En har precis blivit pappa, en ska bli pappa nu i början på januari och min närmsta kollega och vän är gravid i 4e månaden.

    Konstant är det baby och gravidprat. Det är stundvis mysigt men allra mest jobbigt. Flera av dem har sagt att "Det gick på en gång" eller "Vi tänkte försöka lite och så woops så blev hon gravid". Jag är på ett sätt glad för deras skull samtidigt som det är så fruktansvärt tungt...

    Jag och min man har inte pratat så mycket om det. Någon morgon när jag mått illa, haft ont i brösten eller om jag valt att inte dricka alkohol så har han frågat om jag blivit gravid. Men det här jag förstås inte. Jag tar graviditets-tester varje månad.. Har även tagit ägglossningatest de senaste 2 mån och identifierat rätt period. Här i dec så hade vi sex tre gånger runt ägglossningen. I helgen får jag veta hur det gick.. Men känns som det är mens på gång..

    Det är först nu i denna månad som jag och mannen har börjat prata om det. Vi har även anmält oss till utredning och ska nu i jan ta våra första prover..

  • Mammaönskan
    Elle N skrev 2020-01-02 01:29:23 följande:

    Jag vet inte hur man gör.

    När vi försökt i ett halvår och jag inte ens hade fått koll på min ägglossning gav jag upp lite. Övertygad om att det var något fel på mig/oss. Jag hade turen att något spännande dök upp på jobbet, jag hade bokat en första tid för utredning också, så jag var distraherad men visste också att jag iaf satt igång hjulet för att få reda på vad det ev är för fel. Jobbgrejen innebär också att det skulle passa bättre om jag inte blev gravid.

    Men det blev jag. Sen jag plussade vet jag dock inte om saker är speciellt mycket bättre. Nu kantas varje dag av analyser av graviditetstest, eller senare bristen på dem ifall jag inte Känner saker konstant. Första tiden var jag väldigt trött, sen var jag inte det längre... först gjorde det ont i magen typ hela tiden, sen kom och gick det.

    Det finns alldeles för mycket historier att läsa på Internet, de flesta dåliga, eller så är det mest sådana jag ser iaf. Jag analyserar och beräknat missfallsstatistik. Jag tar nya gravtest var tredje-fjärde dag. Jag vågar knappt tro att något växer där över huvud taget, samtidigt som en del av mig vill tro och hoppas, men samtidigt är jag livrädd för den delen ifall det blir missfall.

    Jag har precis gått in i vecka 8, har inte vågat kontakta barnmorska än, så jag vet inte ens om det finns något foster, kan vara en industri graviditet eller någon annan avstannad graviditet.

    När jag ser andra gravida tänker jag på dem som "riktiga gravida". Har svårt att inte känna avund. Ännu värre med folk som redan har sina bebisar.

    På detta känner jag en skam över att ha blivit gravid när vänner som försökt längre inte blivit det.

    Jag Är glad för andras skull, alla gravida och som har barn. Barnen är söta och jag önskar dem allt gott. Förutom när jag i hemligaste hemlighet önskar ond bråd död åt allt och alla. I en sekund. Självklart menar jag det inte. Men avundsjukan, oron, längtan... allt sammanblandat, det är en kavalkad av känslor som jag helt enkelt försöker leva med.

    Hur gör man? En bra grej för mig är att krossa den där fasaden man går runt och tror sig se... den där alla blivit gravida direkt och allt varit enkelt. Kollar man bara lite närmre, frågar lite, så får man ofta reda på ivf-historier på flera år, på flertalet missfall, på förlossningar där allt spruckit och mamman inte kunnat amma då hon akutopererats och varit för dålig för länge för att mjölkproduktionen skulle hänga med.

    Då blir jag ödmjuk. Då tackar jag högre makt för alla saker jag inte behövt vara med om, för att min resa i slutändan kanske blir en av de bättre.

    Men jag ser också till att ha bra utlopp för alla mina tankar och känslor. Ofta är det mannen. Ibland är det musik eller rörelse. Det viktigaste tror jag är att acceptera sig själv och sina känslor. Man behöver inte alltid vara stolt, inte göra allt rätt, hantera allt rätt, men man behöver vara snäll mot sig själv. Lika snäll som man skulle vara mot en bästa vän.

    Ledsen för tre mils svar. Men det här var visst lite terapi för mig själv förutom ett svar

    Önskar dig det största lycka till!

    Kramar


    Men du är gravid och det gick nästan på en gång? Grattis! ? Men tror verkligen inte det är vad vi behöver höra just nu.
  • Sanjaja

    Känner så igen mig, kan inte glädjas åt någons graviditet, hatar att se gravida och framförallt när det är vänner man umgås mkt med som ska gå runt med stots magar och njuta när man själv inte kommer ens i närheten av att bli gravid , är så trött på det här ....du är allafall inte ensam :(

  • EbbaMarie

    Väldigt hög igenkänning. Såg fram emot jul och ledighet men har haft alldeles för mycket tid själv för att fundera, googla etc. Dessutom en ovälkommen mens på nyår efter hormonbehandling med letrozol så väldigt mycket negativa tankar under de senaste dagarna. Man blir påmind var och varannan dag genom vänner som blir gravida/får barn och familj/släktingar som har noll känsla och ställer frågor som ?När ska ni ha barn?? Och öppet pikar när man väljer alkoholfritt etc. Är så trött på ensamheten och sorgen. Jag tycker det är väldigt svårt att bara leva på. Jag älskar att resa, dricka vin etc men tyvärr tar detta lite udden även av det eftersom man helst ska sluta dricka vin medan man försöker bli gravid och något Zika-land kan man inte besöka när man håller på med utredning etc.

    Fråga - hur tacklar ni taktlösa kommentarer från folk i er omgivning som man kanske inte orkar vara helt öppen med? Och TS - jag har tyvärr inget superbra svar på frågan hur man tar sig igenom en sån här period i livet. Man bara tar en dag i taget. Det känns som en hela tiden väntar på något och att en samtidigt skjuter på mycket annat, ofrivilligt.

  • Lillamiia

    Hallå där! Här har ni en till som försöker tackla detta med barnlöshet. Jag och min sambo har försökt sedan sommaren 2018. Fick ett år senare reda på att jag har pcos och går nu på letrozol behandling. Detta är tredje kuren nu och har BiM om ungefär 10 dagar. Jättesvårt att få andra människor att förstå, än mindre hur jobbigt det är att se när andra blir gravida. Jag tycker det är en upp och ner gång i det hela. Ibland kan jag glädja mig i andras graviditeter för att jag med min gnutta hopp känner mig bättre i att tänka så och att ja så småningom också kommer bli det. Men kanske tar det bara lite tid. Vissa dagar orkar jag inte alls och då tycker jag man ska stanna upp i den känslan och va där ett tag. Klart man får må dåligt över saker och ting! Men låt det inte ta över. Försök hitta på roliga saker och planera in ledigheten att göra något man trivs med.. det har hjälpt mig. Men såklart har jag mina dagar också. Jobbar i en klädbutik med baby kläder så ni förstår hur jag har det varje dag. Jag vet att jag bara kommer att må sämre om jag grämer mig för länge varför andra blir gravida och inte jag. Ja försöker utbilda mig själv och ta reda på orsaker till vrf det inte går, även om de är svårt. läsa på om olika tillskott eller mat som kan ha inverkan på fertiliteten. Förstår hur ni alla känner och vill absolut inte säga att det någon säger är fel. Jag mår också dåligt många dagar men försöker intala mig att det måste gå snart. Ta dagen som den kommer. Har inget hänt framåt våren så blir det ivf för oss. Kram på er alla

  • louisa83

    Jag och min man försökte också i flera år innan vi gjorde ivf. Väldigt jobbiga år. Mina kompisar fick barn på löpande band. Och dessa människor som ska lägga näsan i blöt och frågar rakt ut varför man inte har barn än eller påminner om att "den biologiska klockan tickar och väntar inte på någon". Jag är helt förundrad över hur folk kan vara så dumma i huvudet rent ut sagt. Men det är väl människor som aldrig haft något problem med att själva bli gravida.

    Det jag upptäckte när jag väl blev gravid som jag önskar att jag visste tidigare, är att det är mer vanligt än jag trodde att folk har problem med att få barn och att många fler gjort ivf än vad man vet. Det var när jag väl blev gravid som jag hade styrkan att berätta för folk att jag gjort ivf och haft problem, och det var först när jag öppnade upp mig som andra öppnade upp sig. Jag fick höra historier från alla håll och kanter! Och kände mig inte alls ensam längre. Också rörande när äldre människor delade med sig om deras kamp. Man tänker ju på något sätt att den äldre generationen bara blev gravida på första försöket men så var det ju inte för många. Och eftersom det inte fanns någon ivf så kunde de försöka i tio år eller kanske flera missfall innan det blev något.

    Det jag har konstaterat genom att höra alla historier och också pratat med andra par på ivf kliniken, är att det är väldigt stor sannolikhet att det blir ett barn i slutändan. Det är bara skillnad i hur länge man måste försöka. Om man inte ger upp så brukar det bli ett. Teknologin är ju så otroligt bra nuförtiden. Man måste ha väldigt allvarliga problem om det inte kan bli något, men då brukar det upptäckas redan från början.

    Om det får dig att må bättre kan jag också säga att nu när jag fått mina barn, så händer det ofta att jag tittar på er som inte har barn och är avundsjuk...på er fritid, på ert städade hem, på er frihet att göra vad ni vill när ni vill, på att ni slipper torka upp spya från golvet och byta lakan precis dagen efter för att barnet kissat i sängen. På att ni kan lägga era pengar på shopping till er själva och att ni alltid hinner fräscha och fixa till er innan ni går ut. Jag saknar sånt. Iallafall jag slutar inte uppskatta såna här grejer bara för att jag blivit förälder. Jag älskar mina barn såklart över allt annat men jag kan drömma mig tillbaka till livet innan, det var mycket enklare och inte lika slitsamt. Det fanns en tid då jag tyckte att mitt jobb var det mest tröttsamma som fanns, nu går jag till jobbet för att vila upp mig typ. Så ok jag förstår din längtan efter ett barn, men tills dess att du får ett, njut av din fritid, dina sovmornar osv! Förr eller senare kommer du sitta där med ett barn och då är det kört haha!

  • Coccolina

    Jag och min partner har försökt i snart 4 år... Vi kunde inte få till IVF pga att vården gjorde ett misstag så vi "klockade ut" med åldern för att de klantade sig (lång historia.. som jag inte orkar dra just nu... Men började med att jag gick på utredning i ett års tid, skulle precis skicka remiss för IVF så fick min läkare en hjärtinfarkt, Sahlgrenska vägrade ta emot mig utan remiss, och över ett års kö för ny utredning, de vägrade lyssna på att jag redan utretts och min gamla läkares mottagning svarade inte på telefon för att kunna få dem att ordna det... pratade med väggar överallt och fick bara veta att det var över ett års kö för utredning och sedan skulle sedan behöva utredas på nytt ca 1 och då skulle jag vara för gamla... Jag bröt ihop rejält efter det... Sen gick det några månader och jag fick helt plötsligt ett plus på stickan, men det var inte med glädje jag upptäckte det, för anledningen att det upptäcktes var smärta och blödningar... Utomkveds... Min kropp tog hand om det själv så de opererade mig inte, så har båda äggstockarna kvar, men förhöjd risk för att få det igen... 


    Sedan dess så har min kropp inte velat alls, kan gå över 50 dagar på en cykel, och varje gång hoppas jag och tror att jag är gravid, och varje gång slutar med tårar... Har inte ekonomin för att göra IVF utomlands, mycket för att jag har sjukdomar som gör att min fertilitet är lägre, det tillsammans med åldern gör att chansen att det lyckas är så minimal att det är därför det är svårt att motivera att spendera de summor som krävs. 

    De senaste månaderna har jag även börjat få vallningar, svettningar osv... Så misstänker att nu vid 40 års ålder är det för sent... vi kommer aldrig få barn... Mitt hjärta krossas av den vetskapen... Jag har alltid drömt om att bli mamma, men jag har aldrig försökt ordentligt med tidigare partners för det har inte känts rätt. När jag träffade min sambo så visste jag att han var rätt, och det för först då jag började fundera på att jag aldrig blivit gravid tidigare trots att jag inte tog p-piller och att det hänt någon gång i att kondomer gått sönder eller i fasta relationer så hade någon gång hänt att man missade det... Men inget... Jag kopplade aldrig det med att jag var infertil... Tyckte att jag hade tur helt enkelt. Fattade inte att det var motsatsen...

    Min vänner har barn sedan flera år tillbaka, och andra vänner väntar barn nu...Min systerdotter (som är 27 för min syster är mycket äldre än mig så därför är jag lika nära min syster som min systerdotter i ålder) har nyligen fått barn... 

    Man försöker vara glad, eller ja man är är glad när det är vänner som har bra situationer som blir gravida... När jag hör om personer som har helt hopplösa liv, 4 barnet med lika många pappor på 6 år...eller personer som inte vet vem pappan är, arbetslös och psykologiska problem... eller drog historik.... Personer som varit ett par 3 månader och direkt blir gravida.... då blir jag bitter... När jag hör om personer som gör sin 11 abort inte för att skydd har fallerat utan för att de inte bryr sig om skydd.... Men man får ju inte säga något högt om det. Åker hem till min sambo och berättar för honom hur orättvist jag tycker det är och han håller om mig tills jag gråtit klart. Jag är dessutom ganska så ensam i min sorg för han har aldrig velat ha barn utan vi gör det bara för min skull... Han klarar sig lika bra utan är hans åsikt. Han vet om hur viktigt det är för mig så därför försöker vi, men han kan inte gråta och må dåligt när det går fel, han tröstar och stöttar mig dock... Och kan hålla med om att det är orättvist ibland...


    Jag kan inte ge något råd...Jag försöker själv landa i det hela, i sorgen och maktlösheten. Försöker acceptera att jag aldrig kommer bli mamma... Men samtidigt försöka njuta av livet ändå... Försöker peppa mig med att vi kan gå på konserter och fester och resa som vi vill, vi behöver inte ha planer för veckan och käkar när vi är hungriga. Kan sova länge på helger och ja... Vi har friare liv än våra vänner med barn. Men mitt hjärta brister fortfarande varje gång jag ser en barnvagn.... 


    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Coccolina
    louisa83 skrev 2020-01-03 01:22:13 följande:

    Jag och min man försökte också i flera år innan vi gjorde ivf. Väldigt jobbiga år. Mina kompisar fick barn på löpande band. Och dessa människor som ska lägga näsan i blöt och frågar rakt ut varför man inte har barn än eller påminner om att "den biologiska klockan tickar och väntar inte på någon". Jag är helt förundrad över hur folk kan vara så dumma i huvudet rent ut sagt. Men det är väl människor som aldrig haft något problem med att själva bli gravida. 


    Kan bara hålla med... de där som lägger näsan i blöt är hemska... Har varit med om att nya kollegor frågade mig om jag hade barn, rakt ut så där, kanske inget konstigt för dem... när jag svarade nej fick jag en konstig blick från dem och sedan kommentaren "jaha du är en sån...."  utan med specificering om vad de menade med det... efter det så har de inte pratat med mig... så antar att vad det nu var jag var inte var något de tyckte om... 
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Tellie

    Oj så många historier! Tuffa, peppande, sorgliga och väldigt mänskliga..

    För mig var det väldigt skönt att höra att andra kan känna samma, får samma frågor från kollegor etc. Att man inte är en dålig människa för att man har svårt att glädjas fullt ut i andras gravidlycka..

    Tack snälla ni och stor kram till er alla!

    Nu ska jag fortsätta njuta av egentid, partnertid, resor osv

Svar på tråden Hur njuter man och unnar andra gravida lyckan?