• Wed 1 Jan 2020 20:33
    458 visningar
    4 svar
    4
    458

    Barn med fixering kring halsen

    Hej! Min son har nästan ett års tid harklat sig hela tiden, läste att det är ett vanligt tics bland barn i den åldern. Men nu har han stor fixering kring halsen, det känns konstigt, det kliar i halsen, känns som att det är något där, känns som han ska kräkas , osv osv. Nybliven sexåring.

    Givetvis är tanken att uppsöka Bvc, är bara orolig att förstärka hans fixering som viktig. Försöker att inte lägga så stor vikt vid det nu, men man blir så klart orolig! Nån som känner igen samma fenomen?

    Med vänlig hälsning

  • Svar på tråden Barn med fixering kring halsen
  • Wed 1 Jan 2020 23:38
    #1
    Core skrev 2020-01-01 20:33:23 följande:

    Hej! Min son har nästan ett års tid harklat sig hela tiden, läste att det är ett vanligt tics bland barn i den åldern. Men nu har han stor fixering kring halsen, det känns konstigt, det kliar i halsen, känns som att det är något där, känns som han ska kräkas , osv osv. Nybliven sexåring.

    Givetvis är tanken att uppsöka Bvc, är bara orolig att förstärka hans fixering som viktig. Försöker att inte lägga så stor vikt vid det nu, men man blir så klart orolig! Nån som känner igen samma fenomen?

    Med vänlig hälsning


    Eller jag menar hälsovårdscentralen, inte bvc
  • Wed 1 Jan 2020 23:57
    #2

    Tycker absolut att ni ska kolla upp det innan ni avfärdar hans känsla av obehag som tics eller fixering.

    Kanske har han någon allergi eller så som orsakar svårigheter.

    Låter länge för en 6-åring att hålla fast vid ett tics..

  • Wed 1 Jan 2020 23:59
    #3

    Be att få remiss till öron-näsa-hals för att se så det inte är något. Gör ingen ?big deal? av det till ditt barn utan mer bara för att konstatera och visa barnet att där inte är något och OM det skulle vara något så får det ju åtgärdas! Även om det är tics så kan det upplevas jobbigt för barnet. Jag tänker att det kan vara bra att visa barnet att man lyssnar på dem utan att för den delen hetsa upp sig :)

  • Thu 2 Jan 2020 10:51
    #4

    Det är väl bara att säga att ni ska kolla upp halsen så han slipper harkla sig och få medicin om det är det som behövs för att få bort det jobbiga i halsen.

    För mina 6 åringar räcker en sådan förklaring

Svar på tråden Barn med fixering kring halsen