• Wed 1 Jan 2020 20:35
    2199 visningar
    8 svar
    8
    2199

    NIPT väntetid under juletid?

    Vi gjorde NIPT 18 dec i Sthlm  men osäkert när vi kan förvänta någon svar. Vet ej om Karolinska lab är underbemannat kanske eller om man räkna med klämdagar nu under jullovet. Sjukt nervös, trots bra KUB resultat (gjorde NIPT privat ändå eftersom det är mer träffsäkert). BM som tog NIPT nog ledig fram till 7 januari så får vänta tills dess om resultatet var dåligt men kanske även om det är bra?

    Några erfarenheter av NIPT svarstid när det finns många röda dagar? Kan inte heller hitta någon bra information om falskt negativt svar på KUB, bara någon på FL som fick bra resultat på UL 13+5 men NIPT visade DS.

  • Svar på tråden NIPT väntetid under juletid?
  • Wed 1 Jan 2020 21:11
    #1

    Har du provat gå in på patientportalen för att se om svaren är klara och syns där? Jag fick svar på 8 dygn utan röda dagar. Inom 16 dagar borde du kunna se svaret där iallafall. Lycka till.

    Länk till patientportalen:

    myhealth.infosolutions.se/

  • Wed 1 Jan 2020 21:27
    #2
    Charlieellerså skrev 2020-01-01 21:11:01 följande:

    Har du provat gå in på patientportalen för att se om svaren är klara och syns där? Jag fick svar på 8 dygn utan röda dagar. Inom 16 dagar borde du kunna se svaret där iallafall. Lycka till.

    Länk till patientportalen:

    myhealth.infosolutions.se/


    Tack för svaret! Ja, har kollat idag och för igår, "på pappret" har det nu gått 7 vardagar om jag räknar rätt, men var ju massa med klämdagar. Kan dock tänka mig att visa prov måste göras inom viss tid.  Får stå ut lite till... 
  • Thu 2 Jan 2020 15:56
    #3

    Fick svaret vid lunch, normalt prov!

  • Thu 2 Jan 2020 19:58
    #4
    Sonneblom skrev 2020-01-02 15:56:44 följande:

    Fick svaret vid lunch, normalt prov!


    Härligt. Grattis : )
  • Thu 2 Jan 2020 22:56
    #5
    Sonneblom skrev 2020-01-02 15:56:44 följande:

    Fick svaret vid lunch, normalt prov!


    Får man fråga vad du fick för sannolikhet? :)
  • Fri 3 Jan 2020 09:09
    #6

    Det står bara "fosterprovet är normalt" på NIPT. På KUB sa BM "lågt sannolikhet". Jag gjorde bägge samma dag, pga av jul logistiken blev det så. Har kanske avbokat NIPT om jag hade ett eller två dygn att tänka på saken efter KUB, men glad ändå att vi hade möjlighet att göra och bekosta det. NIPT var på Aleris i Solna, var lätt att få tid och man får träffa en BM Dock ville dom att jag först kommer efter v 12+0. Inte säkert varför.

  • Anonym (Milo)
    Fri 3 Jan 2020 18:28
    #7

    Vad fick du betala för NIPT privat?

  • Fri 3 Jan 2020 20:24
    #8

    SEK 5000, inklusive ultraljud. Å ena sidan går det att få billigare online men då är det oftast bara provtagning och man får fixa UL extra och inget särskilt stöd om resultatet är dåligt. Man får kontakta sin MVC sedan själv i så fall. På Aleris Solna tar Region Sthlm över om det blir dåliga resultat. Å andra sidan får man inte rabatt om man nu redan har haft en UL (jag hade pga KUB, men på NIPT ville hon dubbelkolla lite snabbt, fick bilderna på köpet, vanligtvis kostar det extra). Vasamamma och Mamma Mia var dyrare när man räknade allt och allt. Såg att analysen i sig kostar SEK 3800.

Svar på tråden NIPT väntetid under juletid?