• Anonym (GI’Joe)

    Vad borde vi ta efter i den nordamerikanska kulturen?

    Nå vad borde vi importera?

  • Svar på tråden Vad borde vi ta efter i den nordamerikanska kulturen?
  • Anonym (GI’Joe)
    Anonym (disa) skrev 2020-01-02 00:37:15 följande:

    Sund nationalism.


    Hur menar du?
  • TotteE
    Anonym (disa) skrev 2020-01-02 00:37:15 följande:

    Sund nationalism.


    Menar du det överdrivna flaggviftandet till höger och vänster? Det är ganska tramsigt enligt mig..

    Eller menar du den del av nationalismen som i USA bygger på liberala värderingar snarare än ett folk en stat?
  • Anonym (K)

    Först och främst: Ryan Reynolds och lika het statminister som Justin Trudeau

    Efter det: Acceptansen för en mångvarierad kultur. När man inte tar för givet att man firar jul utan man kan lika gärna fira Hanukkah, Kwanzaa etc. Man säger tex inte Marry Christmas, utan Happy holidays till okända.

    Poutine

    Deras rånstatistik

    Att man förlåter sig eller ursäktar sig ofta. Typ om man bumbar in i någon på tunnelbanan. 

    Patriotismen

    Att de har retorik som ämne i grundskolan

    Efter-skolaktiviteter överhuvudtaget. Oavsett vad du tycker om att göra finns det alltid någonting.

    Insikten att vi behöver äta mer växtbaserat

    Riktig Texmex och barbeque.

    Sportintresset

    16 årsgräns för körkortet

  • Dr Nail

    Tack men nej tack. Vi har redan importerat mycket mer än nödvändigt från denna skräpkultur.

  • Anonym (A)

    Att de inte är lika rädda för att ta för sig och säga vad de tycker. Ingen jantelag... man får va så bra man vill! Det är mer öppna och vågar prata. Lättare att träffa nya vänner.

  • Anonym (US of A)
    Anonym (A) skrev 2020-01-02 02:23:49 följande:

    Att de inte är lika rädda för att ta för sig och säga vad de tycker. Ingen jantelag... man får va så bra man vill! Det är mer öppna och vågar prata. Lättare att träffa nya vänner.


    Här håller jag med 200 % :) Älskar den kulturen! Har alltid känt mig mer trygg och bekväm bland amerikaner än svenskar. Här i Sverige "vinner alla ett pris" och man får inte tycka att man själv är grym på nåt eller vacker/snygg. För då är man bara dryg. Blää! Självklart finns det folk som är bättre än mig och andra på saker, snyggare och smartare. Och det ska få vara ok. Man ska även kunna få säga vad man tycker och inte bli påhoppad verbalt av massa PK-pek-pinnar!
  • minna eliasson

    Importera hårdare fängelsestraff och att alla har rätt att veta om det bor en pedofil/sexualbrottslingar i området. Att dessa inte får bo nära t.ex lekparker etc. Vidare tycker jag att man ska visa ansiktet på vissa dömda brottslingar. T.ex våldtäksmän, pedofiler mf.

  • Anonym (K)
    Anonym (A) skrev 2020-01-02 02:23:49 följande:

    Att de inte är lika rädda för att ta för sig och säga vad de tycker. Ingen jantelag... man får va så bra man vill! Det är mer öppna och vågar prata. Lättare att träffa nya vänner.


    Alltså jantelagen måste vara den mest missförstådda grej någonsin. Jantelagen går ut på att du kan vara så framgångsrik du vill, men man ska inte tro att man är värd mer för det. Det är exakt samma förseelse som tall poppy syndrome.

    Säga vad de tycker? Har du någonsin försökt prata politik med en okänd jänkare? 
  • Anonym (O)
    Anonym (K) skrev 2020-01-02 02:51:20 följande:

    Alltså jantelagen måste vara den mest missförstådda grej någonsin. Jantelagen går ut på att du kan vara så framgångsrik du vill, men man ska inte tro att man är värd mer för det. Det är exakt samma förseelse som tall poppy syndrome.

    Säga vad de tycker? Har du någonsin försökt prata politik med en okänd jänkare? 


    Bara för att tall poppy syndrome finns som uttryck betyder det inte att fenomenet är lika utbrett som t ex i Sverige. Läs boken där jantelagen beskrivs. Den är i mycket negativ mening.
Svar på tråden Vad borde vi ta efter i den nordamerikanska kulturen?